מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קרובי משפחה שלא ידענו עליהם

אני יחד עם סבא יוסי
יוסי כאשר היה צעיר יותר
סבי נולד בסין, הוא מספר על מפגש מרגש עם קרובי משפחה שלא ידע על קיומם

שלום, קוראים לי יוסי יעקובסון. נולדתי בשנת 1940 בסין ובגיל 10 עליתי לארץ עם שני הוריי וכך מתחיל הסיפור שלי:

עליתי ארצה בגיל עשר, בשנת 1950, הגענו לשדה התעופה "לוד" (היום זה בן גוריון) ושיכנו אותנו במעברת "בית שערים" לאחר שהביאו אותנו לזמן מה ל"מחנה הסגר" – שער עליה. בשנת 1952 הגעתי לקיבוץ 'גבת'. באותה תקופה קיבוצים התפלגו: ל"איחוד הקבוצות והקיבוצים" ול"אחדות העבודה"(פלוג אידיאלוגי). אני נכנסתי לאיחוד הקבוצות והקיבוצים.

בשנת 1954 עברנו לקיבוץ יפעת. בקיבוץ גדלתי כל שנותי מכיתה ז' עד י"ב. בשנים האלו הילדים עבדו בכל יום שעתיים ואני בשנים הבוגרות נכנסתי לענף הפרדס, הייתי שותף בהקמתו ועבדתי שם עד שהתגייסתי לצבא. לאחר שרותי הצבאי נתתי "שנת שירות" כפי שהיה מקובל. הייתי מדריך בנהריה בקן של "הנוער העובד" לאחר שובי לקיבוץ בשלב מסוים הטילו עלי להקים מקום תעסוקה לוותיקי הקיבוץ שלא יכלו יותר לעבוד בענפים כפי שעבדו עד אז, ועל מנת שלא ישבו בבית הקיבוץ הקים מקום תעסוקה של עבודות יד שונות. זאת עשיתי עד שיצאתי לפנסיה.

יום אחד קיבלתי טלפון (כאשר כבר הייתי סבא עם הרבה נכדים) אז עניתי: "(תרגום) שלום כאן אריה (ברוסית ליאוניד) יעקובסון זה יוסי יעקובסון?" הוא שאל ברוסית ונורא נבהלתי כי זה היה השם של אבא שלי והבן שלי "כן" עניתי ברוסית.

בקיצור מסתבר שזה היה קרוב משפחה שנשאר ברוסיה (מסתבר שאחות של אבא שלי התחתנה והולידה ילד שהתחתן והוליד ילד שהוא היה ליאוניד שמסתבר שהתחתן והוליד ילדה גדולה ועוד תאומות קטנות יותר והילדה הגדולה גם התחתנה והולידה ילדה) ואז גילינו את כל המשפחה שלי ואת המידע על סבתא וסבא שלי, על דודים שלי וכל מי שהיה אז חי (בערך). כמובן שנפגשנו, ראינו אחד את השני והם באו לארץ לבקר כבר כמה פעמים…

סוגרים מעגל

לאחר כמה שנים הלכתי עם שני בני: אריה ואלעד, לטיול שורשים בסין וברוסיה. כשהיינו ברוסיה  הלכנו למפגש המשפחתי והיינו אצלם בבית ברוסיה.

הזוית האישית

עומר: היה נעים לשבת ליד סבא ושהוא יספר לי על עצמו בזמן שאני כותב, בנוסף למדתי עוד דברים חדשים שלא ידעתי על סבא

מילון

שנת שירות
שנה אחת לפני הצבא שבה אתה עובד במוסד כל שהוא

ציטוטים

”קוראים לי יוסי יעקובסון. נולדתי בשנת 1940 בסין ובגיל 10 עליתי לארץ עם הורי“

הקשר הרב דורי