מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

רעידת האדמה ביוון

אוראל וסבתא לבנה
לבנה בצעירותה
זיכרון ילדות מפחיד

סבתא לבנה נולדה בשנת 1948 ביוון, בת שלישית ואחרונה לשני אחים שגדולים ממנה. אח יעקב שגדול ממנה ב-11 שנים ואחות חנה שגדולה ממנה ב-10 שנים. סבתא נולדה להורים בשם מרים ויצחק קפטס וגדלה בעיר קרדיצה עד לשנת 1967 שעלתה לארץ כתיירת, התאהבה במקום ונשארה לגור פה כתושבת קבועה, עם הזמן עלו שאר בני משפחה והשתקעו פה גם כן.

בשנת 1953 הייתה רעידת אדמה מאוד חזקה בכל אזור יוון אשר הרסה הרבה מאוד בתים ומבנים, נהרגו עשרות אנשים ונפצעו מאות, סבתא אומנם הייתה רק ילדה קטנה בת חמש, אך הזיכרון שנותר לה מרעידת אדמה השפיעה אליה בחיים עצמם. היא סבלה מפחדים וחרדות שליוו אותה במהלך חייה ועד היום יש לה פחד מרעידת אדמה.

סבתא מספרת שלקח מעל חצי שנה להתחיל לראות את האזור חוזר בהדרגה לקדמותו, אנשים שנהרסו להם הבתים בנו אוהלים גדולים וחיו שם עד לשיקום ביתם. למזלה של סבתא שלי ביתם היה בנוי טוב וחזק ולכן לא נהרס מהרעידה רק דברים בתוך הבית נהרסו והוחלפו בחדש.

הסיפור של סבתי

https://www.youtube.com/watch?v=W0mubxli01Q&feature=youtu.be

הזוית האישית

אוראל: נהנתי מאוד לשבת עם סבתא לבד ולשמוע סיפורים מעברה שלא שמעתי ממנה לפני כן. למדתי עליה דברים חדשים, על התקופה שהייתה גרה ביוון. תוך כדי העבודה המשותפת, היא סיפרה לי עוד סיפורים וחוויות משם שללא עבודה הזאת, אני בספק אם הייתי שומע את הסיפור על רעידת האדמה. אני מאחל לסבתא שלי היקרה הרבה בריאות, אריכות ימים ושתדע הרבה נחת ואושר מכל הילדים והנכדים שלה.

מילון

צ'יקיטה
סבתא תמיד אומרת לנו עד היום מלים מסוימות שגדלה אליהם בילדות משפות אחרות. המילים שחוזרות על עצמם הרבה הם: צ'יקיטיקה שזה קטנטונת בספרדית וצ'קיטיקו זה קטנטן. ריגלדה שפירושה מתנה לבת או ריגלדו מתנה לבן, כשהיא אומרת לי את זה הכוונה שאני כמו מתנה בשבילה. פשש זה אדון בשפה התורכית, היא נוהגת להשתמש בזה שמישהו מרגיש שצריך לשרת אותו כמו אדון.

ציטוטים

”"ישלחו אתכם לים תגידו שאין מים" “

הקשר הרב דורי