מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

רצונה של משפחת ססלר להגיע לארץ ישראל

אני ונכדתי האהובה מיכאלה
אני בצעירותי רוכבת על אופניים
קורות חיי משפחתי

מורשת  של סבתה מרלין

ההורים של סבתה מרלין – סבא  רבא אפריים ססלר וסבתה רבקה מסלובוטקה [ליטא].

%d7%a1%d7%91%d7%aa%d7%90-%d7%a8%d7%91%d7%a7%d7%94-%d7%95%d7%a1%d7%91%d7%90-%d7%90%d7%a4%d7%a8%d7%99%d7%9d
רבקה ואפריים בארץ ישראל

 

 רבקה

רבקה באה ממשפחה ציונית מאד. אביה, שבתאי קרבצינסקי, היה הרב של סלבוטקה. רבקה רצתה להגיע לארץ ישראל אך לא  היה לה את הסכום הנדרש לכך . בעזרת גיסתה לאה הכטר (אחותו של אפרים ססלר) היא טסה לדרום אפריקה. לאה נחשבה לאישה עמידה בדרום אפריקה. היא הביאה עמה את אפרים ואת רבקה לפני תחילת המלחמה בשנת 1935.

אפרים

אפרים הגיע לאפריקה שנה לפני רבקה ועבד במכרות  שבלוסקה בצפון אפריקה. כשרבקה הגיעה, הם עברו לגור בבצואנה וגידלו פרות לפרנסתם. בשנת 1947 נולדה בתם הבכורה- מרלין. כשהרוויחו מספיק כסף עברו לגור bullawyo  שבדרום רודזיה. שם הייתה רבקה מאוד פעילה בחברה למען הציונות, היא נרתמה לסייע באיסוף כסף  ותרומות לישראל  ועוד פעולות התנדבות שונות. היא חסכה בשביל לקנות פרדס בכפר סבא. וחיכתה ליום שכול משפחתה תוכל לעלות לישראל.

עובדות חשובות

רבקה  למדה "בחדר" עברית שוטפת בנוסף לליטאית , רוסית, פולנית וכשהגיעה לאפריקה למדה אנגלית שוטפת. בשנת 1961 רבקה הצליחה להביא את בתה מרלין (אני, סבתא של מיכאלה) לארץ ישראל, לעליית הנוער אלוני יצחק אשר בבנימינה (עם הרבה ילדים בגילה מדרום אפריקה). בשנת 1963 כל משפחתה הצליחה להגיע לארץ ישראל (אפרים ,רבקה, וסנדרה אחותה הקטנה של מרלין). אחרי שנים של אושר עם נכדים ומשפחה (שישה נכדים).  רבקה נפטרה כשהייתה בת 88 . ביתה של רבקה עדיין קיים והוא קרוב לביתה של סבתי מרלין.

הזוית האישית

החוויה הייתה מיוחדת ומהנה עבדנו בשיתוף פעולה ואף למדתי על היסטורית משפחתי אני מאחלת לסבתי את כל האושר והבריאות !

מילון

סלבוטקה
עיירה בליטא

ציטוטים

”תמשיכו להיות אוהבי ארץ ישראל.“

הקשר הרב דורי