מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משפחת סבי עלתה לארץ מגרמניה בשנת 1935

איל מחבק את הסבא שלו
תמונת הדרכון של סבא
סבא מספר על עלייתו לארץ

שמי איל מעוז-רוזנטל אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבא שלי. במסגרת מפגשי התכנית שמעתי את סיפור עלייתו לארץ . סבי אברהם רוזנטל נולד בגרמניה. הוא עלה לישראל בשנת  1935.

סבא מספר את סיפור העלייה לארץ מגרמניה

"עליתי לארץ בשנת 1935 מגרמניה יחד עם ההורים שלי, אחותי וסבא וסבתא שלי מצד אימי. הייתי אז בן 12". שאלתי את סבי, באיזו מסגרת הם עלו לארץ? וסבא סיפר שהם לא עלו במסגרת מאורגנת אלא עלו באופן פרטי.

סבא מספר: " הסיבת  לעלייה לארץ הייתה  עלית הנאצים לשלטון. אבא שלי היה חכם והבין שכשהנאצים עלו לשלטון , הוא הבין שזה יגמר ברע. עלינו לארץ באנייה והגענו ישר לירושלים."

בקשתי מסבא לספר לי על אירוע מיוחד הזכור לו וסבא סיפר: "אחרי עליית הנאצים לשלטון כל בני הנוער (פרט ליהודים) אורגנו בתנועת נוער. הם לבשו מדים חומים שכללו פיגיון. פעם אחת ראיתי שלשה נערים מהכיתה שלי שהתנפלו על נער יהודי חלש גופנית מאוד. הוא שכב על הקרקע והנאצים המשיכו להרביץ לו. התערבתי בעטתי באחד במקום רגיש, סתרתי לשני והשלישי ברח. הם התלוננו עלי ואני התלוננתי עליהם. המורים אז עוד לא היו נאצים, ולכן זה נגמר באזהרה. אז המורים עוד היו הגונים – דבר שהשתנה מהר מאוד לרעה".

שאלתי את סבא אם הוא זוכר את ההרגשה כשהם היגיעו לארץ וסבא סיפר: " הייתה תחושה שהגענו הביתה, כי עוד לפני הנאצים אבי היה ציוני וחלם להגיע לארץ ישראל. תהליך העלייה שלנו לא היה קשה, מעבר לטירחה של אריזה, מציאת דירה והסתגלות למקום החדש.

תמונה 1

 

הזוית האישית

אני וסבא בתכנית הקשר הרב דורי. מאחל לסבי בריאות ואריכות ימים.

תמונה 2

מילון

פרט ליהודים
חוץ מהיהודים

ציטוטים

”אבא חכם להבין שזה יגמר רע“

הקשר הרב דורי