מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שחרור ירושלים – משפחת לנדאו

נכדתי ואני
ספרו של אלי לנדאו על כיבוש ירושלים
איך הייתי שותפה לכיבוש הכותל ולהנפת הדגל

שמי ליאורה לנדאו סבתא של טליה לנדאו. נולדתי בנתניה לעובד ויפה בן עמי למדתי בבית ספר יסודי איתמר ובית ספר תיכון טשרניחובסקי. אבי עובד בן עמי חלם , יזם והקים את העיר נתניה וכיהן בה כראש עיר כ40 שנה כמו כן על פי בקשתו של דוד בן גוריון הקים את העיר הדרומית אשדוד ויסד את עיתון מעריב.

שירתתי בחייל האוויר ולמדתי ספרות והיסטוריה באוניברסיטת תל אביב אני עוסקת כבר שנים כמפיקת טלווזיה. כשפרצה מלחמת ששת הימים בשנת 1967, הייתי נשואה טרייה לכתב הצבאי של מעריב אלי לנדאו בבוקר המלחמה הוא היה אמור לצאת לסיור כתבים צבאים בדרום ואני התכוננתי לצאת ללימודים. הימים היו ימים מתוחים ידענו שהמלחמה בפתח ועלולה לפרוץ בכל יום.

באותו בוקר של ה-6 ליוני התקשר אליי אלי לנדאו בעלי ואמר לי אל תיבהלי פרצה מלחמה תדאגי לשהות במחיצת המשפחה שלך. כעבור דקות ספורות נשמעה אזעקה מהדהדת בכל רחבי העיר ואכן המלחמה התחילה. אלי שהיה כתב צבאי וצנחן אמור היה להצטרף לכוח הצבאי בדרום הארץ שהיה מתוכנן לעצור את הכוחות המצריים. במפתיע ניתנה הוראה לצנחנים לעלות לירושלים שהיתה מופגזת על ידי הירדנים. עד אז היתה ירושלים עיר חצויה חלקה בידי הירדנים וחלקה בידי מדינת ישראל שגדר מפרידה בין שני החלקים.עוד באותו הלילה חתכו הצנחנים את הגדר והסתערו על חלקה המזרחי והחלו להילחם מסמטה לסמטה כדי לכבוש את העיר. אחרי כיבוש מוזאון רוקפלר התארגנו לקראת יום המחר יום שהיה אמור להיות יום שחרור כל העיר.

אלי בעלי ישב בזחלם הראשון ליד מוטה גור שהיה מפקד הצנחנים הזחלם פרץ תוך ירי ואש מסביב ואוטובוס שעלה באש וחסם את הדרך. בהמשך הלחימה הם ירדו מהזחלם ורצו בדרכם להר הבית יחד עם פלוגת הצנחנים וטיהרו בלחימה אמיצה עד שהגיעו למרגלות מסגד עומר ושם נעצר המפקד מוטה גור קרא במכשיר הקשר" כל הכוחות חדל" "הר הבית בידנו". זה היה רגע היסטורי בתולדות עם ישראל וארץ ישראל. הצנחנים גילו שער קטן פתחו אותו ולפתע התגלה  לעינהם הכותל המערבי אחד הצנחנים קרא בקול "הכותל ! אני רואה את הכותל! " הצנחנים טיפסו במעלה המרדרגות מעל הכותל והניפו את הדגל הכחול לבן על הכותל והחלו בשיר התקווה.כשנגמרו הקרבות צלצל אלי אלי הכתב הצבאי בהתרגשות "כבשנו את הכותל המערבי" ואני בישרתי לו על הכיבוש הקטן שלי "ואני בהריון" זה היה הבן הבכור שלנו יאיר. באותה שנה הוציא אלי, בעלי, לאור  ספר "ירושלים לנצח" המספר את סיפור המלחמה והקרבות על ירושלים מנקודת מבט אישית והיסטורית.

ירושלים לנצח
ירושלים לנצח

1136801a

היה זה הספר הראשון שיצא לאחר המלחמה. הספר זכה להצלחה רבה .התמונות שבספר רובן צולמו במהלך המלחמה על ידי אלי .השמירה על ביטחון ישראל ואהבת הארץ הם שהנחו את אלי לנדאו בכל תפקידו הציבורים. לאחר המלחמה נולד בננו הבכור יאיר שמוניתן לו על ידי סבו עובד בן עמי שהיה בן מקימים תנועת ארץ ישראל השלמה והוא מורכב מראשי התיבות "יפה ארץ ישראל רבתי".

הזוית האישית

התכנית נתנה לי חיבור מיוחד ואחר לנכדתי טליה שבו ביחד העלנו את ההיסטוריה המשפחתית הפרטית שלנו במקביל להיסטוריה של מדינת ישראל ששזורים אחד בשני וההצלחה בלהקנות לנכדתי את הקשר למקום למשפחה ולמדינה.

מילון

רבתי
רבה

ציטוטים

”" כל הכוחות חדל הר הבית בידינו"“

הקשר הרב דורי