מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שחמט כדרך חיים

ראובן בשעת לימוד חוג השחמט
ראובן עם הוריו ואחיו
משחק השחמט ומיומנויות לחיים

עלינו לארץ בשנת 1957 מפולין, הוריי ושלושה ילדים, אני הקטן ביותר. היינו אמורים להגיע לקיבוץ נען.

במהלך הנסיעה לארץ, במהלך הפלגה באונייה מאיטליה לארץ, חליתי במחלת מעיים (בהיותי בן שנתיים וחצי) ולכן נשארתי עם אמא שלי בשער העלייה בחיפה שנקרא "מחנה דוד". אבי, אחותי ואחי המשיכו לקיבוץ ולאחר שהחלמתי אמי ואני הצטרפנו אליהם. בקיבוץ נען שהינו שנה. כשנודע לאבי שהילדים בקיבוץ לא ממשיכים לבגרות כפי שהוחלט בקיבוץ, אבי החליט שהמשפחה תחיה בעיר כדי שהילדים יזכו בחינוך טוב ובלימודים גבוהים. למרות שלא היו להוריי קרובים בארץ מלבד זוג חברים מחו"ל, הם  החליטו לעזוב את הקיבוץ ולעבור לגור בהרצליה. במהלך השנים אבי עבד עבודות שונות בבניין, בנגריה ובתעשייה ואמי היתה עקרת בית ועסקה בטיפול בילדים. לימים הוריי נפטרו וכיום אחותי מתגוררת במושב במרכז הארץ, אחי גר בחיפה ואני גר בבנימינה.

תמונה 1
ראובן עם הוריו ואחיו

כרגע אני עוסק בהדרכת משחק השחמט בקרב בני נוער וילדים כשהדגש הוא על הקניית מיומנויות התנהלות בחיים באמצעות עקרונות משחק השחמט. את אהבתי לשחמט רכשתי מכך שצפיתי במשחקים רבים, בהם חבר של הוריי ששיחק עם אחי בהיותי ילד ואז נחשפתי לקסם של המשחק. לאחר שיצאתי לגמלאות בשנת 2005, לאחר שירות במשטרת ישראל, העמקתי את הידע התאורטי במשחק השחמט וכיום אני עוסק בהדרכת השחמט.

בהמשך דבריי אתמקד במיומנויות הדרושות על מנת להצליח במשחק והכלתם בחיינו, כפרטים וכציבור בארץ. מיומנויות כגון ראייה כללית של כלל העובדות המשפיעות על השגת המטרה, ניתוח העובדות מבחינת המשמעות שבהן, הסקת מסקנות ובחירת דרך הפעולה הטובה ביותר מכלל הפעולות העומדות לרשותנו. במהלך השיעורים לתלמידים אני מנסה להשתמש בדוגמאות בחיי היומיום שלנו כפרטים ולזכור באיזו מידה אנו משתמשים במיומנויות האלה.

סיפור חיים אישי

את לימודיי היסודיים סיימתי בשנת 1968 בבית ספר על שם "אהרון דוד" בהרצליה. כעבור שנתיים בהם למדתי בתיכון הרצליה עברתי להתחנך בחברת נוער בקיבוץ אילת. בשנת 1972 התגייסתי לצה"ל לחיל השריון ובמלחמת יום כיפור נלחמתי באזור תעלת סואץ. בהמשך עברתי לשרת כמדריך נוער לפיקוד הגדנ"ע. עם שחרורי בשנת 1975 התגייסתי למשטרת ישראל ושימשתי בתפקידי חקירות והדרכה עד שנת 2005, אז פרשתי לגמלאות. אני נשוי, אב ל-3 בנות וסב לשני נכדים כולם גרים בבנימינה.

תחביבים שעסקתי בהם בילדות

בילדותי טיפלתי בבעלי חיים, תמיד טיפלתי בכלבים. שיטת החינוך היא הצמדת חניך. הדבר חיזק מאוד את כושר ההדרכה וקידם את שני הצדדים. אחד הסיפורים בתחום הזה הוא שבהיותי בכיתה ו' הוצמד אליי תלמיד בכיתה ג שהתקשה בלימודי החשבון ובהנחיית המחנך נפגשתי איתו פעמיים בשבוע במשך שעה לצורך תרגול הנושא. לאחרונה, לפני מספר שנים, פגשתי אותו מאז שלא נפגשנו מאז ונודע לי שהוא מנהל בית ספר באזור הצפון, ובמקצוע ההוראה – בו עסק לפני שקודם להיות מנהל בית ספר – היה מורה למתמטיקה. ההדרכה הבלתי אמצעית היא זו שתרמה לו להתגבר על מכשולים ולפתח מיומניות חדשות.

הזוית האישית

ראובן השתתף בפרויקט תיעוד שבעים סיפורים שהתקיים בבי"ס ניל"י בזכרון יעקב לכבוד שנת השבעים למדינת ישראל. ראובן הוא מדריך בחוג שחמט לתלמידי בית ספר זה.

מילון

שער העליה בחיפה
יישוב קליטה ומחנה עולים במערב חיפה, ששימש כמחנה מעבר מרכזי לעולים שהגיעו לנמל חיפה (ויקיפדיה)

ציטוטים

”השחמט מקנה מיומנויות להתנהלות בחיים“

הקשר הרב דורי