מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

רבות הפנים של החתונות

המשפחה ביום הולדתי
ארמון בסן פטרסבורג
חתונות ליהודים וגם לעמים אחרים.

אני נולדתי וגרתי בברית המועצות ועליתי ארצה בשנת 1972.

בסיום בית הספר התקבלתי ללימודים לרפואה בעיר לנינגרד (סן פטרסבורג). העיר סן פטרסבורג הייתה בתקופת הצאר בירת רוסיה. היא עיר מדהימה ביופייה והיה לי מזל שבשנים הכי יפות בחיי גרתי שם. זו עיר יפיפייה עם שדרות ישרות ורחבות עם בתים מפוארים, פארקים והרבה מים. העיר ממוקמת על הים הבלטי וחוצים אותה הרבה נהרות שהגדולה מהן היא "נווה", על גדתה של נהר נווה בין הרבה בתים וארמונות נמצה גם ארמון ששמו "ארמון הנישואין".

בברית המועצות כל הדתות היו מחוץ לחוק, לכן אנשים התחתנו בטקס אזרחי זאת אומרת לא העמידו חופה ולא עשו טקס בכנסיה, אלה היה משרד ממשלתי – משרד רשום תושבים ששם רשמו בספר הרישומים שהזוג מתחתן ונתנו תעודת נישואין.

ועכשיו לגבי הטקס סיפרתי על ארמון הנישואין שם התבצעה הטקס האזרחי (חילוני) של החתונה. החתן והכלה באו בלבוש חגיגי (החתן בחליפה שחור ה והכלה בשמלה לבנה מרשימה), בליווי של צלילי מרש מנדלסון וגם בליווי של הורים, קרובי משפחה וחברים חתן וכלה הוזמנו לאולם מפואר ושם נציגת השלטון קיימה את טקס החתונה, ברכה את החתן והכלה והציגה את תעודת הנישואין.

אחרי הטקס כל האורחים הלכו לחגוג את החתונה. לפני 50 שנה, כשגרתי שם לא היו הרבה אולמות להשכרה ואת רוב החתונות חגגו בבית וזה חימם את הלב. בסלון הקימו שולחן גדול בצורת האות "ח". באמצע ישבו חתן וכלה ומסביבם כל הנוכחים היה מקובל שבמרכז השולחן ישב איש שהעביר את כל הטקס. הוא היה בן אדם חביב, בדרן שם ברך וגם התבדח ובנוסף קבע סדר לברכות של המברכים. כולם בירכו: ההורים, האורחים והחברים. השולחן היה מלא במאכלים טעימים, מצב הרוח היה מרומם האורחים שרו שירים עממים, סתם שירים ושירי חתונה.

ברית המועצות היא מאוד גדולה והרבה משפחות מפוזרות בכל קצבות הארץ ולא כולם יכלו להגיע לחתונה אז הם שלחו מברקי ברכה. האיש שניהל את החתונה קרא בפומבי כל מברק ומברק. החתונה נמשכה שעות. נושא החתונה מאוד אהוב אצל הרוסים ומופיע בספרות, באומנות ובקולנוע. למשל, יש סיפורים של צ'כוב בנושא חתונה, סיפורים קומיים וגם עצובים. אחד מהסיפורים הידועים הוא הסיפור "החתונה עם הגנרל".

הזוית האישית

סבתא שורה יקיר: בעקבות פרויקט הקשר הרב דורי הרגשתי כאילו החזירו אותי לימי נעורי, ראיתי במעין נכדתי את עצמי ואני מאושרת שהיא נולדה ותגדל בארץ יהודית.

מילון

כתובה
כתובה הוא מסמך משפטי שנלווה לקידושין

ציטוטים

”על גדתו של נהר "נווה" בין הרבה בתים וארמונות נמצא ארמון ששמו "ארמון הנישואין"...“

הקשר הרב דורי