מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קורות חיי וחיי משפחתי

מעיין אליהו ולאה אור
קיבוץ איילת השחר
הסיפור של סבתא לאה ומעין אליהו

לפני הרבה שנים, סבתא חיה בעירק עם בני משפחתה. באותה תקופה היו רדיפות של מתנכלים לחברה היהודית. הוריי לא סיפרו על רדיפות. הייתי קטנה ועד היום אני לא יודעת את סיפורי הרדיפות.
 
עליתי עם אבא לארץ ישראל בשנת 1951. הגענו ישירות לקיבוץ איילת השחר עד גיל חמש. אבא התחתן. חייתי שנה אצל האם החורגת ולאחר, גרתי את סבתא מצד האבא. סבתא הייתה בחתונה שלי והכירה את ביתי הגדולה ולאחר נפטרה. התחתנתי לפני מלחמת ששת הימים. הייתי בהריון הלכתי לסבתא אחרי העבודה ונפלתי מהמדרגות. בעת האזעקה הפלתי את התינוק הראשון. לאחר מכן, הריתי שוב וגידלתי  4 ילדים.
 
המצב בארץ היה מצב מלחמת ששת הימים. הייתה תקופה קשה. בעלי התנדב במלחמה ובצבא. אווירת הפחד הייתה רבה. רצנו עם הילדים למקלטים מחוץ לבניינים הבאנו שמיכות שהילדים ישנו במקלטים. הבעלים היו בצבא ואנחנו האימהות טיפלנו בילדים וכך עד שהסתיימה המלחמה.
 
חגיגת החגים הייתה שונה. כל משפחה חגגה לבדה. היום חוגגים כולם משפחות משפחות ביחד. זה מהנה יותר ושמחה שממשיך עד היום. בעבר, היינו הולכים כמשפחה לאמא שלי עם כולם גם בראש השנה ובפסח. ההכנות היו רבות. לא היה לנו גז בעבר. היינו מבשלים על פרימוס, פתיליה, כוך עם גחלים לבישול החמין. מצב כלכלי לא היה הכי קל. למרות שהיום הכל יקר.
 
בפורים, סבתא התחפשה ליפנית בשנת 1959. היינו אופים את המאפים לבד בבית וחוגגים בבתי הספר עם תחפושות מגוונות כגוון; קאובוי, אינדיאני, מלכת אסתר,יפנית, אחות, חייל, שוטר. היינו מביאים משלוחי מנות לאביונים וגם לבית ספר הבאנו משלוח מנות. חגגנו בריקודים ברחובות והייתה שמחה רבה.  הלכנו לבית כנסת לקרוא את מגילת אסתר. היינו תופרים את התחפושות בבית עם כל החברים. כל אחד הציג את תחפושתו. היינו עושים תחרויות, עדלאידע והצגות בחופשת החג. היינו נפגשים ומשחקים ביחד. העניין החברתי היה חשוב ביותר. תמיד היינו ביחד גם במשחקי חמשת אבנים, קלאס עוד משחקים. בל"ג בעומר היינו כל החברים מארגנים ביחד. כל השכנים, החברים מכינים, אוספים קרשים וחומרים להבערה ולאירוע כולו.
 
גם המקצועות בבית הספר היו שונים בעבר. היו מקצועות חקלאות, מכניקה, תפירה, כלכלת בית והילדים היו מגיעים הביתה מרוצים מאוד מלימוד מקצועות אלו. לימוד כלכלת בית היו ענייניים וביתי הייתה מגיעה הביתה ומיישמת את כל שלמדה בכלכלת בית. חבל שאין את כל המקצועות האלה שוב. אירועים במשפחה התקיימו בבית ובבתי כנסת. הכל הכנתי לבד.
בגיל 16 התחלתי לעבוד בגלל שחייתי אצל סבתא. הייתי עצמאית מאוד. גם בבחירת שמלת כלה הלכתי לבד, מדידות והכנות לחתונה. השקענו מאוד בהכנות לחתונה. הקמתי משפחה. יש לי ילדים ונכדים.
 
תשע"ו

מילון

פרימוס
כירה ניידת הפועלת באמצעות לחץ

ציטוטים

”שאלוהים ישמור על כולנו“

הקשר הרב דורי