מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קריירת התעופה שלי באל על

עידו ורפאל
בואינג 747-200
בשנות ה- 80 עברתי לטוס על מטוסי ה - 747-200

חברת התעופה אל על נוסדה עם קום המדינה וטיסתה החשובה הראשונה הייתה העלאת עצמות הרצל לקבורה בישראל.
    
בשנותיה הראשונות עסקה חברת אל על תחת שמות אחרים בהעלאת יהודי תימן ועיראק לארץ בעזרת צוותים של יהודים בעלי דרכונים זרים. הצוותים נקראו מח"ל והם גם אלה שעזרו להקים את חיל האוויר הישראלי בזמן מלחמת הקוממיות.
 
בתחילת דרכה שימשו את החברה מטוסים מעודפי מלחמת העולם השנייה, מטוסים אלה שימשו גם את חיל האוויר. קפיצת הדרך הראשונה של חברת אל על הייתה כאשר רכשו את מטוסי הבריטניה, שהעמידה את אל על ברשימת חברות התעופה המתקדמות. בשנות השישים המוקדמות רכשה אל על את מטוסי הבואינג 707 ובמקביל הוציאה את מטוסי הבוכנה מסוג "Constalation" משירות, וכעבור תקופה יצאו גם מטוסי הבריטניה משירות. 
 
אני הצטרפתי לאל על בשנת 1962, לאחר שירות בחיל האוויר, והגעתי לתפקיד בכיר במחלקת התחזוקה ומשם נסללה דרכי לקורס מהנדסי טיסה במטוסי בואינג 707. הקורס לימד איך לתפעל את המטוס על כל מערכותיו בצורה מקצועית ובטוחה.
 
במלחמת יום כיפור שימשו מטוסי ה 707 ומטוסי ה 747 שנרכשו זמן קצר קודם בהובלת ציוד חיוני למלחמה, בשיתוף חיל האוויר האמריקאי. תוך כדי המלחמה חיל האוויר קיבל מטוסי הרקולס ו 707 מכיוון שנזקקו לצוותים מקצועיים. הועברו צוותים מחברת אל על למטרות מבצעיות והדרכה, וכך נסללה דרכי לשירות במטוסי חיל האוויר, שכלל קבלת כנפיי טיס וקורס קצינים.
 
בשנות ה- 80 עברתי לטוס על מטוסי ה  – 747-200 שהיו המטוסים המובילים בעולם, הן מבחינת נוחיות הנוסעים והן מבחינה טכנולוגית. המטוס קיבל את התואר היצירה הטכנולוגית המובילה במאה העשרים. במטוסים אלה בוצעו פעולות חשובות ביטחונית עבור מדינת ישראל וכמו כן העלאת עולי אתיופיה וברית המועצות לשעבר. מאז חברת אל התפתחה וגדלה והא מעסיקה בעלת צי מטוסים מתקדמים. 
 
חווית הטיס שלי 
כיוון שהייתי חובב תעופה (כמו הנכד) והייתי גם בגדנ"ע אוויר ולמדתי בתיכון תעופתי, הגעתי לחיל האוויר ומשם לאל על. אהבת הטיסה וטכנולוגית המטוסים הפכה את זה למקצוע לחיים, אהבתי מאוד את תפעול המטוסים וביקור במדינות רבות ולכן הייתה לי גם אפשרות לצרף את בני משפחתי שנהנו ביותר.
תשע"ו, 2012  

מילון

גדנ"ע אוויר
גדודי נוער ללימוד תעופה

ציטוטים

”תעשה את מה שאתה אוהב“

הקשר הרב דורי