מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ראיתם פעם טנקים נוסעים על המים?

יהלי עם סבתא שושי
גשר הגלילים מעל תעלת סואץ
סיפורם של שושי ויהודה לוי - תלאות העלייה לארץ וגבורת שירותו בצה"ל

סיפור חיי משפחתי בתימן ובישראלסבתא רבא, סבתא שושי ויהדה
סבתא רבתא נולדה בתימן בעיר דמת. בעיר זו היו בנייני רבי קומות, מעוצבים בסגנון מיוחד. בעיר הזו היה חמאם שבו האימם, שהוא מלך ערבי היה מגיע להתרחץ. החיים בתימן היו קשים פיזית לנשים משום שמגיל 10 היו שואבות מים מהבאר, חוטבות עצים, תופרות בגדים ומכינות כדי חמר בעזרת ידיהן בלבד. הערבים שהיו איתם ביחסים טובים קנו מהם את כדי החרס והבגדים שתפרו.

תמונה 1

 החמאם בדמת

 
היהודים היו קונים מהם את החיטה מאחר שהם היו חקלאים. הגברים לעומתן היו לומדים תורה מהסבא או האבא במשפחה ובנוסף היו מוכרים בשוק נפט שאותו היו מביאים ממקורות שונים. לאחר שהנשים היו מתחתנות הן עוברות לגור בביתו של הגבר עם ההורים והאחים. היינו נוהגים לקיים ארוחות במשפחה בשעות קבועות וכל בני הבית באו לסעוד. האירוח היה חשוב ומשמעותי- במשפחה של סבתי היו מארחים אנשים זרים לסעוד את ליבם. אנשים אלו הם בעצם עוברי אורח, לא בהכרח מוכרים ערבים ויהודים כאחד.
 
העליה לארץ ישראל
בשנת 1948 נחתו מהמטוס בארץ סבתא וסבא רבא שלי עם ילד קטן בידיהם, בנם הבכור בגיל חצי שנה הנושא את השם שלמה. הם התקבלו על ידי אחיות שהציעו להן לשמור על התינוק הקטן בזמן שהם הלכו לנוח. לאחר שעה, סבתא רבא שלי ניסתה לאתר את האחות עם הילד ולא מצאה את האחות כאילו בלעה אותה האדמה.

אף אחד לא הצליח לתת תשובה היכן התינוק. סבתא לא ויתרה כמו נשים רבות. במשך שעות רבות הסתובבה במחנה וחיפשה את תינוקה הקטן. ממש במקרה הגיעה לבית תינוקות ופגשה את בת דודתה עם התינוקת שלה ואמרה לה היכן התינוק שלך נמצא? – היא מסרה לי שהוא בחדר השני. סבתא רבא שלי שמחה מאוד כי ראתה את התינוק. היא לקחה אותו ולא עזבה אותו לרגע. באותה תקופה היו אירועים של חטיפת ילדים.

לאחר שסבתי איתרה את בנה בבית התינוקות עתלית,ומכאן איבדה את האמון במערכת,לאחר חודש הודיעו לה ששולחים את כל התינוקות הבריאים לבית תינוקות בירושלים. בלית ברירה היא נסעה איתו לירושלים יחד עם עוד אמא אחת. שאר האימהות מסרו את ילדיהן לאחיות שלקחו את הילדים לבית התינוקות בירושלים. סבתי הייתה נוסעת כמעט כל שבוע לירושלים לראות את בנה. לאחר שנה וחצי הוחזרו רוב הילדים להוריהם. לחלק קטן ממשפחות הילדים נמסרה הודעה להוריהם שהילדים חלו ומתו, וכמובן שזו לא היתה אמת.

בשנת 1951 ממחנה עתלית הגיעו הוריי למושב אלקוש שבצפון ונשארו שנתיים. את האוכל קיבלו תמורת עבודה. אבי עבד כטרקטוריסט וזאת לאחר שלמד במושב נהלל. לאחר שנתיים הגיעו ליהוד בהמלצת סעדיה חתוכה ז"ל שהיה ראש המועצה של יהוד. הוריי נרשמו לרכישת בית וכמובן תמורת תשלום משכנתא כמו היום. אמא עבדה במשק בית בבתי משפחות אשכנזים והתמודדה עם קשיים לא מעטים. למדה את קווי האוטובוס, למדה לקרוא שעון. עם הזמן התערבבו עם שכנים מכל העדות בצורה מכובדת. עבודה – הסעות יצאו מהשדה למושב בצפון. כל משפחה קיבלה מקום מגורים. תנאי החיים הרמה נמוכה ביותר כגון: חוסר בחשמל, שרותים מחוץ לבית ואוכל לפי מס נפשות.

סבא יהודה בצבא

סבא שלי התגייס בנובמבר 1970 לצה"ל במסגרת קורס קדם צבאי,ושירת בחיל חימוש ביחידת התובלה של צה"ל כמכונאי רכב. היחידה סיפקה מזון,אפסנאות,תחמושת לכל יחידות צה"ל,מהצפון ועד לדרום. בשנה הראשונה סבא שירת בקסטינה ולאחר מכן במשך שנתיים וחצי שירת בסיני.

בשנת 1974, כשבועיים לפני סיום שירותו הצבאי, פרצה מלחמת יום הכיפורים ושחרורו של סבא נדחה בחצי שנה. תפקידו של סבא במלחמה היה ליווי שיירות של מובילי טנקים כדי לקדם אותם עד לקו הלחימה. כמו כן, עסק בהובלת גשר הגלילים אשר שימש למעבר כלי רכב וטנקים מעבר לתעלת סואץ, לתוך שטח האויב. במסגרת המלחמה,חצו את התעלה והגיחעו ליחידות אשר ישבו בעומק שטחי האויב, זאת על מנת לספק לחיילים את כל האספקה הנדרשת. סבא השתחרר בדרגת רב סמל,ובשירות המילואים הוסב לחיל השריון.

בשנת 1980 סבי נפצע בתאונת עבודה וקיבל פטור משירות מילואים,אך למרות זאת המשיך והשתתף במלחמת "שלום הגליל" בשנת  1982 בה נכנסו ללבנון עם הכוחות הלוחמים ושהו שם כחודשיים.

לאחריה, במשך כעשרים שנה, המשיך להתנדב למילואים ביחידתו.

 תמונה 2
 
 גשר הגלילים מעל תעלת סואץ
במסגרת המלחמה, חצו את התעלה והגיעו ליחידות אשר ישבו בעומק שטחי האויב, זאת על מנת לספק לחיילים את כל האספקה הנדרשת. סבא השתחרר בדרגת רב סמל, ובשירות המילואים הוסב לחיל השריון.
  
העשרה
מבצע אבירי לב: "מבצע צבאי של צה"ל במסגרת מלחמת יום הכיפורים. מטרת המבצע הייתה לצלוח את תעלת סואץ, לכבוש שטחים ממערב לה ובכך להכריע את המלחמה בחזית הדרום".
תשע"ה 

מילון

מבצע אבירי לב
מבצע צבאי של צה"ל במסגרת מלחמת יום הכיפורים. מטרת המבצע הייתה לצלוח את תעלת סואץ, לכבוש שטחים ממערב לה ובכך להכריע את המלחמה בחזית הדרום

ציטוטים

”הנכונות, ההתמדה על שמירת התרבות המשפחתית היהודית, אין חשוב מהן. תכבד ויכבדו אותך“

הקשר הרב דורי