מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של אמי כסיפורה של רות המואבייה

סבתא עפרה והנכדה הילה כרמי בקשר הרב דורי
אני אחי והורי בביקור משפחתי בבלגיה- 1962
סיפור הצטרפותה של סבתא יעל לעם היהודי.

שמי עפרה כרמי (בינשטוק), סבתא להילה ולעוד 7 נכדים ונכדות. נולדתי בכפר סבא בשנת 1953, חמש שנים לאחר קום המדינה, להורי, אברהם ויעל בינשטוק. ילדותי הנפלאה עברה בצהלה, שכונת אנשי צבא קבע. אבי, כמו רוב האבות, שרת כקצין בצה"ל ולעיתים קרובות נעדר מהבית. אמי היתה מורה לצרפתית של ילדי השכונה והמבוגרים.

אחרי שירות צבאי כקצינת חינוך, למדתי פסיכולוגיה וחינוך ועבדתי במשך שנים רבות עם ילדים מחוננים ב"מכון לקידום נוער" בהנהלתה של ד"ר אריקה לנדאו ז"ל.

בהמשך, חזרתי לאוניברסיטה ללימודי משפטים ובעשרים השנים האחרונות אני עוסקת בעריכת דין. במקביל לעיסוקי המקצועיים השקעתי את מירב מרצי ואוני בגידול משפחה. יחד עם בעלי דורון, גידלנו 4 בנים וכיום את עיקר הנחת אנו שואבים מבנינו, מכלותינו ומ- 8 נכדינו ונכדותינו הנפלאים.

חלמתי על הקמת משפחה גדולה וחמה וכשכל ילדי ונכדי מתאספים אני יודעת שחלומי התגשם.

סיפור יציאת מצריים הפרטי המופלא של אבי, אברהם בינשטוק, שהחל בנובמבר 1939, בהיותו בן 18 בלבד, מוורשה הכבושה בידי הנאצים דרך ארצות רבות עד הגעתו לארץ ישראל במרץ 1941, סופר על ידי והועלה לאתר בית התפוצות ע"י נכדי גל ויואב כרמי מבי"ס "אלון" בהרצליה.

הפעם בחרתי לספר את סיפור רות המואבייה המופלא לא פחות של אמי, בעברית יעל ובצרפתית, ז'וליאן הנדריקס. (Julienne Heynderyckx)

אמי נולדה בשנת 1923, בעיר גנט, בחלק הפלמי בצפון בלגיה, האחות הצעירה לאחותה בכורה ולשני אחיה.

תמונה 1
אמי כילדה קטנה עם הוריה ושלושת אחיה הגדולים

הוריה של אמי באו ממשפחות בורגניות עשירות, משכילות ותרבותיות, בנות המעמד הגבוה-הפרנקופוני.

משפחת אביה של אמי (Heynderyckx-Tiberghien) הייתה מורכבת ממשכילים ומבעלי מקצועות חופשיים. סבה של אמי היה עו"ד וכיהן כראש העיר של גנט. הוא שרת כסרן במשמר האזרחי ובצבא הבלגי שלחם בגרמנים במלחמת העולם הראשונה. הוא היה מורד במוסכמות, סוציאליסט מאמין, לוחם צדק ופעיל זכויות העניים, בהתנדבות.

עם מותו הוריש את אחוזתו הגדולה לעיר גנט לצורך הקמת מוזיאון לטובת תושבי העיר.

תמונה 2
האחוזה המשפחתית של סבא רבא שלי אותה הוריש לתושבי העיר
תמונה 3
סבא רבא שלי סרן במלחה"ע הראשונה

משפחת אמה של אמי (Delbecque) הייתה משפחה של סוחרים גדולים. גם הם בורגנים בני המעמד הגבוה ודוברי צרפתית.

תמונה 4
סבתי בנעוריה עם אביה ואמה

את ילדותה בבית הוריה, בית בורגני גדול, מרוחק מהעיר ומשכנים, מוקף בגן ענק, בשדות, בעצי פרי, בפרחים ובבעלי חיים, הגדירה אמי כ"גן עדן עלי אדמות".

תמונה 5
בית הילדות של אמי יעל

עם פלישת הגרמנים לבלגיה, במלחמת העולם השנייה, הפכו אמי, אחותה והוריה לפליטים וכמו בלגים רבים ברחו בשיירות ארוכות לצרפת. שני אחיה נותרו מאחור והצטרפו כלוחמים למחתרת הבלגית.

בהמשך המלחמה, כששבו לבלגיה הכבושה, החלה אמי את ללמוד באוניברסיטה וגויסה אף היא לשורות המחתרת הבלגית ללוחמה בכובשים הגרמנים. אביה של אמי, סרב להעמיד את המפעל המשפחתי לבדים שהיה בבעלותו, לשירות הצבא הגרמני והעדיף להשבית אותו במהלך 5 שנות הכיבוש. במהלך פעילותם של אמי ואחיה במחתרת הם נתפסו ע"י הגרמנים. אחיה הגדול, מרסל, נשלח למחנה ריכוז ואמי הושמה למשך למעלה משנה בבית סוהר גרמני בבלגיה.

תמונה 6

לאחר סיום המלחמה שבה אמי ללימודיה באוניברסיטת גנט, שם שמעה מחבריה ללימודים שהגיעה לעיר קבוצת יהודים, חיילים בבריגדה היהודית.

סקרנות הייתה אחת מתכונותיה הבולטות של אמי וגם הפעם, היא שהובילה אותה למקום מושבם של אותם צעירים יהודים, שבתום הקרבות באיטליה הועברו לבלגיה לצורך טיפול וארגון שארית הפליטה לעליה לארץ ישראל. בין אותם צעירים היה גם אבי, אברהם בינשטוק.

במשך השבועיים הבאים ועד שהכוח הועבר להמשך פעילות בהולנד, נפגשו הורי עוד ועוד והקשר ביניהם הלך והעמיק. גם לאחר הפרידה הם נותרו בקשר מכתבים רצוף אשר בסופו, החליטו לקשור גורלם זה בזו ובשנת 1948, עלתה אמי לארץ.

כל חייה חזרה אמי והדגישה כי שני דברים עמדו בבסיס החלטתה לעלות לארץ, האהבה לאבי וההחלטה להתחבר לעם היהודי ולעזור בבניית מולדתו החדשה בארץ ישראל. לכן, למרות שלא הייתה דתית, היה לאמי מאד חשוב להתגייר ולהפוך ליהודייה עוד בטרם נישאה לאבי. למרות שתנאי חייה, בוודאי בתקופת קום המדינה, היו הרבה פחות טובים מאלה שבחייה הקודמים בבלגיה, היא תמיד העלתה על נס את האושר שנלווה להיותה שותפה בהקמת המדינה.

תמונה 7
הזוג הצעיר, אמי יעל ואבי אברהם בינשטוק. 1950

הזוית האישית

סבתא עפרה: סקרנותי בעניין עברם של אבי ואמי ומקורות משפחתי, התעוררה רק בשלב די מאוחר של חיי. שלב שבו הורי כבר אינם עימי ושוב אינני יכולה לקבל תשובות להמון השאלות המנקרות בראשי. כל הידע שיש לי מתבסס על המעט שהם סיפרו ובעיקר על מסמכים ותמונות שהותירו אחריהם. אין ספק שמעבר לעצם החוויה המענגת של עבודה משותפת עם נכדתי, ההשתתפות בתכנית "הקשר הרב דורי" תרמה לי, ונדמה לי שגם לה, להעמקת חקר העבר המשפחתי ולהכרה טובה יותר של מקורותי האישיים.

הילה: אני מאוד שמחה שהשתתפתי בתכנית הקשר הרב דורי. בהזדמנות זו זכיתי לשמוע על סיפורה של סבתא רבתא שלי, ועכשיו אני יודעת לא רק על הסיפור של סבא רבא שלי אלא גם על הסיפור המעניין שלה.

סבתא עפרה השתתפה בתכנית בשנת 2016 עם גל ויואב, והעלתה את סיפורה: משואה לתקומה – סיפורו של סבא רבא חבר הבריגדה.

מילון

המחתרת הבלגית
ארגון אזרחי שהתנגד לכיבוש הגרמני ולחם בו.

ציטוטים

”"כי אל אשר תלכי, אלך ובאשר תליני, אלין- עמך עמי ואלוהיך אלוהי. באשר תמותי אמות".“

הקשר הרב דורי