מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

רעננה בשנות ה-40

סבתא ואוריה
סבתא בצעירותה
ילדותי ברעננה

סבתא טובה היא סבתא רבתא שלי. היא עברה מירושלים לרעננה בשנת 1946 בעקבות חברה. סיפורה עוסק בהווי המושבה הצעירה דאז, רעננה. סבתא מספרת שרעננה הייתה מושבה קטנה וצעירה, והיחסים בין השכנים היו כיחסי משפחה.

בראשיתה הוקמה רעננה כמושבה חקלאית שעיקר פרנסתה בענף ההדרים. לאחר מלחמת העולם השנייה הענף התאושש ממשבר קשה והמשיך להיות הענף המוביל ברעננה במשך שנים רבות.  בשנת 1936 הוכרזה רעננה כמועצה מקומית על ידי השלטון הבריטי ובשנת 1937 הוקמה ברעננה יחידת גפירים שהייתה כפופה למשטרה הבריטית. ב-12 בנובמבר 1947 (כ"ט בחשוון תש"ח) תקפו חיילים בריטים בית בפרדס על יד רעננה בו נערך קורס לימוד נשק לצעירים, מטעם לח"י. בהתקפה נרצחו ארבעה חניכים בני 16–18 ומדריכם בן ה-19. במלחמת העצמאות החלו תושבי הכפר הערבי חירבת עזון ששכן צפונית למושבה להתפנות מיזמתם כבר בדצמבר 1947. לאחר קום המדינה במאי 1948 גורשו שאר הערבים שנותרו בכפר, בתיו נהרסו, ואדמותיו סופחו מאוחר יותר לשטח העיר. בשלהי שנות ה-80 הוקם על חורבותיו הקאנטרי קלאב העירוני וחלק מאזור התעשייה. (ויקיפדיה)

סבתא רבתא טובה זוכרת שהייתה נוסעת עם חמור ועגלה, ושאנשים לא נעלו את הבתים. לא היה אז מה לגנוב, לכולם היה פחות או יותר אותו דבר, לא היו הבדלי מעמדות אלא שוויון חברתי יחסי. מי שהכין תבשיל או אפה משהו מיוחד, היה חולק אותו עם השאר ומביא לעובדים בצרכניה (מכולת), זה היה מנהג מקסים שכמעט פג מן העולם. לסבתא בחצר היו בעלי חיים וגינת ירק, היא זוכרת זאת כתקופה נהדרת: מלאת חופש וטבע, בילו הרבה זמן בחוץ, לא היו סמארטפונים או טלויזיות, הייתה יותר תקשורת בינאישית, והרבה זמן איכות.  ליד הבית שלה הייתה גבעה ולשם היו הולכים לקטוף פרחים. טובה (סבתא רבתא) נסעה עם החמור לקניות כי הבית היה רחוק.

הזוית האישית

אוריה: הרגשתי טוב בתכנית ולמדתי הרבה על סבתא. אני מאחל לעצמי להיות עוד זמן במחיצתה של סבתא.

סבתא: מאוד נהניתי במפגשים, הם גרמו גם לנכד שלי להרגיש יותר קרוב. בזכות המפגשים גם אימא של אוריה למדה דברים שלא הכירה לפני. אני מאחלת לנכד שלי שימשיך להיות כמו שהוא – מנומס, דואג ומקסים.

מילון

צרכניה
סופר קטן

רעננה
רַעֲנַנָּה היא עיר באזור השרון בישראל, השייכת מבחינה מנהלית למחוז המרכז. היא הוכרזה כעיר בשנת 1982. היא גובלת במזרח עם העיר כפר סבא ובדרום-מערב עם הרצליה. מדרום לעיר נמצא המושב גבעת ח"ן ומצפון לעיר נמצאים המושבים בצרה ובני ציון. רחובה הראשי של רעננה הוא רחוב אחוזה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”מי שאפה משהו מיוחד, היה חולק אותו עם השאר ומביא לעובדים בצרכניה“

הקשר הרב דורי