מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קורות משפחת ממי

משפחת ממי עולה ארצה עם חלומות ותקוות אך עבור חלקם החלום מתנפץ

 המשפחה

נולדתי בטורקיה ב 1935 למשפחה ציונית.

הראשונה לעלות ארצה הייתה אחותי פני, שבגיל 22 הייתה נשואה ובהריון.  היא קיבלה ויזה ועלתה עם בעלה לארץ. אחריה עלינו שאר המשפחה.

אחותי ונטורה התחתנה עם בן דודי יוסף ויחדיו עלו לארץ ישראל, ובחודש הראשון להריונה יוסף נפטר.

אני, זהבה ג'דה התחתנתי עם זכריה ואנו גרים בארץ ישראל בקרית עקרון. אני כבר סבתא ואפילו סבתא רבא.

 העלייה לארץ

בעצם עלייתנו ויתרנו על כל הדברים שהיו לנו בטורקיה למען העלייה לארץ ישאל. לקחנו איתנו רק את הדברים החשובים: מזרונים לשינה שיהיו לאוניה, תמונות ובגדים.

שם האוניה שהפלגנו בה הייתה "הבנד". ההפלגה  ארכה ארבעה ימים עד שהגענו לנמל חיפה ביום שבת אך לא יכולנו לרדת בגלל קדושת השבת. חיילים עלו לאוניה וקיבלו את פנינו בריקודים . רק ביום ראשון ירדנו מהאוניה, ופוזרנו במחנות העולים בסאנלוקס.

לאחר שבוע העבירו אותנו ל'בית ליד'. החג הראשון שחגגנו היה ל"ג בעומר. לא יכולתי לחגוג את החג כי אני ובת אחותי (אורה) חלינו בחום גבוה ואשפזו אותנו בביתן מיוחד לחולים.

במחנות העולים הייתה לי חברה והמצאנו שירים חדשים, למדתי עברית  והתפקיד שלי היה להביא אוכל מחדר האוכל לאוהל.

האחים התאומים ניסים ויצחק אהבו לנסוע בטרמפים לחוף בנתניה. ובכך גרמו לדאגה רבה לאמי. היא החליטה לשלח את שניהם לקיבוץ, ובקיבוץ הפרידו בין שניהם.

 אחי הצעיר יצחק

יצחק נשלח ל'חוות הלימוד' שהקימה רחל ינאית בן צבי בירושלים. באחד הימים  קרה מקרה חריג. אחד הילדים מצא מוקש. הילד שמצא את המוקש הביא אותו למדריך, ובגלל שהמדריך לא ידע מה זה הוא אמר לו לזרוק את המוקש, והילד זרק. מעוצמת הזריקה המוקש התפוצץ ואחי נפגע ומת ביום הולדתו ה- 18.

רחל ינאית מתארת את האסון בחוות הלימוד: 

"ואז קרה אסון מחריד אחד התלמידים נכנס לשטח ממוקש הוציא מוקש שמשום מה חשב שזה פרימוס (פתיליה). הביאו לחווה והניחו במרכז השטח. כל הבנים רצו לראות מה הוא הביא לפתע התפוצץ המוקש וגרם למותם של שבעה בנים…

שנים על שנים חייתי עם הילדים בחזית הזו, בחווה יום ולילה ארבה לנו הסכנה מכל עבר, והוצאתי את הילדים שלמים מתוכה, ועתה בשעה שהגענו לשביתת הנשק, מה מר היה להתנסות באסון המחריד של אובדן שבעה בנים באביב חייהם…"

 

 

מילון

חוות הלימוד של רחל ינאית בן צבי
חוות הלימוד שוכנת מדרום לארמון הנציב ונוסדה ביוזמת רחל ינאית בן צבי, בשנת 1929. החווה שמשה מקום להכשרה חקלאית לצעירות, ואח"כ פנימייה חקלאית לילדים. בתום מלחמת השחרור השטח ליד החווה הפך לשטח מפורז.

ציטוטים

”אחי רצה ליהנות בא"י ולעבוד בה כציוני גאה. לצערי הרב הוא לא זכה לכך. “

הקשר הרב דורי