מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא ליאורה גולדנברג מקונסטנצה

סבתי ליאורה בביתה שבקריית ים.
קוסטנצה העיר בה סבתא נולדה
חייה של סבתי מרומניה לארץ

סבתא שלי ליאורה גולדנברג

סבתי (ליאורה גולדנברג) נולדה בשנת 1948, בתאריך 14.10.1948, ברומניה בעיר קונסטנצה. ברומניה שמה היה לאורה, שפירושו: זר עלי דפנה. היא נולדה להוריה רגינה ופאול בריף. לאחר זמן קצר נולדה גם אחותה הצעירה אדית בריף (1950-2007).

בילדותה גדלה סבתי בבית יחסית גדול, עם תנאים טובים ויחסים טובים עם השכנים והסביבה. השכונה שגדלה בה הייתה מעורבת כלומר גרו שם יהודים ולא יהודים בוא זמנית. כמו כן גם בית ספרה היה מעורב והיו לה חברים מכל הדתות. היא גם מציינת שהייתה תלמידה טובה ומצטיינת.

מילדותה היא הכי זוכרת את ההכנות לחורף הקר ברומניה. תמיד התבשל אוכל חם בכיריים וריח טוב היה מתפשט בכל הבית. היא כל הזמן הייתה מחכה לחורף מכיוון שאמה תמיד הייתה מבשלת לה מאכלים טעימים. היא מוסיפה ואומרת שגם אהבה את הטיולים עם המשפחה להרים הקרובים ושהות שם כשלושה שבועות.

כשהייתה בת 12 עלתה עם משפחתה לארץ בתאריך 2.5.1960. הם נסעו מקונסטנצה ישר לוינה ומשם לקחו מטוס ישירות לנמל התעופה בן גוריון בארץ ישראל. הם התגוררו בצריף קטן בכפר סבא אך במהרה עברו לצריף בקריית בנימין. המעבר לישראל היה קשה מאד לסבתי, הן מבחינת השפה והן מבחינה חברתית. מבחינה כלכלית להוריה היה קשה לעבוד בארץ, וכמעט לא היה מי שיפרנס את בית המשפחה.

סבתי עברה לפנימיית נעורים בזמן שאביה חלה במחלת לב. בפנימייה היא למדה עברית ואת כל שאר המקצועות הדרושים. לאחר 3-4 שנים יצאו היא ואחותה מהפנימייה והלכו ללמוד בתיכונים רגילים. אחרי הלימודים סבתי עברה ללמוד בטכניון במנהל מקרקעי ישראל במקום שירות בצבא, מכיוון שטענה שהיא צריכה לעזור לאימה בבית מכיוון שבעלה נפטר. לאחר זמן מה שיחרר הצבא את סבתי.

בגיל 21 פגשה סבתי בסבי ויקטור לראשונה. הם התאהבו והתחתנו לאחר זמן קצר. הם גרו בקריית חיים ושם נולדו להם שני ילדים. הבכור: אלון גולדנברג שהוא אבי וילדם השני: ירון גולדנברג דודי. לאחר מכן עברו לגור בקריית ים.

סבתי יצאה לפנסיה בשנת אלפיים. שנה לאחר מכן אחרי 31 שנות נישואין התגרשו סבי וסבתי. שניהם עדיין גרו בקריית ים אך בדירות נפרדות. התקופה שלאחרי הגירושין הייתה קשה לא רק בגלל הגירושין אלה מכיוון שלאחותה אדית התגלה סרטן הרחם והיא נפטרה ממנו בשנת 2007. לאחר מכן טיפלה סבתי באמה במשך חמש שנים עד שנפטרה בגיל 97 בשיבה טובה.

הזוית האישית

ינאי גולדנברג: כיום גרה סבתי בקריית ים היא בפנסייה ואנחנו גאים בה מאד!

מילון

קונסטנצה
קונסטנצה (ברומנית: Constanţa) היא עיר נמל רומנית על חוף הים השחור, בירת מחוז קונסטנצה, ברומניה. העיר נחשבת ל"בירת הקיץ" של רומניה. בעיר מספר רב של מוזיאונים, מבצרים ומבנים קלאסיים, כמו כן חופים רבים משתרעים בקרבתה. הנמל הוא אחד הגדולים באירופה, והוא היחיד בים השחור שמאפשר עגינת אוניות גדולות (של כ–7,000 מכולות). הנמל יכול לשמש שער כניסה למערב ומרכז אירופה וכן לרוסיה וארצות אחרות באזור.

ציטוטים

”מילדותה סבתא זוכרת את ההכנות לחורף הקר ברומניה“

הקשר הרב דורי