מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שושלת החלוצים

התאורה בערב הייתה עששית נפט
פרימוס
מינה קארש ושלום-נפתלי סולוביצ'יק

נולדתי צברית ברעננה, במזרח התיכון, בתקופת המנדט הבריטי, כבת דור ההמשך של העיירה היהודית בפולין והחלוצים בא ישראל.

נולדתי ב י' ניסן ה'ת"ש 18 באפריל 1940, בת זקונים להורי החלוצים מינה ושלום אשר עלו לארץ בשנת 1926. משפחה חמה שומרת מסורת, בית עם ניחוחות של מזרח אירופה וארץ ישראל. אמי שידעה בעל פה את כל התנ"ך בחרה לי שם מספר "שיר השירים" ויקרא שמי בישראל נאוה. מהפסוק "שחורה אני ונאוה בנות ירושלים…" {א' ה'} משמעות השם: יפה וענוגה. אני נאוה הראשונה ילידת רעננה. בלידתי היה שם משפחתי סולוביצ'יק כאשר התחתנתי שם משפחתי שונה למרום ולפני שנים אחדות צירפתי את השם סולוביצ'יק, היות ואבי היה היחידי שנותר ממשפחתו שכולה נספתה השואה.

גדלתי ברעננה ברחוב גורדון ללא חשמל עד קום המדינה בשנת 1948. רחוב חולי, שיירות של גמלים עברו לאורכו לכיוון דרום הרצליה לשבט הערבי "שובאקי". צלצולי פעמונים נשמעו ברחוב, היה זה האות לבוא הכבשים והעיזים והשאירו אחריהם ענן אבק וגללים בדרכם לרעות בשדות המרעה הירוקים שהקיפו את הרחוב בזמנו. את הטלאים הצעירים שנולדו בדרך נשא הרועה בידיו.

גדלתי בצריף שאבי בנה במו ידיו הצריף הכיל חדר שינה אחד בשביל חמש הנפשות מטבח קטן עם פתיליה ופרימוס. חדר הרחצה היה בחוץ והשירותים היו רחוקים יותר. דלת הכניסה ננעלה בוו ולא במפתח ללא פעמון או שלט. המבנים הציבוריים היו ברחוב הראשי אחוזה. התאורה בערב הייתה עששית נפט. לא היו לי משחקים מלבד בובת בד שאמי תפרה ומשחקים עם בעלי חיים בטבע כגון כאשר ראיתי שיירות ארוכות של נמלים גוררות מזון אספתי מחביות התבואה של הפרות חופנים של גרעינים ושמתי על יד קן הנמלים.

היות והורי היו עסוקים מאוד בעבודתם במשק ומחוצה לו, קרה שבאחד הערבים כאשר החשיך ורציתי לישון צירפתי שני שרפרפים מעץ ונרדמתי עליהם. אף אחד לא ידע היכן אני אולי יצא תן מהפרדס הסמוך וטרף אותי? קראו בשמי עד שמצאו אותי ישנה על השרפרפים בתוך הצריף.

זכורה לי במיוחד מסיבת בת המצווה שלי שחגג לי מחנך הכיתה עם כל התלמידים בחצר בית הורי ברחוב גורדון והמתנה הכיתתית הייתה הרשמה בספר הבר מצווה של קק"ל. מהורי קיבלתי שעון יד ראשון שליווה אותי הרבה שנים.

אחרי תיכון למדתי הוראה בסמינר על שם א. שיין בפתח תקווה. לאחר שירותי הצבאי מקום עבודתי הראשון היה בית הספר מגד ולאחר לידת ארבעה ילדים חזרתי לעבוד בהוראת עברית למבוגרים באולפן. היכרתי את בעלי בשירות הצבאי בחיל האוויר. כיום בגמלאות עוסקת אני בספורט טיולים הרצאות והתנדבות.

מילון

פרימוס
הוא כירה ניידת הפועלת באמצעות לחץ, שנפוצה מסוף המאה ה-19 ועד אמצע המאה ה-20.

ציטוטים

”אף אחד לא ידע היכן אני אולי יצא תן מהפרדס הסמוך וטרף אותי?“

הקשר הרב דורי