מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קטעים מהילדות שלי

בתמונה רואים את מיכל ונכדה בפורים 2019
סבתא עם הוריה בכרמל 1950
שנותיה הראשונות של המדינה

קוראים לי מיכל, נולדתי בתאריך 28.2.1947 בחיפה, להוריי כרמלה לדרר לבית כץ וזאב לדרר.

עד כיתה ד' גרתי בנווה שאנן ברחוב התיכון שעל הכרמל וסביבה היו שדות רחבים וגדולים שטיילנו בהם כמעט בכל שבת. ככה למדתי לאהוב ולהכיר את פרחי השדה בעונות השונות. במשך הזמן, השכונות גדלו על חשבון השדות. כל יום היינו שומעים צעקות: "ווארדה" ואחרי זה שמענו פיצוץ אדיר שהרעיד את השכונה. ככה ריסקו את הסלעים והכינו את השטח.

בית הספר שלי היה מקום מפחיד, בהפסקות הוציאו את הילדים החוצה, שכלא היה בהן משהו מעניין ודלת מתכת ענקית הייתה נסגרת ב"טראח" מאחורינו. לא היו מספיק כיתות ואני למדתי במשמרת צהריים, בבוקר נשארתי בבית. בהפסקות אילצו אותנו לשתות קקאו עם קרום מכוס מתכת מגעילה כי חשבו שזה טוב לבריאות.

שלג בחיפה – סבתא מיכל עם הוריה בכרמל 1950

תמונה 1

כשנולדתי הבריטים שלטו בארץ, זו התקופה המנדטורית. כשירד הערב הבריטים הטילו עוצר על תושבי העיר ואיימו לירות במי שיצא לרחוב, לכן אימא שלי יצאה לבית החולים "אימהות" כדי ללדת אותי לפני הזמן. אימא שלי סיפרה כשהחליטו באו"ם על הקמת המדינה, אנשים יצאו מהבתים לרקוד ברחובות. אבא שלי היה חייל בצבא הבריטי וגם שירת ב"ההגנה". מילדותי ועד היום עברתי מספר מלחמות: מלחמת סיני 1956, מלחמת ששת הימים 1967, מלחמת יום כיפורים 1973 ומלחמות שלום הגליל.

היו תקופות ארוכות של טרור וחבלה. הייתה תקופה של פדאיון – מחבלים שנכנסו לארץ וניסו לפגוע בישובים, היה ניסיון של המצרים להפגיז את חיפה הם שלחו אנייה שקראו לה "איברהים אל אוועל" וירו בתותחים על העיר.

הזוית האישית

סבתא מיכל השתתפה בתכנית הקשר הרב דורי, יחד עם נכדה נתיב, בבית הספר "דגניה" ויחדיו תיעדו כמה זיכרונות מחייה.

מילון

תלושי מזון
פנקסים שבתוכם היו תלושים שלפיהם היו מקבלים את כמות המזון המוקצבת לכל בן אדם

ההגנה
ארגון ההגנה היה הארגון הצבאי הגדול והמרכזי של היישוב היהודי והתנועה הציונית בארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי, בין 1920 ל-1948, והיווה למעשה את התשתית להקמת צבא ההגנה לישראל עם הקמת המדינה. (ויקיפדיה)

פדאיון
הפֶדַאיון הוא כינוי משותף לקבוצות טרור שונות, לא בהכרח קשורות זו בזו, של מחבלים ערבים שהופעלו בידי גורמים ממלכתיים במדינות ערב והסתננו לישראל למטרות פיגועי טרור החל מאמצע שנות ה-50 ועד שהוחלפו בארגוני הטרור הפלסטיניים באמצע שנות ה-60.

ציטוטים

”מילדותי ועד היום עברתי מספר מלחמות“

הקשר הרב דורי