מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זיכרונותיה של סבתא צביה דגן

אייל וסבתא צביה
סבתא כחיילת
הילדות של סבתא שלי

סבתא שלי חיילת

שמי אייל, אני משתתף עם סבתא שלי בתכנית הקשר הרב דורי. סבתא הביאה איתה למפגש תמונה שצולמה בצריפין ביום שסבתא שלי התגייסה. היה שם צלם שצילם את כל החיילים. סבתא התגייסה לצבא בשנת 1972 ושירתה בחיל הנדסה

סבתא מחזיקה את תמונתה כחיילת

תמונה 1

סבתא מספרת: "הרגשתי בעננים מאוד רציתי להיות בצבא. ביום הגיוס, היה שם צלם של הצבא. היה נהוג כשמתגייסים מצלמים את החיילים. אני זוכרת שקיבלתי מדי, כובע ותג.

איך סבא וסבתא הכירו

סבא משה וסבתא צביה התחתנו בתאריך 11.11.1975. מיום החתונה סבתא זוכרת שהם נסעו להצטלם בכרמל על יד מלון דן עם נהג ששמו יבניאל, שהיה חבר של סבא שלי… "אחרי הצילומים נסענו לאולמי נועם בחיפה שם נערכה החתונה", סבתא מספרת. סבא שלי וסבתא שלי נשואים 43 שנה מי שצילם את תמונת החתונה זה צלם מפוטו אברהם.

סבתא מספרת על עצמה:

"השם שלי הוא צביה על שם סבא שלי, אבא של אבא שלי נקרא חיים צבי ולי קוראים צביה. שם משפחתי לפני נשואי היה צוקר והיום דגן. נולדתי בישראל בתאריך 26.03.1955 אני הבת הקטנה ויש לי אחות גדולה. תמיד הרגשתי שקיבלתי יחס שונה כי הייתי הילדה הקטנה. מילדותי אני זוכרת שנהגנו לשחק במשחקים בחוץ, בקלאס, אחת-שתיים-שלוש דג מלוח, קפיצת חבל, חמש אבנים ו-7 בום עם כדור.

מקומות עבודה

מקום העבודה הראשון שלי היה בנק הפועלים. בארץ למדתי הנהלת חשבונות, בבית ספר טכניקום בחיפה ואני עוסקת במקצוע זה עד היום.

סיפורי ילדים ונכדים

יש לי שני בנים ובת ויש לי 12 נכדים, בלי עין הרע. יש לי שלושה נכדים שגרים מעלי ואותם אני רואה בתדירות גבוהה ואת שאר הנכדים אנו רואים פעם בשבוע שבועיים.

חגים ומסורת 

חשוב לי לשתף את נושא החגים. בחג סוכות – המנהג שלנו הוא לבנות סוכה. במוצאי יום כיפור באים הנכדים עם אבא וסבא לבנות סוכה ולאחר מכן נשארים לארוחת לילה של שניצלים ופירה. בחנוכה כל המשפחה נפגשת לארוחת ערב חגיגית ומקבלים הפתעות, מתנות ודמי חנוכה. בפסח, כל המשפחה מתאספת לליל הסדר ודודה שלי דיקלה ובעלה איציק מכינים חידונים והצגות ושמח עד בלי די.

הכרות עם בעלי משה

את בעלי הכרתי בתנועת "הצופים" התחתנו בשנת 1975. הייתי בת 21 התחתנו באולמי "נועם" הייתה לנו מסיבת אירוסין לפני החתונה ויש לנו תמונות מהחתונה. כשנולד בני הבכור אבישי הייתי בת 25, כשאלעד נולד הייתי בת 28 וכשנולדה בתי דקלה הייתי בת 31.

אני ובעלי אוהבים לנסוע לטייל. נסעתי עם בעלי משה לטיולים סביב העולם, הינו בארצות הברית, לונדון, פריז, ספרד, פורטוגל, רוסיה ואומן.

שירי ילדות ושירים לנכדים

אני זוכרת שבילדותי הוריי היו שרים לי שירים באידיש והיום אני שרה לנכדים שלי את השירים והם מאוד אוהבים ויש גם שירים ישראליים, "מתחת לסלע", "לכל אחד יש כוכב" אני אוהבת מאוד את השיר "בשמלה אדומה ושתי צמות".

הזוית האישית

סבתא צביה: אני מסכמת את התכנית והתהליך שעברנו יחד שהיה לשביעות רצוני. המפגשים תרמו לקשר שלנו – קשר מיוחד. אהבתי להיות עם הנכד שלי. לא הייתי משנה כלום. אני אזכור את כל הסיפורים שכולם סיפרו והיה מאוד מעניין.

אייל: אני מסכם את התכנית בכך שהיה לי כיף ושאני רוצה להשתתף עוד פעם בתכנית הזאת. המפגשים חיזקו את הקשר ואת הידע שלי על סבתא שלי. היה לי כייף להיות עם סבתא שלי. אני אזכור את כל הסיפורים שסבתי סיפרה לי.

מילון

צריפין
צריפין (באופן רשמי: מחנה ידין) הוא מחנה צבאי של צה"ל בשטחן של ראשון לציון ובאר יעקב, הכולל בתוכו מספר בסיסים. המחנה גובל במזרח בכביש 44, במערב בראשון לציון (שיכון המזרח) ובדרום בבאר יעקב. המחנה נקרא על שם יגאל ידין, הרמטכ"ל השני של צה"ל.

ציטוטים

”אתה החיים שלי“

הקשר הרב דורי