מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קצין גרמני בבית יהודים

אני ודנדן נכדי
גרהרד רטקה מקבל תעודת חסיד אומות עולם
מלחמת העולם השנייה

אמי, ביאטריס לבית פנקס נולדה בגרמניה, להורים ממוצא בולגרי, גרה בילדותה ברומניה בעקבות נישואי אמה בשנית, ובחופשות הייתה נוסעת לאביה שחזר לסופיה שבבולגריה ונישא שם.

%d7%91%d7%99%d7%90%d7%98%d7%a8%d7%99%d7%a1

בשנת 1941, כשהייתה בת שבע-עשרה, באחד הביקורים אצל אביה, נכנס הצבא הגרמני לבולגריה. הם מחליטים לעזוב ולעלות לישראל, אז פלסטינה.

בדרכם ארצה, דרך יוגוסלביה הם מתגוררים בעיר, לא רחוק מקרובי משפחה בפרברי -בלגרד. באותו הזמן הגיעו הגרמנים לעיר ובבית של בני הדודים, שיכנו את הקצינים הגרמנים.

אמי והוריה היו אורחים קבועים בבית המשפחה וכך גם נוצרה ידידות ביניהם לבין הגרמנים.

באחת ההפצצות על בלגרד הם ברחו לבית המשפחה, והשאירו אחריהם הכל. הס.ס חסמו את הבנין, ולא הרשו לחזור לדירות.

גרהרד רטקה, הקצין הגרמני, לווה את הוריה של אמי לדירתם, כדי שיוכלו לקחת מעט מטלטלין ובעיקר דרכונים ותעודות אחרות, וסיכן מאד את עצמו!!!

לקראת עזיבתם את המקום גם התוודה הקצין בפני סבי שלמרות שידע כל הזמן שהם יהודים, לגביו זה לא שינה דבר, וגם כי הוא מאוהב בביתו (באמי) ומעוניין להתחתן איתה. סבי עליו השלום, שהיה מאוד ליבראלי ואוהב אדם אמר כי אין לו דבר נגדו אבל, כדאי לחכות עד סוף המלחמה ואז ההחלטה תהיה בידם.

המלחמה הסתיימה, הסיפור נשכח, אמי עלתה לארץ נישאה לאבי ואני נולדתי.

כעשרים ושלוש שנים אחרי… אמי במסגרת עבודתה במשרד התיירות, אירחה שני אנשי עסקים מגרמניה, וסיפרה להם את הסיפור עם הפרטים המעטים שהיו לה על האיש, ביניהם שהאיש היה מרצה להיסטוריה באותם הזמנים באוניברסיטת ברלין, ומשם הדברים החלו להתגלגל.

בהתרגשות רבה התקבלה שיחת הטלפון מברלין וכמה חודשיים אחרי זה נפגשו המשפחות במילאנו – איטליה שם התגוררו באותו זמן סבי וסבתי ונרקמה ידידות אמיצה.

גרהרד, אישתו ושני ילדיו החלו לבקר בישראל, התאהבו בארץ, הוא אף תרם רבות לחילופי מורים בין עיירית ברלין למורים בישראל.

לימים הוענק לו תואר של אחד מחסידי אומות עולם וכמו שנאמר "המציל נפש אחת בישראל כאילו הציל עולם ומלואו".

ציטוטים

”"המציל נפש אחת בישראל כאילו הציל עולם ומלואו"“

הקשר הרב דורי