מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שיירת ילדי דורות

סבא ואני נהנים מזמן איכות בזמן הכתיבה
סבא שלי, סבא יעקב ואני ליד הגשר מהסיפור
כך ניצלו חייהם של 70 ילדי קיבוץ דורות במלחמת השחרור

סבא של אמי, ששמו נתן רשף, שרת בארגון ההגנה, בזמן מלחמת השחרור, הנקראת גם מלחמת העצמאות.

בתאריך 23.5.1948, במסגרת המשימות שהוטלו על המחלקה מהפלמ"ח שהוא פיקד עליה, הם קיבלו משימה לעצור שיירה של הצבא המצרי, אשר התקדמה מאשקלון לכיוון כפר ורבורג וצומת קסטינה.

המחלקה של נתן רשף נערכה לפוצץ גשר, אשר המצרים היו אמורים לעבור עליו, בדרכם צפונה. הם הטמינו חומרי נפץ לאורך הגשר, כדי לפוצץ את הגשר בעת מעבר השיירה המצרית. באותו הלילה, בו היתה אמורה לעבור השיירה המצרית, התארגנה גם שיירה של עשרות ילדי קיבוץ דורות, להתפנות צפונה במשאיות ולעבור מעל אותו הגשר.

ההודעה על יציאת שיירת ילדי קיבוץ דורות, מהקיבוץ צפונה לעבר הגשר, לא התקבלה אצל הכוח ששלט במרחב הגשר. לכן, הכוח של נתן רשף, שהיה במוכנות לפוצץ את הגשר עם הגעת השיירה המצרית, לא ידע על שיירת הילדים שבדרך לגשר.

באמצע הלילה בעודם ממתינים לשיירת האויב, זיהה הכוח שיירה שהגיעה ועלתה על הגשר. נתן רשף, מפקד הכוח, התקדם לעבר הגשר, כדי לראות מקרוב ולהחליט מתי לתת את ההוראה לפוצץ את חומר הנפץ שעל הגשר,  בעיתוי המדויק אשר יגרום לשיירה לנזק מרבי, ולנפילת מירב הרכבים לנחל.

לפתע הוא זיהה על אחת המשאיות שעל הגשר מיטות ברזל של ילדים, וכשהתקרב יותר שמע קולות של ילדים ואז החליט להתקרב יותר אל השיירה כדי לברר מה משמעות הקולות. הוא זיהה שם אנשים דוברי עברית והבין שאין זו שיירה מצרית. מיד הורה על הפסקת הפעולה של פיצוץ הגשר, ופנה אל מפקד השיירה לבירור העניין.

הסתבר ששיירת ילדי קיבוץ דורות פינתה את הילדים מהקיבוץ, עקב הקרבות שהתחוללו באזור, ורק בנס נמנעה הפגיעה בילדים.

הזוית האישית

מהזוית האישית שלי כמתעדת: היה לי מאוד מהנה כי למדתי דברים חדשים על המשפחה וסיפורים מהעבר. נהניתי גם מאד להיות עם סבא ולכתוב ולהקשיב לסיפורים.

מהזוית האישית שלי כמספר: שמחתי ונהניתי להיות עם נכדתי ויחד לכתוב ולהעלות זיכרונות מסיפורי המשפחה. חוויה משותפת ומיוחדת לשנינו.

מילון

צומת קסטינה
צומת מלאכי (ידוע גם בשם צומת קסטינה) הוא צומת מרכזי במישור חוף יהודה, בין כביש 40 וכביש 3 בסמוך לעיר קריית מלאכי. מפקדת זרוע היבשה של צה״ל (מחנה בר-לב) ממוקמת בצומת. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”למדתי את משמעות המושג אחריות אישית“

הקשר הרב דורי