מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קורות משפחת ברגר

סבא יואל, סבתא אילנה וגפן
ילדי משפחת ברגר, יואל וסבתא גיזי
ילדות וחיי במושב בית מאיר

סבא יואל יהודה ברגר בן פנחס וטובה גיטל נולד להוריו לאחר השואה האיומה.

שפקדה את עם ישראל. סבא פנחס איבד את אשתו הראשונה אסתר וארבעת ילדיהם: פרץ, יואל, מרים וחנה, ה' יקום דמם. סבא פנחס נשא לאשה אחרי המלחמה את סבתא טובה שגם היא ניצלה מהשואה האיומה.

סבא יואל נולד בעיר ז'יבו, ושם היה לסבא פנחס כרמים של גפנים, והיה לו בית מרזח שהגויים אהבו לשתות את היין שהיה מכין. כשסבא יואל היה בן שנה וחצי, הצטרף למשפחה אחיו מנחם. כאשר סבא יואל היה בן שלוש המשפחה עלתה לארץ ישראל.

הנסיעה באנייה הייתה קשה עם שני הילדים הקטנים, אבל השמחה הייתה גדולה כאשר ראו את חופי הארץ המובטחת שכה חלמו עליה. הם הגיעו למחנה עתלית, ואחרי כמה ימים בן משפחתם מהרצליה לקח אותם לביתו. באותה תקופה הקימו בהרי יהודה את מושב בית מאיר וחיפשו אנשים שירצו לגור שם.

תמונת ילדות של סבא יהודה יואל

תמונה 1

סבא פנחס מאוד התלהב וגם סבתא טובה ואכן קבעו את ביתם בבית מאיר. באותה התקופה היה קשה לחיות במושב, בגלל פרעות הערבים. לאחר שנתיים שהיו במושב בשנת 1952 הצטרף אל המשפחה תינוק חדש "צבר" שנולד בארץ ישראל, ושמו היה גדליה. השם שנבחר לו היה לזכרה של סבתא גולדה, שהייתה אמה של סבתא טובה, ואשר הושמדה בשואה.

סבא יהודה יואל

תמונה 2

סבא יואל למד בביה"ס "קדימה" במושב. וחבורת הילדים היתה שמחה ומאושרת בחיי הכפר. עם סיום כתה ח', נסע ללמוד בישיבה "מרום ציון" שבירושלים. עם סיום הישיבה התגייס סבא לצה"ל. בצבא סבא שירת ברבנות ושר גם במקהלת הרבנות הצבאית. בהמשך עסק בנושאי הכשרות בצבא.

תמונה 3

אחרי הצבא החל את עבודתו בבנק טפחות אשר עבד שם במשך 46 שנים.

בשנת 1974 הכיר סבא יואל את סבתא אילנה שהייתה באותה תקופה קצינה בחיל המודיעין. סבתא וסבא החליטו להתחתן וקבעו את ביתם במושב בית מאיר. במושב נולדו ליואל ואילנה 3 בנים ובת: פנחס, אריאל ועמיחי התאומים, ותהילה.

אחד התחביבים האהובים על סבא יואל הוא השירה והתפילה. סבא משמש כחזן בימים הנוראים למעלה מ-50 שנה. סבא נמנה על חברי מקהלת החזנים הירושלמית והנהלתה כבר 20 שנה.

תמונה 4

סבא יואל עם הדור הצעיר

תמונה 5

 

הזוית האישית

סבא יואל השתתף בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדתו גפן, לה סיפר את סיפוריו על ילדותו בבית מאיר.

גפן במדי התנועה

תמונה 6

מילון

טרנסילבניה
מחוז ברומניה

בית מאיר
בֵּית מֵאִיר הוא מושב במועצה אזורית מטה יהודה, צפונית לבית שמש, באמצע יער הקדושים. המושב הוקם בידי הפועל המזרחי בשנת 1950. נמצא על דרך בורמה, אשר חיברה את ירושלים עם השפלה במלחמת העצמאות עברה לידו. משלט שמורת המסרק, היום אתר נוף וטבע, שוכן בקרבתו. ויקיפדיה

ציטוטים

”בצבא סבא שירת ברבנות ושר גם במקהלת הרבנות הצבאית“

הקשר הרב דורי