מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

רכיבה על חמור בדרך לבית הספר

ילדותו של סבא יגאל מקובר בכפר הס

 סבא יגאל ז"ל (1933-2008) נולד בתאריך 13.6.1933 בכפר הס. הוריו של סבא יגאל, גילה ותנחום, נמנו על חברי הגרעין הראשון של מקימי כפר-הס בשנת 1931. הבית הראשון שלהם היה צריף שבו היו רק חדר אחד ומטבח. השירותים היו בחצר המשק. המתיישבים הראשונים קיבלו הקצבה של בעלי-חיים: מספר תרנגולות, פרה (רותה) וחמור. כשהיה סבי בן -5 החל לבקר בגן הילדים במושב.

לגננת קראו לאה. אחת התכונות הבולטות שלה היו בעיות שמיעה ועל כן התרגלו הילדים בגן לדבר בקול רם. כשסבי למד בבית-הספר היסודי בתל-מונד, כלי התחבורה היחידי לבית הספר היה חמור. החמור נקשר בבוקר לעץ והמתין עד תום הלימודים והיו חוזרים אתו הביתה. כשסבי סיים את בית-הספר היסודי, היה לו ברור שאת התיכון ילמד בבית-הספר החקלאי: "מקוה ישראל".

כאשר סיים את לימודיו חזר למשק הוריו כדי לטפל במשק החקלאי. סבי התגייס לצבא ועסק בהדרכת טירונים עד לשחרורו מהצבא. חלק גדול מחבריו יצאו לגרעינים במושביםקיבוצים אחרים. סבי היה נחוש לחזור למשק ולסייע להוריו.

בשנת 1959 נשא סבי את סבתי נעמי לאשה. הם עברו לגור במושבה גדרה. בגדרה סבי המשיך לעבוד בהדרכה חקלאית במושבי הדרום. בתקופה זו נוספו שלושה ילדים למשפחה: אורית, עופר וניצן. סבי ומשפחתו גרו בגדרה כ-18 שנה. הגעגועים שלו ושל ילדיו לכפר-הס היו מאוד חזקים וב-1978 הוחלט לעבור לכפר הס.

סבי פיתח משתלות גדולות לצמחי בית, בעיקר רקפות. הוא היה מאוד מקצועי. כמו כן פרחים שונים: הורטנזיה, חלבלוב ועוד.
סבתא נעמי: זכות גדולה נפלה בחלקי להכין את המצגת עם נכדתי המקסימה נועה. כל התקופה היתה הנאה צרופה. תודה לצוות המלווה שהיה לעזר רב בכל פניה. ישר כח!
הנכדה נועה: היה לי לעונג לעבוד עם סבתי נעמי על המצגת לזכרו של סבי ועל כך שעזרה לי להתעמק בקורות חייו. אני שמחה שעשיתי מצגת זו שתישאר לעוד שנים רבות. תודה רבה לצוות שליווה ועזר לנו בתהליך!

 

מילון

מקוה ישראל
בית הספר החקלאי הראשון בארץ ישראל. בית הספר הוקם על ידי קרל נטר בשנת 1870, ממזרח ליפו, דרומית לדרך יפו-ירושלים.

ציטוטים

”כשסבי סיים את ביה"ס היסודי, היה לו ברור שילמד בבית-הספר החקלאי "מקוה ישראל" “

הקשר הרב דורי