מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קשיי החשמל בראשית הקמת היישוב בית חורון

אנחנו משחקים בפעילות היכרות במפגש הראשון
הכנת קולז' מתמונה מהארכיון היישובי
את חושבים שמאז ומתמיד היה חשמל?, שאפשר להשתמש בו מתי שבא לכם? אז לא, בעבר המציאות הייתה קצת שונה תקראו ותראו

שמי איילה יצחקי, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי יחד יעקב ובקשתי ממנו לשמוע את הסיפורים על ראשית היישוב בית חורון.  יעקב מותיקי היישוב, סיפר לי על בעיית החשמל בעבר וביקשתי ממנו "ספר לי עוד, איך הכל התחיל?"

סבא יעקב מספר:

"היה זה יום שישי בהיר, אשתי הכינה לנו אוכל לשבת, אני כיבסתי את הבגדים והשכנים שמרו על הילדים, כשלפתע מכונת הכביסה הפסיקה לעבוד, האש כבתה ושמעתי את הילדים בוכים שהם לא רואים כלום. אשתי מלמלה לעצמה: שוב פעם העומס הזה ביום שישי, מה יהיה עם השבת?

ומאז – הכל היסטוריה היום בית חורון גדולה ומשגשגת, ומי שמע על גנרטור, אשקוביות או חלוקת שעות שבהם מותר להשתמש בחשמל?

"אשתי קראה לי: קובי, יש עוד ישיבת צוות! אוף.. כל הזמן, אמרתי בקול מתלונן. נו, מה אתה רוצה?, אנחנו רק בהקמתו של היישוב, צריך להתפתח ולחשוב על רעיונות חדשים כדי שהיישוב שלנו יהיה משגשג ומצליח!

הייתי בדרכי לישיבת הצוות, זאת כבר הישיבה השלישית השבוע… הגעתי ובפתח ראיתי את בני ושרה. עוד לפני שהספקתי לשאול על מה מדברים הם כבר ענו לי שנושא הפגישה הוא קושי החשמל ביישוב- ובמיוחד בימי שישי. התחלנו לדון על הנושא ולהציע רעיונות (אני לא אספר לכם במדויק מה אמרנו כי זה בוודאי ישעמם אתכם).

בסופו של דבר הועלה רעיון שבימי שישי נצטרך לחלק את שעות השימוש בחשמל לפי שורות האשקוביות. אז אמנם בימי שישי היה קצת קשה בכמה שעות קבועות להספיק לבשל לשבת, לכבס ולנקות אך בסופו של דבר, כיום היישוב שלנו גדול ויפה, אנחנו כבר לא גרים באשקוביות ואפשר להשתמש בחשמל מתי שמתחשק לנו.

אבל אם מסתכלים על עבר יישובינו אפשר לראות שהספקנו הרבה רק ב-40 שנה…"

באותם המילים סיים ספר לי סבי על קשיי החשמל: "אדם שאין לו עבר אין לו הווה ועתידו לוטה בערפל."

תמונה 1

זכרונות דרך התמונה מהארכיון היישובי של בית חורון (אני בתמונה השנייה מצד שמאל)

הזוית האישית

איילה יצחקי: היה לי נחמד במפגשים של הקשר הרב דורי, נפגשנו עם מקימי היישוב והם סיפרו לנו על העבר שלהם וזה תמיד היה בדרך מעניינת וחווייתית.

מילון

אשקוביות
אשקוביות היו מבנה המגורים שבהם גרו בעבר. משפחה רגילה קיבלה אשקובית בגודל 48 מ' ומשפחות גדולות יותר קיבלו תוספת של 12 מ'.)

בית חורון
בֵּית חוֹרוֹן הוא התנחלות ויישוב קהילתי בחבל בנימין, לצד כביש 443, סמוך לכפר בית עור אל-פוקא, כ-3 קילומטר צפונית-מערבית לגבעת זאב, השייך למועצה אזורית מטה בנימין וקרוי על שם העיר המקראית בית חורון (עליונה ותחתונה). היישוב הוקם ביום 1 בדצמבר 1977, (חנוכה התשל"ח) אז מנה גרעין של 15 משפחות שגרו בקרוונים. בשנת 2016, הודיע המינהל האזרחי שחמישים יחידות דיור הוקמו ביישוב באופן לא חוקי על ידי החטיבה להתיישבות. ויקיפדיה.

ציטוטים

”"אדם שאין לו עבר אין לו הווה ועתידו לוטה בערפל."“

הקשר הרב דורי