מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שינוי בתכנית

בנימין וגל מכיתה ו בתכנית הקשר הרב דורי
בנימין בצעירותו
מילדות ועד לעלייה לארץ

שמי ולנטין בנימין. נולדתי בשנת 1939 בבואנוס איירס. הורי: אבא שלי שמעון יליד שנת 1890 ואימא שלי סופיה ילידת שנת 1890, הם הגיעו לארגנטינה מפולין בשנת 1915, עקב החיים הקשים שהיו להם בפולין, (בתקופה ההיא היה עוני בפולין). הם ויצאו לחפש תקווה במקום אחר. באותם זמנים נתנו ליהודים באירופה הזדמנות לצאת עם העזרה של קרן רוטשילד.

כשההורים שלי הגיעו לארגנטינה הם החליטו להתחתן ונולדו להם שתי בנות ובן – אני (שרה ולואיסה). הילדוּת שלי הייתה ילדוּת טובה וּשמחה. כל הסביבה, במקום שגרנו הייתה מלאה מהגרים מכל המדינות האירופיות. היו המון ילדים וילדות. זו הייתה סביבה עשירה במשחקים כמו: כדורגל, – השערים היו שני עצים ומרחב מוגבל. שיחקנו במחבואים, תופסת. החברים הטובים שהיו לי הם החברים היהודים של השכונה. גרנו באמצע העיר וחברים שלי היו מאותו רחוב. בדרך כלל, הילדים של הרחובות האחרים, היו בקבוצה וגם אנחנו היינו משחקים ברחוב.

למדתי בבית הספר פרנסיסקו דה ויטוריה ואחרי הצהריים, שלוש פעמים בשבוע הלכתי לבית הספר יהודי ששמו חיים נחמן ביאליק. למדנו כמו בבתי ספר לא יהודיים, אך עם דגש על לימודי עברית וקצת על המסורת היהודית. בהפסקה למדנו לשחק בכל מיני משחקים. כל החינוך שקיבלתי היה מהבית, ההורים לימדו אותי את כל החגים היהודים ולהתנהג בכבוד לכל אדם. אחר הצהריים הייתי משחק עם חברים, האחיות שלי שהיו יותר גדולות ממני הן היו הולכות לתנועת בית"ר לרקוד הורה ולשיר שירים.

כל צורה זו של החיים שלנו נתנה לי תמיד את ההרגשה שאני יהודי. ידעתי שאני שייך לעם אחר ואהבתי את זה.

המשכתי את הלימודים הרגילים וכמובן עבדתי. כבר מגיל 13 הלכתי אחרי הלימודים בשעה 14:00 בצהריים, לעבוד עד 18:00 בערב. עבדתי בשביל לעזור למשפחה.

כשהייתי בן שמונה ההורים שלי שלחו אותי ללמוד כינור. למדתי שלוש שנים ועזבתי, כי כל הזמן כשהייתי חוזר הביתה מהשיעורים בקונסרבטוריון, כל הילדים של השכונה צחקו עליי וקיללו אותי, כי אני למדתי לנגן בכינור. בגיל 12 נרשמתי למועדון מכבי בואנוס איירס והפכתי להיות שחקן כדורסל.

כל הזמן המשכתי עם הלימודים וכשסיימתי נרשמתי לאוניברסיטה, למדתי כלכלה. לצערי הרב, לא סיימתי את הלימודים באוניברסיטה – כאן היה שינוי בתכנית … עשיתי עלייה והגעתי לארץ ופה בישראל המצב הכתיב את הקצב.

הקשר הרב דורי – בית הספר גלילות נשר – בנימין אפילויג מספר:

הזוית האישית

גל: נהניתי לשמוע את בנימין, הוא סיפר לי על ילדותו ועל העלייה  שלו לישראל. סיפורו היה מעניין מאוד והתעניינתי  לשמוע מה קרה לו בתקופה הזו?

ולנטין בינימין השתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, זו הפעם השלישית, הנה קישורים לסיפוריו הקודמים:

בשנת 2018 – התנדבותי במלחמת ששת הימים

בשנת 2019 – אהבה פורחת באנייה

מילון

קונסרבטוריון
מוסד ללימודי מוזיקה, כולל אקדמיה למוסיקה.

קרן רוטשילד
קרן אדמונד דה רוטשילד (ישראל) היא קרן פילנתרופית (צדקה) מיסודה של משפחת רוטשילד הפועלת בישראל.

בית"ר
"ברית הנוער העברי על שם יוסף תרומפלדור", היא תנועת הנוער והצעירים של התנועה הרוויזיוניסטית לפני הקמת המדינה, ושל תנועת החרות לאחר הקמתה.

ציטוטים

”פה בישראל המצב הכתיב את הקצב.“

הקשר הרב דורי