מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

רמת גן על המפה!

נועה ומרים
עולים מעיראק מגיעים לארץ
מעיראק לרמת גן- סיפורה של סבתי

העליה והמעברה באוהלים  
 
עלינו לארץ בשנת 1951 מעיראק. את העליה לארץ אני זוכרת במעורפל. הזיכרונות שלי מבוססים על סיפורי הורי ז"ל. 
זכור לי שעלינו בעליה ליגאלית. היות ואבי היה עצמאי היה עליו לחסל את העסק בחשאי. הורי שמרו בסתר על כוונתם לעלות לא"י, אפילו משכניהם הערבים, שעמם היו בקשרי ידידות. זכורה לי העליה למטוס ושהייתה טיסה איומה. המטוס היה עמוס וסיפרו לי שכל הטיסה לארץ לא חשתי בטוב.  
משם לקחו אותנו למעברה "רמת השרון" (שהיום היא עיר) שם שיכנו אותנו באוהלים. בחורף באותה שנה היו סופות וגשמים והאוהל שלנו עף. וכך נותרנו ללא  מגורים.
אבי ז"ל בא עם מעט כסף מעיראק ואת יתרת כספו העביר דרך עורך דין שעשק אותו. נותרנו עם מעט מאוד כסף שבסיועו אבא קנה לנו ברמת השרון צריף מאובזר עם מטבח וחדר אמבטיה – וזה היה אז כמו דירת פאר. בצריף שלנו נהגנו לארח את המשפחה הקרובה והרחוקה ואת כל השכונה ובכלל דלתות הבתים היו פתוחות ויכולנו לעבור מצריף לצריף. רוב שעות היום שיחקנו בחוץ. הלכנו לפרדסים, קטפנו תפוזים. הייתה זו ילדות מאושרת. לצערי, היום רוב הילדים סגורים בבית מול המחשב.
בארץ אבי המשיך לעסוק בחייטות ולאט לאט הוא התקדם והחליט לקנות דירה ברמת גן. אני התחלתי ללמוד בבית ספר ברמת גן בשם "הגבעה" ואחותי הגדולה המשיכה ללמוד ברמת השרון כדי לסיים את לימודיה. החיים נמשכו- ללמוד בתיכון, גדלנו, התאהבנו והתחתנו. נולדו לנו ילדים. הילדים גדלו, למדו ונישאו. ברוך השם נולדו לנו נכדים חמודים ומקסימים.
 
תרבויות ומנהגים בחגי ישראל
את המסורת והמנהגים אנו מנחילים לילדינו ולנכדינו בכל חג ובכל מועד. חשוב לי לשמור על המסורת  המשפחתית של ההתכנסויות המשפחתיות. כמו למשל: בחג החנוכה אנו מתכנסים כל המשפחה. אנו נוהגים לתת דמי חנוכה.
בחג פורים הנכדים מגיעים מחופשים אלינו וגם בחג זה הם מקבלים דמי פורים. אני נוהגת לאפות עוגיות תמרים  וכסוני תפוחי אדמה, כמטיב המסורת העיראקית.
את חג הפסח אנו חוגגים יחד המשפחה המורחבת והשמחה רבה. אני בדרך כלל מחביאה את האפיקומן והנכדים הצעירים מחפשים עד אשר הם מוצאים. בדרך כלל הצעירים מקבלים מתנה קטנה והשמחה רבה.    
 
 
העשרה
עליית יהודים לארץ ישראל לאחר קום מדינת ישראל נעשתה בגלי הגירה אחדים. רוב המניעים לעליה היו ציוניים וכלכליים, בנוסף לגלי העלייה הרשומים מטה היה רצף של עליית קבוצות ובודדים ממדינות שונות במשך כל השנים מאז הקמת המדינה ועד היום.
 
תשע"ו, 2016

מילון

עליות לאחר קום המדינה.
עליית יהודים לארץ ישראל לאחר קום מדינת ישראל נעשתה בגלי הגירה אחדים. רוב המניעים לעליה היו ציוניים וכלכליים, בנוסף לגלי העלייה הרשומים מטה היה רצף של עליית קבוצות ובודדים ממדינות שונות במשך כל השנים מאז הקמת המדינה ועד היום.

מעברה
מַעְבָּרָה, מחנה עולים או יישוב קליטה, שהיה במדינת ישראל בשנות ה-50.

ציטוטים

”יש להסתפק במועט ולעריך את מה שיש !!!“

הקשר הרב דורי