מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שושלת משפחת מוסיוף

נכדי האחרון ואני
משפחתי שאני תינוקת בת שנה
סבא שלמה מוסאיוב שעלה מבוכרה אוזבקיסטאן לפני 128 שנה

שושלת משפחת מוסיוף – שושלת מפוארת!

סבא שלמה מוסאיוב שעלה מבוכרה אוזבקיסטאן לפני 128 שנה. היה אחד המייסדים של שכונת הבוכרים בירושלים ועד היום יש רחוב על שמו בשכונת הבוכרים וכן בית כנסת מוסיוף שהוא בנה שעדיין מאוד פעיל עד ליום זה.

אני נחמה מוסיוף ילידת ירושלים שנת 1937 כיום גרה ביפו.

הסבא שלמה הגיע לפלסתינה מבוכרה באוזבקיסטאן ב-1890 עם משפחה של 5 ילדים ועם אשתו אסתר בהריון ה-6, בנסיעה בקראוונים שארכה 6 חודשים עם גמלים וסוסים ושומרים חמושים המגנים מפני שודדים שהיו אורבים לשיירות.

בהגיעם לירושלים התגוררו בעיר העתיקה, ובשנת 1894 נולד אבי רחביה מוסיוף שהוא הדור הראשון לילידי הארץ.

רחביה אבי גדל בירושלים. למד בבית הספר למל ועזב את הארץ כאשר היה בן 20 לארצות הברית בשנת 1914, עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה. בחקר שעשיתי כדי להבין מדוע עוזב בחור בן 20 את הארץ לארץ רחוקה בזמן שלא היו מטוסי נוסעים, הבינותי שהיה הכרחי לברוח מהארץ כדי לא להתגייס לצבא הטורקי. מתיעוד באתר אליס איילנד בארה"ב יש תיעוד על הנוסעים שנכנסו לארצם, מצאתי את שמו של אבי ואת שם האנייה בא הגיע לניו יורק מנמל להבר בצרפת. הבנתי שבאותה האנייה יחד עם אבי נסע אחיו המבוגר ממנו, הנרי עם אשתו ושלושת ילדיו.

כעבור 7 שנים לשהייתו בחו"ל פגש אבי, בניו יורק את אמי, לאה פינחסוף ילידת 1904, שהגיעה גם היא בגיל עשר עם משפחתה מאוזבקיסטאן לארה"ב. הורי נישאו בשנת 1921 בניו יורק. הגיעו ארצה לאחר 9 שנים בניו יורק ובפריז עם 5 ילדים. 7 הילדים הנוספים נולדו כולם בארץ. אני התשיעית מתוך 12 ילדי המשפחה.

נולדתי בירושלים כבת תשיעית מתוך תריסר ילדים. למדתי בבית ספר דתי "מעלה" וכן הייתי בצופי שבט משואות שהיה שייך לביה"ס. המשכתי בתיכון ע"ש אליס סליסברג בירושלים. התגייסתי לנח"ל עם הצופים הכלליים.

בהיותי בת 23 בשנת 1960 נישאתי לד"ר אריה שמחה שהיה רופא ילדים, נולדו לנו שני ילדים נורית 1961 ובועז ב- 1965. התגרשתי מבעלי בשנת 1973 וחזרתי לשם משפחת נעוריי.

נורית נישאה לאהוד רוה ונולדו לה שני ילדים תמר בשנת 1996 ואסף בשנת 2000. בועז נישא למוני סהר ב- 1999 נולדו להם שלושה בנים: גיא – 2002, גיל  – 2006, ורועי – 2007. היום יש לי חמישה נכדים, רועי הוא האחרון.

בוכרה אוזבקיסטאן 

תמונה 1

הזוית האישית

סבתא נחמה: רציתי שנכדי יכיר את שושלת משפחתי, משפחת מוסיוף, ושיידעו שהם דור רביעי לילידי הארץ מהצד שלי.

רועי: כשאני מסתכל עכשיו על הסיפור, אחרי ששמעתי אותו ותעדנו אותו, אני מבין שאני בא ממשפחה ושושלת ארוכה מאוד וחשובה ואני מקווה שאמשיך את השושלת.

מילון

אליס איילנד
שם אתר בארצות הברית

שכונת הבוכרים
שכונת הבוכרים היא שכונה בלב ירושלים, שנבנתה בשנת 1894 על ידי יהודי בוכרה. שכונת הבוכרים שוכנת בחלקו הצפוני של מרכז ירושלים, וגובלת בשכונות בית ישראל ממזרח, ארזי הבירה, שמואל הנביא, נווה צבי, מחניים, גוש 80 ותל ארזה בקשת ממזרח-צפון למערב וכרם אברהם וגאולה מדרום. ויקיפדיה

ציטוטים

”מקומנו כיהודים הוא בארץ ישראל“

הקשר הרב דורי