מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא שלי השופטת עדנה ארבל

סבתא ואני מתעדות סיפור
סבתא עדנה שופטת
עדנה ארבל, פרקליטת המדינה בשנים 1996 - 2004, ושופטת בית המשפט העליון בשנים 2004 - 2014.

יעל אברמסון  מתעדת את סיפורה של סבתא עדנה ארבל

סבתא עדנה ארבל, אמא של אמא שלי, קרן ארבל, נולדה בירושלים. למדה משפטים באוניברסיטה העברית, בשלוחה בתל אביב. סבתי הייתה פרקליטת המדינה בשנים 1996 – 2004, ושופטת בית המשפט העליון בשנים 2004 – 2014.

20170504_155713

סבתא עדנה, תמיד רצתה לעסוק במשפטים וחלמה כבר מילדות להיות שופטת. המחשבה ניצתה בליבה עת ישבה בבית משפט השלום בחיפה במשפט שהתנהל נגד חבורה של פורעי חוק מואדי – סאליב. סבתי עדנה הייתה ילדה בת תשע במעמד זה כשצפתה באביה, סבא רבא שלי, טוען את טיעוני התביעה במשפט, אז כדבריה, באולם בית המשפט שנוהל ע"י הנשיאה שטרקמן-ורלינסקי ביד רמה, "גמלה בליבי התקווה וההחלטה להיות שופטת כאשר אגדל".

סבתא מספרת:

"אבא שלי, הסבא רבא של יעל, למד משפטים בירושלים. הוא היה עורך דין ומאז שהגיעו ארצה הוא שירת במשטרת ישראל. בשלב מסוים הוא מונה לראש מחלקת התביעות בחיפה והופיע בין היתר במשפט ואדי-סאליב נגד קבוצת פורעי חוק, שביקשו לעורר תשומת לב לגבי מצבם הכלכלי הקשה והמצוקה בה חיו (דוגמת הפנתרים השחורים) המאבק היה צודק אך הדרך לא הייתה ראויה. המשפט התנהל בליווי תקשורתי ורעש ציבורי בבית משפט השלום בחיפה, בפני השופטת הנשיאה.

הייתי אז בת תשע, ישבתי באולם ושמעתי את טיעוני הצדדים, התרגשתי לשמוע את אבי טוען בבית המשפט ואז גמלה בליבי החלטה להיות שופטת כאשר אגדל. אזכיר עוד שאמי עבדה במשך שנים בפרקליטות מחוז חיפה, כמנהלת לשכתו ומזכירתו של פרקליט מחוז חיפה.

המסע להגשמת משאלתי היה ארוך והחל בגיל שמונה עשרה כשבמקביל לשירותי הצבאי התחלתי ללמוד משפטים באוניברסיטה העברית בשלוחה בתל אביב. סיימתי לימודי משפטים בשנת 1967. הלימודים היו מעניינים ובמקביל הייתה הכשרה מקצועית: התמחות, עבודה כסנגורית במשרד עורך דין פרטי. משנת 1972 התחלתי מסלול ארוך בפרקליטות, מפרקליטה זוטרה עד לתפקיד פרקליטת מחוז מרכז, תפקיד אליו מונתי בשנת 1984. משנת 1988 שופטת בבית המשפט המחוזי בתל אביב. משנת 1996 פרקליטת המדינה וכמ"מ היועץ המשפטי לממשלה בהעדרו. בשנת 2004 מונתי לשופטת בבית המשפט העליון. הדרך הייתה ארוכה, מרתקת, תובענית ודורשת התמסרות טוטאלית לעבודה. עם זאת קמתי בשמחה כל יום לצאת לעבודה. היו קשיים, אתגרים ומאמצים בלתי נלאים, עם זאת לרגע אחד לא התחרטתי על הדרך בה בחרתי  – והשאר היסטוריה."

זה היה מסע מעניין, מאלף

%d7%91%d7%a4%d7%a8%d7%99%d7%a9%d7%94

בסופו של דבר ולאחר השקעה ולימוד מרובים השיגה את מטרתה. "הרוצה מנצח!" .

בראיון סיכמה הכתבת תמר אלמוג: "בעליון, מחכה לה הלשכה החדשה של השופטים בדימוס. ארבל תמשיך לתרום, ללמד ולכתוב…"

כמו כל שופט בית משפט עליון בהגיע יום פקודה הוא פורש מתפקידו. ביום הולדתה של סבתא בתאריך 22.6.2014 היא פרשה מתפקידה.

השופטת עדנה ארבל – ראיון פרישה. כתבתה של תמר אלמוג

השופטת בדימוס ארבל ממשיכה בעיסוקי המשפט, יו"ר בשלוש ועדות ציבוריות משפטיות, מלמדת סטודנטיים בבר אילן "סוגיות במשפט ציבורי" ומשתדלת להמשיך ולתרום לציבור.

"פגישה אישית" טליה לפקין שחק מראיינת את שופטת העליון בדימוס עדנה ארבל

עדנה, סבתא שלי

ye0325075-jpg_l

 

מצגת סיפור חיי, שהוצגה בכנס ארצי "פורצי דרך", תשע"ז:

הזוית האישית

יעל: בסופו של דבר ולאחר השקעה ולימוד מרובים  סבתא השיגה את מטרתה. כמו שהיא אומרת: "הרוצה מנצח". אני בקשר טוב עם סבתא שלי וידעתי על עיסוקיה ותפקידיה, מה שהיה חשוב, לדעתי, זה זמן האיכות שהיה לי עם סבתא שלי! .

נשיקה לסבתא

img_6577

מילון

בית המשפט העליון
בית המשפט העליון הוא הגוף העומד בראש ההיררכיה של הרשות השופטת, ומהווה את המוסד השיפוטי הגבוה ביותר של מדינת ישראל. תפקידיו העיקריים של בית המשפט העליון הם דיון בערעורים על פסיקות שניתנו בבית המשפט המחוזי, ודיון כבית המשפט הגבוה לצדק כערכאה ראשונה.

ציטוטים

”בסופו של דבר ולאחר השקעה ולימוד מרובים השיגה את מטרתה.הרוצה מנצח.“

הקשר הרב דורי