מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שורשיי בעיר הולדתי חדרה עמוקים מתמיד

יצחק והתלמידים בפעילות מיהו מנהיג בעיני?
יצחק בילדותו בן 10 1943עם אמו, אביו, אחותו ודודתו
הקשר בין שורשים להתנדבות

יצחק  נולד ב-1933 בעיר חדרה, והמשיך את כל חייו בחדרה. הוא למד בבית הספר "ארלוזרוב" (מכיתה א' ועד כיתה ח') והיה בתנועת הנוער העובד והלומד.

תמונה 1
טקס הבאת ביכורים (1939) חג השבועות, גן שושנה כספי (על העגלה עם ילדי הגן).
תמונה 2
יצחק בילדותו בן 10 1943 , עם אמו- ציפורה, אביו-נתן, אחותו-איה ודודתו- נועה.

לאחר שסיים את בית ספר היסודי, הוא למד בתיכון חדרה (מכיתה ט' ועד כיתה י'ב). ב-1951 התגייס יצחק לצה"ל ושירת כפקיד ראשי בבה"ד 1 (בית הספר לקצינים) שנתיים וחצי בשירות חובה ועוד שנתיים בקבע. מיד עם שחרורו מצה"ל החל לעבוד  כמנהל היחידה הכלכלית במפעל "אליאנס" (בית חרושת לצמיגים) הנמצא באיזור התעשייה של חדרה. יצחק עבד במפעל 42 שנה עד שיצא לגמלאות. כשיצא לפנסיה, החליט יצחק שברצונו להתנדב למען הקהילה. נושא שיצחק מתאר כ-הנושא המרכזי בחייו וזו ההתנדבות.

הוא התחיל להתנדב במוזיאון החאן בחדרה,שם הוא מתנדב עד היום כ-18 שנים. בתפקידו כיושב הראש של המוזיאון הוא אחראי לכול המערך האדמיניסטרטיבי והתפעולי של המוזיאון. אשתו של יצחק, אנקה, ניצולת שואה,שהוחבאה בהיותה ילדה בבונקר בפולין. מתנדבת כאשת עדות במסעות לפולין (בכך שהיא מספרת על תקופת השואה ואת סיפורה). יצחק סיפר לנו שהוא היה אתה בכמה מסעות בפולין. אנקה,אשתו של יצחק מתנדבת בעוד כמה מקומות (כגון: בע"רן ו"אנוש"). יצחק סיפר שאת אנקה,אשתו פגש עם שחרורו מהצבא, (1956) בעת שהיא שירתה בחדרה כמדריכת גדנ"ע בקליטת ילדי עולים במעברות שהיו מסביב לחדרה.

הם נישאו ב- 27.5.1958 והם כבר יחד חמישים ושבע שנים. שניהם עוסקים בהתנדבות המהווה חלק מרכזי בחייהם והם חשים תחושת שליחות במעשיהם. יצחק ציין שמה שבעצם מבדיל אותו ואת אשתו זה שאצל יצחק השורשים טמונים באדמה כיוון שהוא נולד בחדרה ועד היום הוא גר בחדרה באותו מקום בו הוא נולד ואצל אשתו השורשים לא טמונים בארץ כיוון שלכל אורך ילדותה היא עברה ממקום למקום בתקופת השואה. ולאחר מכן בהמשך חייו של יצחק, בחדרה. משפחתו של יצחק גדלה וכיום יש לו ולאשתו שלושה ילדים ושבעה נכדים. וזה בעצם סיפור חייו של יצחק…

הזוית האישית

עלינו ללמוד על עברנו על מנת לשמור על עתידנו. סיפורי המורשת מלמדים אותנו על תולדות משפחתנו בפרט ועל תולדות עמנו בכלל. כל זאת נותנים לנו אפשרות להעריך את מאמצי הורינו במשפחה ועל הקורות אותנו – כאומה – ולאפשר לנו ליצור חזון עתידי על בסיס הקורה אותנו. (דברי יצחק המלווה אותנו בקשר הרב- דורי).

מילון

מוזיאון "החאן"
במרכז ההיסטורי של העיר, באתר הלאומי החאן של חדרה, שוכן מוזיאון החאן לתולדות חדרה. במקור הייתה שם חווה חקלאית עותמאנית, ממנה נקנתה האדמה להקמת המושבה בשנת 1891. 30,000 דונם נקנו על ידי ארבע אגודות של חובבי ציון מרוסיה במטרה להקים את המושבה החקלאית הגדולה ביותר בארץ ישראל באותה עת. שביעית מהשטח היו ביצות מלריה שהפילו חללים רבים מהמתיישבים. המשפחות הראשונות התגוררו במבנה החאן עד לקבלת הרישיונות להקמת בתים. הישרדותם במקום והמאבק לייבוש הביצות הפכו לסמל בתולדות ארץ ישראל.

ציטוטים

”עלינו להסתכל לא רק על עצמנו אלא גם על סביבתנו ולהתנדב לעזור לזולת. “

הקשר הרב דורי