מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

רפואת משפחה בארץ

החתונה של סבא וסבתא
דר סנדלר משתתף בהצגה במושב
סיפורו של דר' סנדלר

רפואת משפחה בארץ
 
נולדתי בכפר קטן בדרום אפריקה, סמוך לעיר יוהנסבורג בשנת 1933.
 
כבר בגיל צעיר הרגשתי שלא אוהבים יהודים. בגיל 12 הצטרפתי לתנועה ציונית. לאחר שסיימתי תיכון למדתי רפואה. התחתנתי עם סלינה, ועלינו ארצה בשנת 1956. התחלתי לעבוד בבית חולים תל השומר בתור רופא מרדים, ביום שהתחיל מבצע קדש.  
 
באותה תקופה היה חוסר רב ברופאים מרדימים בארץ ושירתתי בצה"ל  בתפקיד רופא מרדים. רציתי והעדפתי לעבוד במרפאה  כרופא משפחה.  בהמשך עברנו לגור באשקלון בשנת 1958 אני אשתי ובננו ישראל. עבדתי במרכז בריאות כרופא משפחה. במרכז זה, טיפלנו בכל המשפחה מהלידה ועד הלוויה. שיטת עבודה זו הייתה נהוגה במעט מאוד מרפאות בארץ. השירות שניתן  בהרבה מרפאות בארץ היה רע.  
 
ברוב מהמרפאות היה צורך לשנות את שיטת העבודה. באותו הזמן באנגליה ובארצות הברית  התחילו לעבוד בשיטת  רפואת המשפחה. רוב הרופאים ואנשים חשבו שרפואה טובה היא רק בבתי חולים.  מהר מאוד הגענו למסקנה שחשוב שרפואת המשפחה תהיה מוכרת בתור מומחיות באוניברסיטה עם תכנית לימודית בחינות, מסלול לימודים בפני עצמו. היה  חשוב להראות לרופאים שאפשר לטפל בחולים  במרפאות בקהילה ברמה טובה. זה דרש הרבה עבודה מהרופא בלימודים  ולעבוד הרבה שעות
 
מסלול לימודים חדש – רפואת משפחה  
הכשרת רופאים לעבודה במרפאה. אני ועוד כמה רופאים בארץ  התחלנו לעבוד בתור מומחים  וקבלנו סטודנטים ומתמחים במרפאתנו. מסלול ההכשרה כלל התנסות בפועל, נתנו דוגמה אישית ובכך הצלחנו למשוך רופאים טובים לעבוד במרפאות כמו הרופאים במושבנו.
 
לאט לאט נעשתה הכרה בתחום זה. יש  היום מחלקה של רפואת משפחה בכל אוניברסיטה. יש מאות רופאים (מומחים) שעובדים בכל רחבי הארץ. גוש תל מונד אחד מהאזורים שמהווה דוגמה למתמחים וסטודנטים ויש דרישה לבוא לעבוד בגוש.  רופא המשפחה משתלב בחיי הקהילה , מלבד היותו רופא , זה יותר ממקום עבודה, חשוב שהרופא יהיה  חלק מהקהילה, "ויאהב את החולים" וישתתף בפעילות  של חיי הקהילה. 
 
מצגת התיעוד הוכנה במהלך מפגשי תכנית הקשר הרב דורי, בבית הספר הדר השרון ע"י התלמיד און תדמור מכתה ו1 יחד עם  סבו, ג'וסי סנדלר .
 
העשרה
רפואת משפחה: "היא תחום התמחות, עיסוק ומחקר ברפואה שעוסק בבריאות וחולי באנשים החיים בקהילה, בכל מצבי הבריאות והחולי ולאורך כל שנות חייהם.
רופא המשפחה מטפל בכל מצבי החולי, פעמים רבות כרופא המאבחן הראשון, לעתים כרופא היחיד המנהל ומטפל במצבים שונים, ולעתים רבות כרופא המפנה למומחים מתחומי רפואה אחרים, ואז עוקב אחר המטופלים לאחר הייעוצים וממשיך את הטיפול בהם.
 
תשע"ה 2015

מילון

רפואת משפחה
רפואת משפחה היא תחום התמחות, עיסוק ומחקר ברפואה שעוסק בבריאות וחולי באנשים החיים בקהילה, בכל מצבי הבריאות והחולי ולאורך כל שנות חייהם

ציטוטים

”חוץ מלעבוד בקהילה טוב שהרופא יהיה חלק מהקהילה, "ויאהב את החולים"“

הקשר הרב דורי