מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שורשי מבית אבי

סבא יעקב נגר והנכדה אורי שוימר
סבא יעקב נגר
סבא רבה מחפוד, ההעפלה לישראל

סבא רבא מחפוד ז"ל, הוא אבא של סבא שלי יעקב, שהוא אבא של אמי, אביבית בת עליזה ויקב נגר.

בשנת 1932, כשסבא רבא מחפוד היה בגיל הוא החליט לעלות לארץ ישראל בכוחות עצמו, וזאת בעקבות מצוקה כלכלית קשה ורעב שפקד את המשפחה, אחרי מות אביו שלום אברהם.

מחפוד שכנע את חברו לצאת איתו למסע הרגלי, ולשם כך היה עליהם לנדוד במדבריות תימן לנסיכות עדן שהייתה בשלטון בריטניה הגדולה.

סבא מחפוד וחברו גילחו את הפאות שלהם כדי שהמוסלמים לא יזהו אותם כיהודים. הם יצאו לדרך עם כעשרות רובלים (מטבעות) ונחושים לעלות לארץ. בדרך עברו תלאות רבות: שודדים ארבו להם התנפלו עליהם בטענות שהם יהודים וגנבו את כספם ,הם סבלו מצמא ורעב. כעבור חודש ימים חלה חברו של סבא מחפוד ומת במדבר. מחפוד נאלץ לקבור את חברו הטוב ולהמשיך בדד במסע . הוא נדד מכפר לכפר, ומעיר לעיר ,הוא הסתייע ביהודים טובים ומעבודות מזדמנות בקרב היהודים. כשהתקרב לעיר הנמל עדן היה עליו לשחד עגלון של משאות תבואה שיעבירנו את המחסום המשטרתי של הבריטים. .

התחנה הראשונה בעיר עדן הייתה בית הכנסת היהודי, שם קיבלה אותו הקהילה היהודית בסבר פנים חמות, הוא הועבר למשפחה מאמצת שקיבלה עליה לתמוך בנער היתום. קהילת יהודי עדן היו מאד עשירים וסוחרים גדולים.

מחפוד עבד בעדן בשתי עבודות: עוזר אב בית דין עדן, ומלמד ילדים לקרוא בתורה ובסידור התפילה.

לאחר שש שנים, בשנת 1938, במעט כספו קנה מחפוד מקום בספינה שלקחה אותו לעיר אלכסנדריה שבמצרים, משם עלה על רכבת שנסעה אותו לעתלית שליד חוף הכרמל.

קבלת הפנים בארץ ישראל הייתה קשה, כשירד מהרכבת נעצר ונכלא מכיוון שהיה יהודי ללא אישור כניסה לארץ ישראל. מחפוד שהה במעצר במחנה עתלית חודש וחצי עד אשר קיבל את אישור הכניסה לארץ ישראל. על מנת לספק לו מסמכים ואישורי כניסה נשאל מחפוד לשם משפחתו, אך הוא לא ידע, הוא ידע רק את שם אביו. מחפוד אימץ לעצמו את שם המשפחה נגר- מכיוון שזה היה מקצועו של אביו עליו השלום.

בראשית דרכו בארץ החל בעיר תל אביב, שבה עבד כשנתיים בתשמישי קדושה, לאחר מכן למושבת הברון גבעת עדה, שם עבד בעונת הבציר בכרמים.  לאחר שנתיים, הצטרף לארגון צעירים בני תימן, שהחליטו להתיישב במושבה כפר סבא שבשרון.

בשנת 1945התחתן סבא מחפוד עם צדקה שולמית במשפחת פרוי.לאחר שנתיים בשנת 1947, במחנה אוהלים על גבול כפר סבא הערבית ,נולד הבן הבכור סבי (יעקב) .המשפחה גדלה והתרחבה, ובשנת 1949 נולד דוד אברהם (אח של סבי).

 

סבא רבא מחפוד ז"ל

תמונה 1

סבא יעקב נגר

בשנות החמישים היה מצב כלכלי קשה, המשפחה בת 4 הנפשות הורים ושני ילדים התגוררו בדירה בת חדר וחצי. סבא למד בבית ספר תיכון דתי "מורשת" ולאחר מכן זה למד בסמינר למורים בגבעת וושינגטון.

בשנת 1966 התגייס סבא יעקב צבא ההגנה לישראל. הוא סיים קורס אלחוטנים והגיע ליחידה מובחרת בסיירת שקד שבאותה תקופה הייתה אחראית על הסיורים  לאורך הגבולות מקרן שלום ועד אילת, ומאילת עד יישובי לכיש בגבול המזרחי של הארץ.

יעקב סיים גם קורס צניחה והיה חייל מצטיין.

סבא יעקב ואחיו אברהם ז"ל

תמונה 2

לאחר השירות הצבאי, בשנת 1971, הכירה סבתא רבתא, שולה, לסבא יעקב את עליזה למשפחת שלום, שהייתה פקידה בהנהלת חשבונות והם נישאו לאחר שנה. באותה תקופה יעקב עבד כמנהל בית ספר במושב אביבים, שבגליל העליון, והזוג הצעיר הקים משפחה במושב אביבים.

בשנת 1973, נולד ארנון דודי ובשנת 1974, נולדה אימי אביבית על שם היישוב אביבים.

בשנת 1969 עד 1976, ניהל סבי בית ספר "מורשה אביבים".

בשנת 1976, עברה המשפחה לגור בנתניה, שם נולדו אחיי של אימי (שמר ואבידן).

סבא יעקב ניהל את בתי ספר בנון שער אפריים, ובית ספר "רש"י" בנתניה.

בשנת 1992, התמנה סבא למפקח במשרד החינוך מחוז מרכז על בתי ספר יסודי ועל יסודיים. לאחר 22 שנים כמנהל ו 23 שנים כמפקח יצא סבא לגמלאות, בשנת 2014.

 

הזוית האישית

הנכדה אורי: במפגש עם סבא גיליתי המון דברים חדשים ומעניינים מילדותו בכפר סבא, שירותו הצבאי, הקרבי והעשיר ותרומתו לביטחון ולחברה. היה לי ממש כיף המפגשים חיברו בינינו מאד, ברור לי שלא התוכנית "הקשר הרב דורי" לא הייתי יודעת הרבה דברים על סבא, שבני דודיי האחרים שלי לא יודעים.

סבא יעקב: החוויה הגדולה במפגש ביני לבין נכדתי אורי היא חוויה משמחת, חדוות יצירה בכל מפגש ומפגש וזה חיזק את הקשר בין השם אורי לבין הארת הפנים והשמחה בנינו.

מילון

חתחתים
קשה

ציטוטים

”אני מאושר שהקמתי משפחה לתפארת ובמקביל תרמתי רבות לחינוך ילדי ישראל, במסגרות שונות.“

הקשר הרב דורי