מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שואת יהודי רומניה

במרכז היום "בית אברהם" בנווה שאנן, חיפה
זאב בצעירותו
בית הכנסת בפאלטיצ'ני

זאב בורקיס בן 95, נולד בשנת 1922 בעיר פולטיצ'ן שברומניה. שמו המקורי הוא "וולו" וכשהגיע ארצה שמו הוחלף לזאב. משמעות שם משפחתו הוא "מודרני". הוא היה נשוי לטניה ויינשטיין ז"ל ויש לו 6 נכדים מוצלחים.

אני הילד הכי קטן במשפחה וזכיתי ליחס מועדף מהוריי על פני שאר האחים הגדולים שלי. החפץ שעובר בין משפחתי הוא הטלית של אבי.

הבית בו גדלתי והתחנכתי היה בית חרדי. למדתי אצל מלמד בבית ספר "תלמוד תורה". היה נהוג להגיע לבית כנסת שיכל להכיל 800 איש. בעבר אסור היה ללמוד, היהודים שהיו בבית ספר היו מקבלים מכות מהגויים.

בשנת 1940, בזמן השלטון הנאצי, ראיתי במו עיניי את היטלר, כשהוא חצה את הגבול בפולין. להיטלר היה מכונית ענקית עם גג פתוח והוא נפנף לקהל לשלום, לאחר מכן, הוא נכנס לחומה עם כל החיילים שלו מאחוריו לתוך העיירה פולטיצ'ן וכל היהודים התחבאו בבית כנסת. לפיכך הגרמנים התחילו לזרוק חפצים של בית הכנסת, ספרי תורה הם סגרו את היהודים בבית כנסת בלי אוכל ושתייה, זה היה פשוט עינוי. הם היו שם שלושה חודשים, לאחר זמן זה, הוציאו אותם למחנות עבודה, שם הם עבדו במחצבות. בשנת 1944 החלה הנסיגה של הגרמנים לכיוון ההפוך.

בעיר סטלינגרד רצחו את כל התושבים שם והשמידו את כל העיר.

העלייה לישראל

בשנת 1946 עליתי לארץ ישראל. שירתתי בפלמ"ח, באותו הזמן המדינה עוד לא הייתה קיימת וארגוני הלח"י והאצ"ל יצאו בפעולות נגד השלטון הבריטי. בשנת 1947 הייתה  הכרזה על סיום המנדט הבריטי באומות המאוחדות, באותו הערב הכריזו שהיהודים צריכים להקים להם ארץ משלהם, אז הייתה חלוקה של השטחים מצד האו"ם. הייתי אז בירושלים עם אשתי. אנשים רבים יצאו בריקודים ובשירי הורה "הבה נגילה" מתוך שמחה.

לפני שהגעת לירושלים גרתי בקיבוץ בעכו, שם התחלתי ללמוד עברית 3 חודשים ואחרי זה חזרתי לירושלים. בירושלים שרר מצב בלתי נסבל, היא הייתה מנותקת יום ולילה, היו שם יריות, הרבה יהודים נפלו קרוב ל-1,000 איש, האספקה לאוכלוסייה הייתה מעטה, המצב הכלכלי היה מאוד קשה . הייתה קבוצה שדאגה להביא אוכל לירושלים ואני עבדתי בפריקה של האוכל.

הזוית האישית

זאב: שנים רבות חלפו להן, הקמתי בית בישראל יחד עם אשתי טניה וגידלנו ילדים. הילדים התבגרו ונכדים נולדו ולאט לאט גדלו ובגרו.

מילון

פאלטיצ'ני
פולטיצ'ן היא עיר במחוז סוצ'אבה שבצפון רומניה. העיר הנמצאת בחבל מולדובה על גבול חבל בוקובינה ובעברה הייתה בירת המחוז ההיסטורי "באיה". העיר שוכנת 25 קילומטר דרומית לעיר המחוז סוצ'אבה.

ציטוטים

”הגרמנים התחילו לזרוק חפצים של בית הכנסת ספרי תורה הם סגרו את היהודים בבית כנסת “

הקשר הרב דורי