מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קשר אוסטרלי – סיפור אהבה

אני וסבא וסבתא שלי ליד ביתי
מינה, ג'ף ובתם רוזטה על ספסל
חתונה יהודית בין יבשתית- חיים של נערה ישראלית וחייל אוסטרלי שחיים ביחד.

סבתא רותי זמיר מספרת לנכדתה אילה את סיפורה של מינה קוזמינסקי לבית הבר, בת דודתה של סבתא

מינה נולדה בשנת 1924 בפולין ועלתה לארץ בהיותה בת 4 להרצליה. בשנים אלו נקראה ישראל פלסטינה ושלט בה המנדט הבריטי. מינה הבר למדה בתל אביב להיות מורה.

סיפור אהבה

יום אחד, כשהתארחה אצל חברים והיתה בת 17, פגשה חייל אוסטרלי יפה תואר ושמו ג'ף קוזמינסקי. מינה והחייל התאהב, הפכו לזוג ורצו להתחתן. כשמינה ספרה לאביה על החייל האוסטרלי הוא לא אישר לה להתחתן איתו אלא אם יראה שהוא יודע את כל התפילות המנהגים והמסורת של היהדות. לכן ביקש שג'ף יבקר בבית הכנסת אתו ביום שבת וכך היה. ג'ף הראה לאביה של מינה שהוא אכן יהודי והמשפחה אישרה את החתונה.

החתונה נערכה כאשר מינה לבושה בשמלת כלה וג'ף לבוש במדי צבא וכובע אוסטרלי. לאחר מספר חודשים עזב ג'ף את פלסטינה (היום ישראל) עם הצבא הבריטי. בשנת 1944 בזמן מלחמת העולם השנייה עלתה מינה על משחתת בריטית – אניית מלחמה בריטית עם 13 נשים נוספות שנישאו לחיילים בריטים בדרכן מישראל לאוסטרליה. הדרך הייתה מסוכנת ביותר והמשחתת הותקפה על ידי אוניות קרב גרמניות אך מינה ניצלה והגיעה לאוסטרליה.

בתחילת דרכם התגוררו  מינה וג'ף במקום נידח באוסטליה אך לאחר זמן קצר עברו לעיר הגדולה מלבורן. מינה התקבלה לעבודה כמורה בבית ספר יהודי. המורים והתלמידים מאוד אהבו אותה עקב כך שידעה מצוין עברית ותנ"ך. היא הצליחה בעבודתה עד כדי שמונתה להיות מנהלת בית הספר. בינתיים נולדו לה בן ובת רוזטה ומיכאל.

תמונה 1

עם ריבוי התלמידים היהודיים, ייסדה מינה שני בתי ספר יסודיים ביה"ס "ביאליק" ובי"ס תיכון "יבנה". את המורים גייסה בישראל כשבאה מדי שנה בחופש הגדול לבחור את המורים הטובים ביותר. כמו כן, תירגמה מינה שירים של משוררים כאלתרמן ולאה גולדברג לאנגלית. במשך השנים מינה הפכה להיות אישיות ציבורית מוכרת מאוד בקרב יהודי אוסטרליה.

בשנות ה-70 שלה נפטר בעלה האהוב, ג'ף. מינה נישאה לבוב שהיה חבר טוב שלה ושל ג'ף ואף הוא אלמן. בוב נפטר כשמינה הייתה בתחילת שנות ה-90 שלה.

לפני כ-3 שנים כשמינה הייתה בת 90, פגש אותה דניאל זמיר קרוב משפחה שהוא דוד שלי. הוא עשה זאת במסגרת מסע הופעות באוסטרליה כמוזיקאי, מינה אירחה אותו. מה רבה הייתה הפתעתו כשמינה הראתה לו את הבובה שקיבלה מדודתה, סבתו של דני, בילדותה ולקחה אותה איתה לאוסטרליה.

יום הולדתה ה-90 של מינה נחגג ברוב עם על ידי יהודי מלבורן וכל הגופים הציבוריים של העיר.

היום (2017) מינה חיה במלבורן עם ילדיה ונכדיה וממשיכה בעבודתה החינוכית עם המורים בחינוך היהודי.

הזוית האישית

אילה: אני נהניתי ממפגשי הקשר הרב דורי המפגשים נתנו לי אפשרות לדעת את סיפורה של בת משפחתי דרך סבי וסבתי שסיפרו את סיפורה בצורה מעניינת ומרתקת. הייתי רוצה להודות לסבא וסבתא שסיפרו לי את הסיפור של מינה קוזמינסקי.

סבתא רותי: בשבילי סיפורה של בת דודתי מינה הוא סיפור של אומץ, הקרבה, נחישות והגשמה מינה הצליחה לבסס חינוך יהודי באוסטרליה הרחוחקה תוך כדי יסוד שני בתי ספר וניהול מצליח מאוד המפגש הבין דורי אפשר לי להעביר את הסיפור המופלא של בת משפחתי לדורות הבאים דרך נכדתי והפרויקט הקשר הרב דורי.

מילון

פלסטינה
ישראל,לפני הכרזת המדינה הארץ נקראה פלסטינה ובזמן זה הסיפור קרה.

ציטוטים

”"טוב לעשות את מה שאתה מאמין בו על אף הקשיים שבדרך"“

הקשר הרב דורי