מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

רומן עם מצלמה

סבא מלמד לצלם
סבא נער
על פנס קסם ומסרטה

נולדתי בישראל בשנת 1947 בנתניה, חודשים ספורים לפני הקמתה של מדינת ישראל.

 

הוריי, מרים ויוסף, עלו בנפרד לארץ ישראל מפולין, בשנת 1933, בעליה החמישית. יוסף ומרים הכירו בתל אביב. בשנת 1934 נישאו ועברו לנתניה. הם קנו שטח אדמה, ועליו בנו, במשך כמה שנים, את ביתם. גדלתי בבית פרטי, הבית הראשון שנבנה בשכונת ״שיכון מזרחי״ בעיר. בית עם חצר גדולה, בה גידלתי חמניות ותירס. על אותה קרקע בדיוק אני גר עד היום. 

תמונה 1

לא אספר לכם סיפורי מאכלים, אני בא מבית פולני, שם האוכל ״לא משהו״. אספר לכם על פנס קסם ומסרטה. 

פנס קסם ומסרטה

כבר בגיל 9 בניתי "פנס קסם" שעובד בעיקרון של מקרן שקופיות. אחי ואני מכרנו כרטיסים, וכל ילדי השכונה באו לראות סרטים שהקרנו על סדין, במחסן שבחצר. כמובן שזה לא היה סרט, אלא תמונות שצילמתי במצלמת קודאק בוקס (מצלמת תיבה). כך התחיל הרומן ביני לבין המצלמה.

בראשית שנות ה 60 של המאה הקודמת קניתי מסרטה 8 מ"מ והתחלתי לצלם. צילמתי משפחה, חברים וכל מיני אירועים שהוזמנתי לצלם בהם. תהליך פיתוח הסרט היה ארוך. ראשית, שולחים את הסרט במעטפה מיוחדת למעבדות של קודאק בגרמניה, ואז מחכים ומחכים עד שהסרט יגיע מפותח. היו מקרים שקיבלתי בטעות סרטים של צלמים חובבנים אחרים, שצילמו אירועים פרטיים.

אהבתי לצלם, רציתי לצלם אירועים חשובים יותר. בגיל 16 הנפקתי לעצמי תעודת צלם 8 מ"מ. עשיתי זאת מנייר מכתבים שהדפסתי בצירוף התמונה שלי. כך היתה ברשותי "תעודת צלם".

כשמצעד צה"ל נערך בתל אביב בשנת 1962, לכבוד יום העצמאות ה 14 של מדינת ישראל, לקחתי בהתרגשות את המסרטה ואת ״תעודת הצלם״ ונסעתי לתל אביב לתעד את המצעד. המצעד היה האירוע המרכזי של חגיגות יום העצמאות ומשך מאות אלפי צופים, שקיבלו בהתלהבות רבה את הצועדים. עברתי מספר אנשי ביטחון, והנה אני, מוצא את עצמי, עומד על גשר הירקון עם המצלמה. מסריט בהנאה גדולה את המצעד, את החיילים הצועדים, את הרוכבים על כלי הרכב הקלים והכבדים, המביטים לעברי ומחייכים. גם אני חייכתי לעצמי בלב… 

תמונה 2

העשרה:
"ג'ורג' איסטמן (באנגלית: George Eastman;‏ 12 ביולי 1854 – 14 במרץ 1932) ממציא ותעשיין אמריקני, מייסד חברת "קודאק". בתקופה בה איסטמן החל להתעניין בצילום, הפקת הצילום הייתה מסובכת ויקרה, כשבעיקר בעלי מקצוע או חובבים נלהבים עסקו בו. בשנת 1880 החל איסטמן לפתח סדרה של המצאות שהפכו את הצילום, כעבור שמונה שנים בלבד, לעיסוק במחיר שווה לכל נפש.

המצאתו הראשונה הייתה מצלמת תיבה ובה גליל סרט בן מאה מסגרות. המצאה זו אפשרה לצלם לשלוח את סרט הצילום שלו לפיתוח בחברה ובכך הקל על הצלמים שעד היום פיתחו את תמונותיהם בעצמם. כעבור שנה המציא איסטמן את סרט הצילום השקוף. בשנת 1900 איסטמן ייצר מצלמה מיוחדת לילדים, שהייתה קלה ונוחה לשימוש. בשנת 1928 איסטמן פיתח תהליך זול לפיתוח סרטי צילום צבעוניים."
 תשע"ה

מילון

העליה החמישית
גל העליה הגדול שבא לאחר העליה הרביעית. העולים הגיעו מאירופה ומאסיה לארץ ישראל בין השנים 1930-1939. העליה, שהחלה במימדים צנועים, התגברה בעקבות עליתת הנאצים לשלטון בגרמניה.

פנס קסם
מכשיר אופטי המשמש להקרנת תמונות על מסך. עקרון פעולתו דומה לעקרון פעולה של מקרן שקופיות. המכשיר מורכב ממקור אור ומכלול של עדשות.

קודאק בוקס - מצלמת תיבה
מצלמה שחברת קודאק הציגה לראשונה בשנת 1888. המצלמה הינה תיבה העשויה מקרטון או פלסטיק ובה גליל סרט בן 100 מסגרות. זו המצלמה הראשונה שהפכה להיות פופולארית בקרב הציבור הרחב.

מסרטה 8 מ״מ
מצלמת קולנוע המצלמת תמונות רבות בזו אחר זו, במהירות, ליצירת סרט קולנוע.

ציטוטים

”עם קצת תעוזה אפשר להגשים חלומות!“

”והנה אני, מוצא את עצמי, עומד על גשר הירקון עם המצלמה.“

הקשר הרב דורי