מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קשר עם מדינת ישראל

סבא בהיותו בן 75.
סבא בהיותו בן 20.
מה הקשר בין בית הכנסת במרוקו לבין העצמאות של ישראל?

שמי סלומון בנג׳יו, נולדתי בשנת 1941 במרוקו הספרדית, בעיר בשם טטואן. אנחנו מדברים בבית בעיקר עברית וספרדית.

עליתי לארץ עם משפחתי בשנת 1962 כאשר הייתי בן 21. הגענו לעיר כפר סבא וגרנו בצריף שנבחר עבורנו. עלינו ארצה משום שאבי היה מאד ציוני והחליט שמקומנו הוא בארץ ישראל. אלא שהקשיים בהסתגלות לארץ הובילו לשברון לב גדול והוא נפטר בגיל 52, שלושה חודשים מיום עלייתנו.

לאחר מכן, הייתי בקיבוץ נגבה, למדתי את השפה העברית ומשולב גם עם עבודה חקלאית, וזאת עד הגיוס הצבאי (בהתנדבות כי הייתי מעל גיל 18). בצבא שירתתי בשיריון ולאחר השחרור, המשכתי במילואים עד גיל 51.

לאחר השחרור, התקבלתי לעבודה בחברת אל על בסמנכ"לות כספים, ומילאתי תפקידים שונים כולל שליחות בחו"ל במהלך עבודתי. פרשתי בהיותי בן 67 אחרי שירות של 44 שנים.

התחתנתי בשנת 1967. אשתי היא אחות של אשתו של אחי הגדול וכך הכרנו. התחתנו בישראל. לאחר שנה נולדה בתנו הבכורה קלי, אמה של איה. לאחר מכן נולדו לנו שני ילדים נוספים, יעל ושמוליק.

יש לנו היום 8 נכדים, 7 בנות ובן…

ועכשיו אספר לכם סיפור מעניין ומפתיע…

"בשנת 1948 כשהייתי בן 7, גרתי עם משפחתי במרוקו בעיר בשם טטואן. יום אחד, בבוקרו של יום חול לקחו הורי אותי ואת שלושת אחי לבית הכנסת. התלבשנו כולנו בבגדי שבת חגיגיים וזה היה מוזר. שאלתי את אבי מה קורה פה? למה התלבשנו בבגדי חג? אבא אמר תכף תראה… בית הכנסת היה מלא באנשים וכולם לבשו בגדי חג  והתפללו, ופתאום סגרו את דלתות בית הכנסת ותהיתי מדוע סגרו את הדלתות אך לא ענו לי. הרב של בית הכנסת הוציא דגל קטן מהכיס שלו, את דגל ישראל והניף אותו ואז כולם בכו, זקנים וצעירים, ואבא שלי אמר שביום זה ישראל קיבלה את העצמאות שלה, וההתרגשות הייתה גדולה."

 

%d7%aa%d7%9e%d7%95%d7%a0%d7%95%d7%aa
%d7%aa%d7%9e%d7%95%d7%a0%d7%95%d7%aa

הזוית האישית

אנחנו מאוד נהנינו, למדנו דברים חדשים, ואני (איה הילדה) שמעתי סיפורים מרתקים. סבא למד המון כלים דיגיטליים חדשים ושנינו מאוד התגבשנו ועברנו חוויה מדהימה.

מילון

הסתגלות
להתרגל, להתאים את עצמך.

ציטוטים

”"ההתרגשות הייתה גדולה"“

הקשר הרב דורי