מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שימור מורשת תרבות הלאדינו

סבתא רבקה ואורי
סבתא רבקה והחברות המארגנות בחוג הלאדינו
אהבתה של סבתא לשפת הלאדינו ותרבותה

סיפורה של סבתא רבקה שטרנפלד פררה – דוברת שפת הלאדינו

סבתא רבקה נולדה לאמא שלה אסתר נחמיאס שהגיעה לארץ מסלוניקי שביוון. סבתא דיברה עם אמא שלה בלאדינו (ספרדית יהודית). היא מאוד אהבה את השפה ושמרה אותה באהבה רבה. כאשר גדלה והיא בעצמה הייתה כבר הפכה לסבתא, החליטה שהיא נרתמת לשימור השפה האהובה עליה ולשימור תרבותה.

היא קיימה חוגים לתרבות הלאדינו ולשמירת השפה בבית שלה. התחילו להגיע המון אנשים שהתגעגעו לשפה שכמעט נשכחה ורעננו אותה מחדש. שרו שירים, אכלו מאכלים טעימים מהבית הספרדי, סיפרו סיפורים,חגגו חגים, ושמחו מאוד. החוג הקטן הזה שהתחיל עם כ-20 איש, הלך וגדל. החוג לשימור תרבות הלאדינו בקריית אונו ובגני תקווה מונה היום כ-2,000 חברים.

פעילות תרבותית לשימור מורשת הלאדינו

2

החוג מקיים אירועים גדולים עם קהל רב באולם גדול ויפה במרכז הבמה, שבגני תקווה. מופעי זמרים, רקדנים, מוזיקאים, מספרי סיפורים וגם הצגות, כל העושר התרבותי הזה שזור בשירי הלאדינו ובסיפורים היפים. בנוסף נערכת סדרת הרצאות בשם "הטרקלין הספרדי" שבה משתתפים פעם בחודש מרצים המספרים על תרבות הלאדינו, עבודות מחקר בתחום, מאמרים, ספרים, שירה ועוד ועוד. נערכים גם מפגשים  בהם המשתתפים מדברים רק בשפת הלאדינו וכמובן עם כיבוד ספרדי מסורתי כגון: בורקיטס, חמינדוס, פשטידות פרסה וחצילים ועוד ועוד.

בני מוער משתתפים ביום פעילות במרכז למורשת יהדות שאלוניקי ויוון

קישור למרכז – מרכז למורשת יהדות שאלוניקי ויוון

הקבוצה שהחלה כחוג, הרחיבה את פעולתה לבני הדור הצעיר. החוג מקיים מזה שנים סיורים בבית האבות רקאטי בפתח תקווה. בכל שנה, מגיעים תלמידי חטיבות הביניים שבקריית אונו וגני תקווה למרכז מורשת הלאדינו, הנמצא בבית אבות רקנאטי בקריית מטלון.

בני הנוער מחטיבות הבניים מקריית אונו וגני תקווה, לומדים על קהילת יהודי סלוניקי ויוון

img-20170419-wa0002

במרכז שלושה אגפים: אגף המוזיאון – בו מוצגת תערוכה מקיפה המתארת את תולדות קהילת שאלוניקי המפוארת לאורך תקופה של אלפי שנים. אגף ההנצחה לשואת יהודי יוון  ואולם הספרייה והכנסים – ספריה מגוונת של ספרים הנוגעים לקהילות יוון ולהיסטוריה שלהן.

אגף המוזיאון

img-20170419-wa0005

התלמידים שומעים ולומדים על קהילת יהודי סלוניקי ויוון, מפי עדיי שואה שמספרים על אשר עבר עליהם. הסיפורים ממקור ראשון, מעניינים ומרתקים את התלמידים. בהמשך היום המיוחד, התלמידים מבקרים במוזיאון לשימור מורשת הלאדינו הנמצא במקום ורואים איך חיו אז את חיי היום יום, החיים בקהילות דוברות הלאדינו.

טועמים מריבות הסבתות המסורתיות

 

img-20170419-wa0006

ביום העיון המיוחד הזה מתנסים התלמידים בפעילות יצירתית ומכינים מזוזות מזכוכית למזכרת.

img-20170419-wa0004

סבתא רבקה יחד עם חברותיה דוברות הלאדינו מארגנות ביחד את כל הפעילויות האלו. הן מחלקות מלגות לסטודנטים ולדוקטורנטים כדי שימשיכו לחקור את מורשת הלאדינו. כל שנה נערך בים המלח כנס לאדינו עם שירים וריקודים והרבה שמחה בלב וגעגועים לשפה נהדרת זו, שלא תשכח במהרה.

חברות חוג הלאדינו שרות על חומות ירושלים 

Ladino לאדינו: Kantaremos a Yerushalayim תיעוד ד"ר איציק לוי

חברות החוג לתרבות הלאדינו בקריית אונו וגני תקווה, 4.5.2009

 

הזוית האישית

מאיה שטרנפלד: אני לומדת בכתה ה' בבית ספר גנים, בגני תקווה.

יובל שטרנפלד: אני לומדת בכתה ח' חט"ב הראשונים בגני תקווה.

אורי שטרנפלד עמיחי: אני לומדת בכתה ז' בחט"ב ראשונים בגני תקווה. שלושתנו, שלושת הנכדות השתתפנו ביחד בתכנית המיוחדת, קשר רב דורי ושמענו את סיפוריה של סבתא רבקה.

מילון

לאדינו
לאדינו היא שפתם של מגורשי ספרד. בהיותם בספרד (וגם בראשית המאה ה16, בהיותם כבר בארצות המקלט שלהם) היהודים לא דברו לאדינו, אלא את שפת הממלכה בה חיו עד 1492: רומנסה (קסטילייאנו) בקסטילייה, קטלנית בקטלוניה, ארגונז באראגון וכו'. הלאדינו התגבשה במשך השנים, אחרי הגרוש בלבד. מאות השנים, בהם חיו היהודים בספרד, הקנו להם שליטה בשפה אשר נשמרו בה עד היום.

ציטוטים

”שמחה בלב וגעגועים לשפה נהדרת זו, שלא תשכח במהרה.“

הקשר הרב דורי