מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קורט של זיכרונות

קורט ג'סי ורועי
ניקולוס ווינטון
איך ניצלתי מהשואה?

איך ניצלתי מהשואה?
 
שלום, קוראים לי קורט. אבא שלי יוליוס שטרן נפטר בשנת 1935 ואימא שלי נרצחה בשואה.
 
בשנים 1938 עד ספטמבר 1939, בחור צעיר בשם ניקולס ווינטון הגיע לחופש וראה את המצב של הפליטים שברחו מדוברי הגרמנית של צ'כיה לצ'כיה והחליט לעזור. ווינטון אהב שקראו לו ניקי ,היום קוראים לו סר ניקולס. הוא וחבר שלו "בראזטי" הצליחו להציל 669 ילדים צ'כים – יהודים.
 
באותה התקופה, רוב מדינות העולם לא קיבלו את היהודים. שבדיה ויותר אנגלייה הסכימו לקבל ילדים עד גיל 16 בתנאי שהיה להם כתובת לאן להגיע ולשלם 50 לירות שטרלינג (זה היה המון כסף באותה תקופה). בראזטי נשאר בצ'כיה לארגן את הקבוצות וניקי חזר לאנגליה. יוזמתו הפרטית (עם עזרה של אמו) הצליחה, מצא כתובות מתאימות והכסף הדרוש להציל את 669 הילדים.
 
עד התחלת מלחמת העולם השנייה ב – 3.9.1939 הייתה אמורה לצאת ב 1.9.1939 עוד קבוצה של יותר ממאתיים ילדים, אבל הנאצים לא אישרו זאת. ניקולס ווינטון לא דיבר ולא סיפר לאף אחד על מעשיו. רק אחרי חמישים שנה אשתו גילתה את היומן שלו בעליית הגג, ואז התגלו והתפרסמו המעשים שלו. לפני זה לא ידעתי איך הגעתי לאנגלייה? סך הכול הגיעו לאנגליה בעזרת כל מיני ארגונים כמעט 10000 ילדים מאוסטריה, גרמניה צ'כיה ופולין.  
 
אני הגעתי לאנגליה עם בת דודתי רות קרונברגר. משפחת קרונברגר הייתה משפחה מוכרת ומוערכת באזור  הודוב סודדלנד, צ'כיה. אימא שלי ארנה שטרן (קרונברגר)  הייתה אחת מארבעת ילדיו של אדוארד קרונברגר –  סבא  שלי. למשפחה היה עסק של יבוא אספקה למכולות באזור. מהילדים: אוסקר ואשתו, וולטר ואשתו אידה,אימא שלי וסבא שלי כולם נספו בשואה. הילדה הרביעית פרידה הייתה נשואה לנוצרי ושניהם נשארו בחיים.
 
הילדים של וולטר ואידה הם רות, בת דודתי ואחיה אברהם (דולפי) שהגיע לארץ ישראל בשנת 1938.כשהגעתי לאנגליה אמצה אותי משפחת חקלאים במזרח אנגליה בשם מר וגברת נאן.
 
איך עליתי לארץ?
לאחר הכרזת העצמאות (ה' באייר תש"ח) פרצה מלחמת השחרור. ארגון בשם מח"ל (מתנדבי חוץ-לארץ), גייס לשורותיו מתנדבים שרצו להתגייס לצבא. כחמשת אלפים מתנדבים הגיעו לישראל להילחם, מתוכם שלושת אלפים אשר חזרו בסיום הלחימה וכאלפיים אשר נשארו לחיות בארץ. אני הייתי אחד מהם.
 
באותה תקופה הבריטים אסרו לנסוע לארץ ישראל אז אני נסעתי כאילו לפריז לחופשה והארגון (מח"ל) העביר אותי למרסיי ולקח לנו חודש ימים, בכדי להגיע לארץ. אחרי שהמלחמה נגמרה חוקק חוק שירות צבאי של שנתיים. המתנדבים קיבלו את האפשרות לסיים שנתיים שירות או להשתחרר.
 
אני השתחררתי ובניתי חיים חדשים בארץ. התחתנתי עם אליזה בכר, בת למשפחה רבת – דורות מירושלים, ונולדו לנו בן ובת וחמישה נכדים. מה עשיתי בארץ אני עבדתי ולמדתי להיות קונדיטור בארץ וגם במלונות גרובנר הווס, מלון ריץ' ופארק ליין בלונדון שבאנגליה. עבדתי גם במלון בור או לק בציריך שבשוויץ. בארץ עבדתי במלון השרון, הולי לנד הוטל שבירושלים, ובמלון שרתון הישן בתל אביב. עבדתי גם בחברת הקייטרינג של "אל על". היה לי גם קונדיטוריה בכפר שמריהו.
 
למדתי להיות מורה דרך לתיירות נכנסת בגרמנית ואנגלית. התפרנסתי מתיירות יותר משלושים שנה עד שיצאתי לפנסיה.
תשע"ה

מילון

מ"חל
מתנדבי חוץ לארץ. אנשים אשר באו מארצות אחרות לעזור לישראל בזמן מלחמת השחרור.

קונדיטור
איש שעובד בקונדיטוריה(מאפייה)

ציטוטים

”ניקי הצליח להציל 669 ילדים“

הקשר הרב דורי