מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זיכרונות ילדות שנות 30-40 מירושלים

ירושלים בתקופתה של אסתר
ככר ציון ירושלים
רבקה נולדה בירושלים בשנת 1928 התרפ"ח

אנו התלמידים, אריאל ביטאן, עילי בר אשר השתתפנו השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם רבקה אברמסון. רבקה נולדה בבית חולים בירושלים בשנת 1928 התרפ"ח לשני הוריה למשפחת כהן: אברהם ואסתר ואחות לשתי אחיות ואח.

שנותיה הראשונות של רבקה עברו בעיר העתיקה בירושלים היא גרה בשכנות לערבים, היא סיפרה שעד מלחמת העצמאות (השחרור), היהודים (העברים) חיו בשלווה ונועם עם הערבים עד מלחמת העצמאות.

היא נכנסה לגן דתי מסורתי בגיל 4. היא התחילה ללמוד בבית הספר בגיל שש בבית ספר עממי בירושלים. בשנת 1940 היא חלתה בשחפת וסיכויה לחיות היו קלושים אך בזכות הרופא הנודע ז'ואן גאמפר היא ניצלה מהמחלה.

לאחר מכן עברה לבית הספר התיכון ששם סיפרה שהיו יותר דתיים והייתה צריכה להתלבש יותר בצניעות. בגיל 19 פרצה מלחמת העצמאות והיא הייתה צריכה להגן על ביתה שבשכונה העתיקה. כמובן שהשכנים הערבים בגדו בה וכל קשרי החברויות שלהם נפרמו וחדלו.

באותו זמן הכירה בחור צעיר בשם איציק שהיה גר באיזור מרכז הארץ ולמרות המרחק הרב והגדול האהבה ניצחה את הכל והם התחתנו בזמן המלחמה. איציק הלך להילחם במלחמה ונפצע בידו. לאחר מכן הם עברו להתגורר ברמת גן ונולדו להם שתי בנות ובן. שמות הילדים: אברהם, מיכאלה ורונית.

רבקה מספרת שהיא עבדה בתור עקרת בית ובעלה עבד כעצמאי כמכונאי רכב במוסך שנקרא: איציק עבודות רכב בע"מ. איציק נפטר בגיל 56 מתאונת עבודה קשה לאחר שלושים וארבע שנות נישואין. למרבה הצער, בתה של רבקה, נפטרה ממחלת הסרטן לאחר שנה וחצי של מאבקים.

לאחר מות בעלה רבקה לא נישאה בשנית והחלה לעבוד בניקיון בתים באיזור המרכז. בגיל 81 רבקה עברה להתוגגר בבית אבות הדרים שברמת גן.

כיום היא בת 89 וחיה באושר בבית האבות ברמת גן שבאיזור המרכז. יש לה 9 נכדים ו6 נינים.

הזוית האישית

אריאל ביטאן, עילי בר אשר: שמחנו להיות בחברתה של רבקה אברמסון ולבקר אותה בבית האבות. היה מעניין לשמוע את סיפורה ואנו מאחלים לה בריאות ואריכות ימים.

מילון

שחפת
שחפת (באנגלית: Tuberculosis) היא מחלה זיהומית מדבקת, הנגרמת על ידי חיידקים בסוג Mycobacterium, בדרך כלל חיידקים ממין Mycobacterium tuberculosis. הפגיעה האופיינית לשחפת היא בריאות, אך היא יכולה להשפיע גם על חלקים אחרים בגוף. המחלה נישאת באוויר כאשר ההדבקה מאדם לאדם נגרמת באמצעות שיעול של אדם חולה. המחלה נודעת בכינויה - "המוות הלבן". ויקיפדיה

ציטוטים

”רבקה נולדה בבית חולים בירושלים בשנת 1928 התרפ"ח “

הקשר הרב דורי