מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קצין השריון שלחם במלחמת העולם השנייה

סבא רבא שלי עם אחיו הקטן
מסמך הענקת המדליה לסבא רבא
הסיפור על סבי קצין השריון

לב גורודצקי השתתף בשנת תשע"ט בתכנית הקשר הרב דורי בבית הספר היסודי כרכור, יחד עם נכדו שון ליאני.

לב סיפר לשון על אביו יצחק, סבא רבא של שון שהיה קצין שיריון, שלחם במלחמת העולם השנייה.

המסמך המצורף מתאר בפירוט את הסיבות להענקת אות הגבורה הגבוהה ביותר על  חלקו בקרבות בהם השתתף בגבורה במלחמת העולם השנייה.  סבא רבא יצחק גורודצקי שרת בצבא האדום. הוא התגייס לצבא  בחודש דצמבר 1942. הוא התגייס בלשכת הגיוס בעיר מחוז פנזה. הוא היה מפקד של גדוד שריון US-152, גדוד של פורצי דרך בקרבות. מתוך המסמכים שהוגשו למתן המדליה ואות הגבורה למדים על גבורתו.

הוא היה חבר במפלגה הקומוניסטית משנת 1943 והשתתף במלחמה בקרב הקשה בתאריך 13.11.1943. הוא  נפצע בקרבות בתאריך 21.12.1943, באזור כפר מורולובובקה, במחוז וחבל ארץ נפרוטרובסק.

תמונה 1

גבורתו של סבא רבא

בתיאור גבורתו, עליו קיבל את אות הגבורה, הוא היה המפקד שפיקד על חייליו בקרבות באזורים: חרושבקה, קלינבקה, פרופשנויה, לובינבקה. סבא רבא לחם ב"מלחמת הפטריוטית הגדולה" של שנת 1943. במהלך הקרבות הם חיסלו טנקים, עם הטנק שלו US-152. למרות שהטנק שלו חטף פגיעות רבות הוא המשיך קדימה ולחם בגבורה. הוא הצליח לנוע עם הטנק שלו עד לתום הקרבות ולהגיע בכוחות עצמו חזרה לבסיס.

הקרב שנמשך מתאריך 30.11.1943 – עד 30.12.1943. הצוות שעליו הוא פיקד הצליח לחסל טנקים, להרוס ולהשמיד עמדות אויב וחוסלו כ-60 אויבים. בלשון הענקת אות הגבורה, נכתב שהמדליה הוענקה לו לכבוד התעוזה והאומץ, הניהול הנבון, שהוא הפגין במערכה הקשה ועל המכה הקשה שהוא הנחית על האויב – על כל אלה הוא ראוי לאות הצטיינות, מדליה שנקראת המדליה על "מלחמת הפטריוטית הגדולה" – בדרגה הראשונה. על המכתב חתום, אלוף משנה נרוצקי.

סבא רבא שלי עם אחיו הקטן 

תמונה 2
סבא רבא שלי עם אחיו הקטן

הזוית האישית

סבא לב והנכד שון השתתפו בשנת תשע"ח בתכנית הקשר הרב-דורי בכרכור.

תמונה 3

 

מילון

פנזה
פנזה (ברוסית: Пенза) היא עיר ברוסיה באזור נהר וולגה כ-630 ק"מ דרומית מזרחית למוסקבה.

1943 בברית המועצות
1943 בברית המועצות הייתה שנה בה נחגגה השנה ה-26 למהפכת אוקטובר. ב-22 ביוני 1941 החלה המלחמה בין גרמניה לבין ברית המועצות הידועה ברוסיה כ"מלחמת הפטריוטית הגדולה" ושהייתה חלק של מלחמת העולם השנייה. המלחמה הסתיימה בשנת 1945 בתבוסה מוחצת של גרמניה.

ציטוטים

”סבא לחם במלחמת העולם השנייה ב"מלחמת הפטריוטית הגדולה" “

הקשר הרב דורי