מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שבע תחנות בחיי סבתא

סבתא מרים וסבא יעקב ביום חתונתם 1954
מעברת העולים - שער עלייה
מפולין לארץ ישראל

סבתי מרים או מניה בשמה המקורי (נקראת ע"ש סבא שלה משה) נולדה בשנת 1938 בעיר לודז' שבפולין לצבי ורבקה פלצמן ז"ל. ילדותה של סבתא עברה עליה בטלטלות שליוו אותה במהלך כל שנות מלחמת העולם השנייה ואני אנסה בקצרה לתאר חלק מהמסעות שלה לפני שעלתה לארץ ישראל.

תחנה ראשונה – לודז', פולין

העיר לודז' הייתה ידועה בתעשיית הטקסטיל שלה (משם צמח המותג "לודזיה") וגם אביה של סבתא עסק בתעשייה זו. עם פרוץ מלחמת העולם השנייה ופלישת הגרמנים לפולין בשנת 1939, החל גיוס למחנות העבודה. סבא רבא שלי שהיה איש חכם הבין מהר מאוד לאן עלולה להוביל פלישת הגרמנים ולא כמו שאר היהודים שנפלו קורבן לכובשים הנאצים, החליט לברוח עם אשתו וילדתו הקטנה בת השנה מפולין ל"רוסיה הלבנה" (בלארוס).

תמונה 1

תחנה שנייה – בלארוס

בבלארוס פגשו סבא רבא וסבתא רבתא הרבה יהודים נוספים שברחו מפולין ולאחר התקופה קצרה גויס סבא רבא ל"לצבא האדום". בינתיים נולד אח של סבתי שלמה והצבא הנאצי שכבר כבש את פולין החל להתקדם לכיוון בלארוס וסבתא רבתא רבקה הייתה חייבת להימלט שוב לבדה עם שני ילדים קטנים לעומק ברית המועצות לשעבר לאזור הקווקז.

תחנה שלישית – ברית המועצות לשעבר (אזור הקווקז)

בגלל שהוריה של סבתי היו כל הזמן במנוסה מהגרמנים הייתה חייבת סבתא רבתא להתפרנס איך שהוא, כי לא רק שלא היה לה עבודה או כסף גם הרוסים עצמם סבלו חרפת רעב והיה מחסור רב במצרכי מזון.

אבל סבתא רבתא לא ויתרה ומצאה דרך להתפרנס ע"י קניית וודקה, מהילה שלה עם מים ומכירת מספר רב יותר של בקבוקים משקנתה. כך הצליחה סבתא רבתא לפרנס את סבתי ואחיה, אך הייתה כרוכה בכך סכנה גדולה, שכן זה לא היה חוקי ואם היא הייתה נתפסת היא הייתה מושלכת לכלא וילדיה היו נשלחים לבתי יתומים.

באיזשהו שלב המלחמה נודע לאמה של סבתי שאביה נפצע במלחמה ושהוא מאושפז בבית החולים במוסקבה. בשלב זה רבקה נאלצה לדאוג לא רק לשני ילדיה הקטנים, אלא גם לבעלה המאושפז בבית החולים.

תמונה 2

לסיפור המלא

הזוית האישית

עידן מביא את סיפור שבע תחנות בחייה של סבתו מרים.

מילון

לודזיה
העיר לודז' הייתה ידועה בתעשיית הטקסטיל שלה (משם צמח המותג "לודזיה")

ציטוטים

”סבא רבא שלי שהיה איש חכם הבין מהר מאוד לאן עלולה להוביל פלישת הגרמנים“

הקשר הרב דורי