מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שיבת ציון שלי

אורי וסבתא מלכה
אני - סבתא מלכה - בצעירותי
כ"ט בנובמבר 1947-2015

 א. שיבת ציון שלי:

כבוד ועונג גדול לי, לשבת היום בבית  הספר "בית- אור" במושב קדרון שבשפלת יהודה, במדינת ישראל העצמאית והנפלאה עם נכדי האהוב אורי כהן, בנם של כרמית בתי ואבא איתי כהן, אחד מששת נכדיי שגרים ומתחנכים ב"בית-אור".

כסבתא אני משחזרת בזיכרוני, גולשת ומדלגת 68 שנים אחורה ואני ילדה בת שש-שבע, ורואה לנגד עיניי את אותה שעה גורלית שבבית הוריי בסלון הגדול והמהודר. רואה את הוריי, את אחיי, את סבותיי ואת המשפחה הענפה ואנשים מהקהילה הגדולה נרגשים מתחבקים, מזילים דמעות שמחה ומרימים כוסיות ערק ויין וכל זאת בהאזנה לרדיו הגדול, ומקשיבים על הבשורה ההיסטורית שלעם היהודי בכל תפוצות הגולה ניתנת הזכות לחזור לארץ ישראל ולהקים בה מדינה יהודית, וכל זאת בשירה ובזמירות השפה העברית והפרסית האספהאנית. וגם עכשיו בחלוף השנים עדיין אני נרגשת ונפעמת.

 

תמונה 1

תעודת חבר תנועת הנוער "החלוץ"

ב. בית הורי בקהילת אספהאן 

שורשיי נעוצים זה דורות רבים בעיר אספהאן, אבי משה (מוסה), נעים זמירות ישראל, בנם של אלעזר וסרח עזרי ז"ל ואמי שרה (שרי), בתם של חכם שלמה חיים וצביה ז"ל. אבות אבות הוריי הוגלו כמו כל יהודי אספהאן ויהודי אירן אחרי חורבן בית ראשון על ידי צבאות נבוכדנצר בממלכת אשור. הוגלו המלך צדקיהו, שרי צבא ומכובדים ובדרך ארוכה וקשה הגיעו לבבל ומשם המשיכו עד אספהאן שבפרס, שהייתה שייכת לממלכת אשור. אספהאן מכונה בשפה הפרסית: "אספהאן – נסף א- ג'האן" הפירוש בעברית זה "אספהאן חצי עולם". היא אחת הערים היפות באירן ובעולם, שוכנת במערבה של רמת אירן, בגובה 1,700 מטר מעל פני הים, עטורה מסגדים יפהפיים, כיכרות ענק, בזארים הומים וגשרים מרשימים מעל נהר "זאינדר- רוד" (הנהר הנובע) שמעליו עוברים 33 גשרים מוארים עם קירות של אריחים קרמיים מרהיבים בצבעם. גשר "סי- או- סה- פול" המפורסם בעולם משמש לטיול ולשעשועים.

אמא שרי

אמא שרי

אבא משה

אבא משה
 
היום אני גרה בישראל בכפר מנחם וכל ילדי גרים בארץ בקדרון ובכפר מנחם.
 
לצפייה בסרטון לחצו על הקישור.
 
תשע"ו
 

מילון

נבוכדנצר
נבוכדנצר היה מלך בבל וכבש המון מקומות שונים.

ציטוטים

”באתי ממשפחה עשירה, ענפה, ציונית ותורמת לעליית יהודי איספהאן“

הקשר הרב דורי