מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קורות משפחתה של ליאורה צרפתי

סבתא ואני
ההורים שלי ואני
הורי וילדותי בתל אביב.

שמי ליאורה צרפתי-רוט לפני הנישואין. נולדתי בשנת 1949 בבית חולים בילינסון בפתח תקווה להורי שגרו בתל אביב.

אמי -חנה פלבר רוט נולדה בשנת 1902 בעיר ברודי שבזמנו השתייכה לפולין. היא התייתמה משני הוריה בגיל צעיר וגודלה ע"י אחיה ואחיותיה. בשנת 1923 בהיותה בת 19 עלתה לארץ.

אמי בבית הספר לאחיות

תמונה 1

אבי – יעקב רוט נולד בשנת 1905בעיירה פרובוזנה שבזמנו השתייכה לפולין. היות ולא רצה ללמוד ב"חדר" שלח אותו אביו ללמוד מקצוע אצל נגר. אח"כ עבד כשנה בנגרות באוסטריה, ומשם עם "השומר הצעיר" עלה על אנייה והגיע לארץ בשנת 1925.

אבי בצעירותו

תמונה 2

שניהם הגיעו לגרעין של קיבוץ שהוקם ליד חדרה, עבדו בסלילת כבישים וידעו רעב. אבי סיפר שהיו ימים שהם ניזונו רק מאבטיחים, והוא עצמו חלה בקדחת בגינה אושפז בבית חולים. אחיותיה של אמי שנשארו בפולין ושמעו על המצב הקשה בארץ, שכנעו אותה ללמוד מקצוע ושלחו לה כרטיס נסיעה. בשנת 1929 אמי הפליגה להולנד ולמדה שם בבית ספר לאחיות במשך חמש שנים. בדרכה חזרה לארץ בשנת 1934 ביקרה את משפחתה בפולין, ואחיותיה ניסו לשכנעה להישאר שם ולהתחתן. אולם אמי שהכירה את אבי עוד לפני נסיעתה להולנד, החליטה לחזור לארץ. בתקופה זו אבי כבר גר בתל אביב שם פגש שוב את אמי והם נישאו. אבי עבד כנגר ואמי בקופת חולים כאחות.

אמי בצעירותה

תמונה 3

לאחר שנולדה אחותי בשנת 1936 קנו הוריי דירת 3 חדרים ברחוב מאנה בתל אביב. באותה תקופה היה נהוג לגור רק בחדר אחד ולהשכיר את יתר החדרים כדי לשלם את ההלוואה שנלקחה לצורך רכישת הדירה. עם הוריי גרו אחותו של אבי, אותה העלה מפולין, ומשפחה נוספת. כל משפחתו של אבי ניצלה מהשואה. שתי אחיותיה של אמי ומשפחתם נספו בשואה ואחיה הצליח להגיע לסין, ממנה עלה לארץ בשנת 1949. אמי אמנם לא הייתה ניצולת שואה, אולם הושפעה קשות מרצח משפחתה. תמיד הייתה מקשיבה למדור לחיפוש קרובים שהיה ברדיו ואף שמרה על שם משפחתה הקודם, בתקווה שימצא קרוב משפחה שניצל.

אני נולדתי בשנת 1949. שנתיים גרתי ברחוב מאנה יחד עם אחיה של אמי ואשתו שעלו מסין, אחר כך עברנו לדירה שהייתה רק עבורנו ברחוב צייטלין. הבית שלנו היה האחרון ברחוב. מזרחית לו היה שדה גדול עם רפת והפרות רעו בו. גדלו בו צמחי בר ביניהם צמח הקמומיל שדודתי ואני היינו קוטפות, מייבשות ומכינות ממנו תה. בלילות היינו שומעים את יללות התנים. הדודים היו לוקחים אותי לטייל בגן העצמאות ואני זוכרת את בריכת דגי הזהב ואת אנדרטת הטייסים שהיו בו.

אני ודודי בגן העצמאות

תמונה 4

למדתי בבית ספר דובנוב שהיום כבר אינו קיים. היות ואמי עבדה ולא הייתה משפחה שתשמור עלי, שלחו אותי בחופש הגדול לקייטנה שהייתה ממוקמת על שפת הים. בגיל מאוחר יותר הייתי הולכת ברגל כחצי שעה לבריכת גורדון שם נפגשתי עם חברות מבית הספר.

במבט לאחור אני מודה להורי על חריצותם ועל הנתינה הגדולה. בזכותם הייתה לי ילדות יפה ומאושרת מלאת חוויות והנאות.

הזוית האישית

החוויה מדהימה זאת הייתה תקופה חלומית.

מילון

סיפולוקס
מכונה שמייצרת סודה

בריכת גורדון
בריכת גורדון היא בריכת שחייה לחוף ימה של תל אביב; למרגלות כיכר אתרים וליד מרינה תל אביב. שמה הוא כשל חוף גורדון הסמוך, הנמצא בסוף רחוב גורדון. בשנות פעילותה הייתה בריכת גורדון פתוחה כל השנה, למעט ביום כיפור. ב-20 ביולי 2009 נפתחה הבריכה מחדש לאחר עבודות שיקום ושיפוצים נרחבים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”העבר היה יותר קשה מהיום“

”במבט לאחור אני מודה להורי על חריצותם ועל הנתינה הגדולה“

הקשר הרב דורי