מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

רוקמת הנייר

נטע וסבתא מלכה
סבתא מטיילת בפסטיבל המסכות בונצייה
אומנות הפרגמנט

תולדות סבתא מלכה

נולדתי בשנת 1950 בבית החולים הסקוטי בטבריה להורים ניצולי השואה שעלו ארצה בעליית הנוער בעליה הבלתי לגלית נתפסו והועברו למחנה המעצר בקפריסין. את שנות ילדותי העברתי במושבים יבניאל ובית יוסף ולאחר מכן עברנו לגבעתיים. כל השנים אהבתי מלאכת יד התעניינתי בנושאים שונים ולמדתי מגוון רב מהם. עסקתי בהוראה ובמסגרת שנת שבתון נחשפתי לאומנות מופלאה parchmant craft {תחרה על פרגמנט}. זוהי אומנות הדורשת דיוק, התמדה וסבלנות. התחלתי ללמוד ומשיעור לשיעור הסקרנות גברה, מה עוד ניתן ליצור. עם הזמן לאחר יציאתי לגמלאות החלטתי להתמחות באומנות זו והוצאתי תעודת הוראה בתחום תוך למידה והכנת תיק עבודות בארץ ובהולנד.

מתי ומאין

זוהי אומנות שהחלה במאה ה-14 במזרח אירופה על קלף. עם השנים הקלף הפך ליקר מאוד והחלו לחפש תחליף. נמצא שנייר הפרגמנט המיוחד {משקל 160- 200 ג'} העבה מתאים לאומנות זו והחלו להשתמש בו. כיום נמצא המרכז בהולנד וניתן למצוא אומנים העוסקים בתחום בכל רחבי העולם.

התערוכה

בשנת 2005 השתתפתי עם עוד שתי אומניות בתערוכה בן לאומית בהולנד בה ייצגנו את מדינת ישראל ,לאחר מחשבה רבה החלטנו להציג את סמלי המדינה, המפה והנופים האופיניים של הארץ: ירושלים, המדבר, חיפה ועוד. זכינו לתגובות נפלאות מהמבקרים והבנו שהצלחנו לייצג את המדינה בכבוד.

היצירות

ניתן ליצור כרטיסי ברכה, תמונות, סימניות, אהילים ובתלת מימד, התמחות היא בתמונות יודאיקה בעלות סמלים יהודיים ואתרים יהודיים. למעשה השמים הם גבול היצירתיות.

העבודה וכליה

באומנות זו משתמשים בנייר פרגמנט מיוחד שעוביו בין 160 ל 200 ג'וקיים בשלל צבעים. מבלטים בעוביים שונים, בעזרתם אנו מבליטים את המקומות אותם אנו רוצים או להלבין {תכונת הנייר היא שכל שאנו מבליטים יותר הוא הופך ללבן} עט ציפורן שבעזרתה אנו מעתיקים, צבעים שונים {אקריל, מים, עפרון וטושים. בתחילה אני מכינה סקיצה ומעבדת אותה היכן לצבוע, להבליט ולחורר. לאחר מכן אני מעתיקה על הנייר הפרגמנט בעזרת עט הציפורן ומתחילה לעבוד עליה. מבליטה, צובעת ומחוררת לפי מה שתכננתי ולעיתים משנה תוך כדי עבודה. מחוררת בעזרת מחטים מיוחדים ומתחילה לגזור בטכניקה מיוחדת היוצרת משולשים מוסיפה חלקים שאני רוצה לתת להם הבלטה נוספת ועוברת שוב ושוב עד לקבלה הסופית.

הקשר

נטע נכדתי אוהבת מאוד מלאכת יד והחלה להתעניין ולשאול שאלות. החלטתי לתת להתנסות בשלבים הראשונים. לאט לאט היא מתקדמת ולומדת כיצד לתכנן לעתיק ולהבליט, בשלב הבא תלמד לגזור. מקווה שתמשיך ותאהב אומנות זו כפי שאני אוהבת.

הזוית האישית

נהניתי מאוד שסבתא הגיעה כל שבוע ולימדה אותי דברים חדשים.

מילון

בלתי לגלית
לא חוקי

ציטוטים

”סבא וסבתא רבא עלו בעליה הבלתי לגלית“

הקשר הרב דורי