מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שורשים ומורשת – ברוך יופה

אני ונכדיי רוני ואיתי
עם אשתי יהודית
קורותיה של משפחת יופה

שמי יופה ברוך, נולדתי ברוסיה בשנת 1944. כרגע אני גר ברמת השרון. מקורה של משפחת יופה הנו ברוסיה. התקופה המתועדת העתיקה ביותר חופפת בערך בתקופתו של רש"י.

הסב הקדמון של המשפחה ככל הידוע הוא רבי מאיר כותב יפה, מכאן נגזר בהמשך שם המשפחה יופה/יפה. הראשון שהשתמש בשם 'יפה' היה הרב משה יפה, רבה של בולוניה באיטליה, בערך בשנת 1400. עם גדולי המשפחה נמנה הרב מרדכי יופה, כותב הספר "בעל הלבושים" שחי בשנים 1530-1612.

הראשונים שהגיעו לארץ היו בנם של ישראל יופה המדפיס מקאפוסט. הם עלו בשנת 1777 יחד עם רבם, מנחם מנדל מויטבסק, וכשלוש מאות חסידים נוספים. המשפחה נמנתה על ותיקי הישוב היהודי אשכנזי בחברון, חלקם התישבו בטבריה. אחד הבנים, רבי שלומה זלמן יופה, התגורר בצפת ונספה בה ברעידת אדמה בשנת 1837. חלק מהצאצאים שנולדו בחברון עברו לגור בבאר שבע שהייתה אז עיירה קטנטונת ופתחו בה בית מלון, אחרי כשנתיים הם עברו לגור בעזה שנחשבה אז כעיר גדולה שהיו בתי מידות, שפע מים ואוויר צח. גם שם הם פתחו בית מלון מול המסגד והייתה להם חצר גדולה עם בריכת מים קטנה במרכזה.

לאחר טבח חברון (31.8.1929) החלו פרעות גם בעזה, המייג'ור פאוטריג' הציע שכל יהודי עזה ייתכנסו בחצר הסגורה בבית המלון של משפחת יופה. כבר ביום שישי בבוקר, לאחר ששני יהודים נרצחו כבר בעיר, הגיעו כל יהודי עזה, 44 נפש במספר, והסתגרו בבית המלון. חמישה שוטרים בריטים הופקדו על שמירתם.

משפחתינו מהווה את צאצאיו של אהרון יופה אשר ידע בחייו נדודים רבים, ראשיתם בפרעות חברון והמשכם בסוריה, באר שבע, עזה, תל אביב וזכרון יעקב. חלק מהצאצאים אף חזרו לרוסיה.

היהודים נערכו ללון במלון במוצאי שבת כשהם נצורים. ההמון המוסת על ידי המואזין שבמסגד שב והתנפל על המלון. הפורעים הצליחו לפרוץ את השער ולחדור לחצר בית המלון. בין היהודים הנצורים במלון היה הרוקח המקומי, דוקטור יקר, שהחזיק בכיסו בקבוק של חומצה גופרתית. הם פתחו פתח צר בדלת והוא שפך את החומצה בפניהם של הפורעים שהיו ממש בפתח החדר. הם נמלטו מהמקום בצעקות אימים וזעקות שבר. בהמשך הגיעו שוטרי תחנת המשטרה והניסו את הפורעים תוך יריות באוויר, לאחר מכן חילצו את היהודים לתחנת המשטרה בעזה. השוטרים גייסו משאיות ובאמצעותן הם העבירו את היהודים לתחנת הרכבת בחשכת הלילה, והעלו אותם על הרכבת בקו אלכסנדריה-לוד. לאחר חנייה קצרה בלוד הערבית, הם הגיעו לתל אביב.

הזוית האישית

סבא ברוך: מזה זמן רב, עקב הקורונה, כמעט ונבצר מאיתנו לפגוש את ילדינו ונכדינו. למזלנו איפשרו הוואטסאפ והזום להשלים ולו במעט את החסר. התכנית הקשר הרב דורי החזירה אותי שנים רבות לאחור, אל הילדות, הנערות וההתבגרות. היה זה כיף אמיתי להעלות סיפורים ולחלוק את הזכרונות עם נכדי איתי ורוני. זו גם הזדמנות לפנות אל כולם: ספרו והעבירו לילדכם ונכדכם את סיפור המשפחה. כבר נאמר: "עם ללא עבר, אין לא הווה ולא יהיה לו עתיד". זה נכון גם לגבי המשפחה.

הנכדים רוני ואיתי: היה לנו מאוד כיף, נהנינו לחקור על העבר של המשפחה שלנו. חוץ מזה היה כיף לדבר עם סבא ואנחנו חושבים שהתכנית הזאת גרמה לקשר שלנו עם סבא להתפתח.

מילון

רפלקציה
התיחסות עצמית (הקרנה).

רעידת האדמה בצפת (1837)
רעידת האדמה של שנת 1837 (תקצ"ז) הייתה רעידת אדמה חזקה שפגעה באזור הגליל בארץ ישראל ובלבנון, הותירה אלפי הרוגים והחריבה את העיר צפת וסביבותיה, וכן פגעה קשות בעיר טבריה. כמו כן נפגעו בצורה קלה יותר הערים שכם, עכו, נצרת, צור וצידון. (ויקיפדיה)

הרב מרדכי יפה
הרב מרדכי יפה (ה'ר"צ, 1530 לערך פראג - ג' באדר ב' ה'שע"ב, מרץ 1612 פוזנא) המכונה "בעל הלבושים" או "בעל הלבוש" היה מחכמי בוהמיה; רב, פוסק ומפרש השולחן ערוך. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כבר נאמר "עם ללא עבר, אין לו הווה ולא יהיה לו עתיד". זה נכון גם לגבי המשפחה“

הקשר הרב דורי