מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

רחל בת 95 מספרת על עלייתה מאלכסנדריה שבמצרים

ליבי וגל שטיינברג עם רחל
מפגש עם אזרחים ותיקים ממשען

הקשר הרב דורי, התלמידים: עדי כהן, ליבי מינצברג וגל שטיינברג מביאים את סיפורה של רחל צברי

עולה חדשה וסיפור חייה של רחל צברי, עוזרי.

רחל צברי נולדה בשנת 1921, בעיר אלכסנדריה שבמצרים למשפחת עוזרי. היא עלתה לישראל בשנת 1935.

 אנו ורחל יושבות ומדברות

תמונה 1

הסיפור של רחל

"קוראים לי רחל צברי.  נולדתי במצרים. אני זוכרת שהגענו ברכבת ממצרים לישראל. כל הלילה בכיתי כי נפרדתי מהחברים. אבל למחרת, כאילו כלום לא היה: לא היו לי שום געגועים ונהניתי להיות בארץ.

אחר כך היה די קשה, היו מאורעות קשים בישראל. חיתנו אותי בגיל 16 בשידוך, עם אדם שלא אהבתי, יוסף. אבל התאקלמתי מהר. גרתי ברמת גן עם שכנים נחמדים ולמדתי מהישראלים לבשל, כי בארץ האוכל היה מאוד שונה!

אצל השכנה למדתי יידיש. אני יודעת 8 שפות!

פעם, בזמן המאורעות, נהגתי וגבר אחד עצר אותי וביקש טרמפ. הסכמתי לו. הוא שאל אותי: "את יודעת יידיש?" אמרתי: "כן." הוא אמר: "אה, את משלנו" (אשכנזייה). אמרתי לו: "אני לא משלכם. אני יודעת יידיש, אבל אני לא אשכנזייה."

אחר כך, עברתי לגור באשדוד. כששלושת ילדיי גדלו, עבדתי כמזכירה בחברה אשדוד. התקופה הכי יפה בחיי הייתה באשדוד. היו לי הרבה מאוד חברים. כשיצאתי לפנסיה, עברתי לתל אביב.

הקשר הרב דורי – הזוית האישית

עדי כהן, ליבי מינצברג וגל שטיינברג מספרים: "מאוד נהנינו לשמוע את הסיפורים של רחל ולדבר איתה. המפגשים היו חוויה מיוחדת ומעניינת."

העשרה

אלכסנדריה: "אלכסנדריה היא עיר נמל גדולה במצרים, השנייה בגודלה בערי המדינה, ובעלת היסטוריה עתיקה. היא שוכנת על חוף הים התיכון, סמוך לשפך הזרוע המערבית של דלתת הנילוס, …חרי מלחמת העולם השנייה ישבו באלכסנדריה כ-15,000 יהודים. בשנים שלאחר קום מדינת ישראל עלו רובם לישראל. בית הכנסת אליהו הנביא קיים עד היום בעיר". ויקיפדיה

מורה מוביל תכנית: יוני קונר

 תשע"ו

מילון

יהדות אלכסנדריה
אלכסנדריה היא עיר נמל גדולה במצרים, השנייה בגודלה בערי המדינה, ובעלת היסטוריה עתיקה. היא שוכנת על חוף הים התיכון, סמוך לשפך הזרוע המערבית של דלתת הנילוס, ...חרי מלחמת העולם השנייה ישבו באלכסנדריה כ-15,000 יהודים. בשנים שלאחר קום מדינת ישראל עלו רובם לישראל. בית הכנסת אליהו הנביא קיים עד היום בעיר.

ציטוטים

”הגענו ברכבת ממצרים לישראל. כל הלילה בכיתי כי נפרדתי מהחברים“

”אצל השכנה למדתי יידיש. אני יודעת ודוברת שמונה שפות!“

הקשר הרב דורי