מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קורות חיים של יונה קרוג

יונה עם התלמידות והמורה אילנה
ביום חתונתי
70 שנה למדינה ו-72 שנה ליונה

יונה קרוג, בת 71, אם לארבעה ילדים וסבתא לעשרה נכדים.

יונה ילידת הארץ, נולדה בתאריך 3/4/1946. יונה היא האחות הבכורה במשפחה, ויש לה שתי אחיות נוספות. ההורים של יונה הם ניצולי שואה. הם הגיעו שניהם מפולניה. אבא של יונה היה בצבא הרוסי, הוא היה זמר אופרה ולמד אופרה, הוא היה ארכיטקט והיה בעל מעמד גבוה בפולניה. בשנת 41' חזר לעיר שבה התגורר וראה ש – 69 איש ממשפחתו נהרגו ע"י הנאצים. כל משפחתו של אביה של יונה גרו בבניין אחד. כולם נרצחו באותו היום, אביה של יונה סיפר לה שביום אחד הוציאו את כולם לרחוב  ו"קצרו" אותם. הקבר של כל המשפחה של אביה נמצא בעיר אנה פרנקובה באוקראינה.

אמה של יונה הייתה בת 16 כאשר עברה את המלחמה. יונה מספרת שאמה הייתה אישה מאוד יפה בעלת שתי צמות, בהירה, עם עיניים ירוקות. יונה מספרת שהוריה ושני אחיה של אמה נהרגו. היא וארבעה אחיה נשארו בחיים. אח אחד של אימא של יונה פשוט עמד עירום לפני בור וכמעט מת, אך הצליח לברוח. הוא סיפר להם את זה כמה שנים לאחר מכן.

הוריה של יונה הכירו בדרך ארצה, הם התחתנו ויונה נולדה בישראל שנתיים לפני מלחמת השחרור. אביה  של יונה התגייס לצבא, וברגע שאביה התגייס לצבא הוא ביטל את אזרחותו הפולנית. יונה מספרת שכשאביה עלה לארץ הוא אמר לעצמו שאלוהים לא קיים בגלל מה שקרה במלחמה, ולכן יונה גדלה במשפחה חילונית לגמרי.

יונה מספרת שכשהיא הייתה ילדה היא הייתה מנגנת על פסנתר והיא למדה בבית ספר למוזיקה "תלמה ילין". המחזור הראשון של בית הספר למוזיקה "תלמה ילין" נקרא "רננים". היא מספרת שהיא התחילה שם את התיכון, ולמדה שם במהלך ארבע שנים. בגלל שאביה של יונה היה זמר אופרה, יונה הייתה הולכת בתור ילדה לכל האופרות והקונצרטים והיא מספרת לנו שהיא מאוד אוהבת מוזיקה.

יונה התגייסה לצבא. היא הייתה חצי שנה חוקרת במשטרה צבאית, אבל באמצע השרות הצבאי, התחתנה וילדה את בנה הבכור ארז במהלך השירות.

 תמונתה של יונה בשרות הצבאי

תמונה 1

היא גדלה בצפון תל-אביב, ומספרת שאז היו קוראים להם "צפוניים". יונה התחתנה בגיל 18, ובגיל 19 כבר נהייתה אימא. אך התגרשה מבן-זוגה אחרי 32 שנה.

יונה נולדה בכפר סבא בבית חולים "בילינסון" ושם היא גם ילדה את בנה הראשון ארז. בנה ארז היום בן 56, ויש לו שלוש בנות. לאחר שנתיים היא ילדה את אורית, שכיום היא בת 50, וגם לה יש שלוש בנות. לאחר מכן היא ילדה את אלון, שהיום הוא בן 45, ויש לו שתי בנות. ולבסוף בנה הקטן אורן, ויש לו שני בנים תאומים. יונה גרה בראשון לציון ושם ילדה גדלו.

יונה מספרת שלאחר שבנה הקטן אורן נולד, היא יצאה ללמוד "גריאטריה", טיפול במבוגרים בדיור מוגן. ושם היא למדה ריפוי בעיסוי. היא למדה שנתיים, ועבדה במשרד הבריאות, ועבדה עם חולי אלצייהמר במשך  שנים. ואחר כך היא עברה ל"משען" רמת אפעל, ושם היא הייתה במהלך 24 שנה מנהלת התרבות. לאחר מכן בגיל 65 היא יצאה לפנסייה.

לאחר שלוש שנים שיצאה לפנסיה היא חלתה בסרטן. היא עברה ניתוח מאוד קשה בבטן, וכיום היא שלוש וחצי שנים לאחר שעברה והתגברה על הסרטן. כיום היא מורה לפעילות גופנית למבוגרים ויש לה גם תלמידים בבית "משען". יונה מספרת לנו שדווקא בתקופה הכי הכי קשה שלה היא החליטה לעבור לעבור לבית "משען" בחולון ולא לרמת אפעל כי להיות דיירת ועובדת לשעבר זה לא טוב. יונה מדגישה לנו שכיום היא מאושרת על הימצאותה בבית "משען".

יונה מספרת שכאשר הודיעו לה שהיא חולה במחלה הנוראה הזאת היא החליטה לא להתייאש ולא להיות אומללה ולרחם על עצמה ואז החליטה לעבור לבית "משען" בחולון. יונה מודה לאלוהים על ילדיה ומשפחתה ועל הצלחתם. יונה מגלה לנו על כישרונותיה ותחביביה שהם אפייה ובישול.

יונה סיפרה לנו על זיכרונותיה עם אביה. שכשהיא הייתה ילדה, אביה היה לוקח אותה לכל האופרות בתל-אביב בבית האופרה הישן. והיא הייתה שומעת את כל הקונצרטים. יונה מספרת לנו שכשהיא הייתה ילדה קנו לה פסנתר מגרמניה, אך כיום היא לא מנגנת עוד, בגלל שכשהיא התחתנה אביה מכר את הפסנתר הגרמני הטוב הזה, כי היה מיתון ואחותה בדיוק התחתנה. לאחר מכן כשיונה התחתנה היא קנתה פסנתר רוסי ואפילו לימדה את ילדיה לנגן על הפסנתר, אך היא לא יכלה לסבול את הצליל של הפסנתר. אז היא התנתקה מזה.

כיום יונה אוהבת מוזיקה, אך היא לא מנגנת. יונה מספרת לנו שהיא לא מתחברת לסגנון המוזיקלי המודרני של שנת 2018. ומספרת לנו שכלתה היא זמרת בארץ ובעולם, ושמה אידית. יונה מספרת שכשהיא הייתה ילדה היא הייתה נורא גבוהה ולכן היא הייתה נורא בולטת. יונה מספרת שהיא מגיל 13 הייתה מאוד גבוהה. וכשהיא הייתה בתקופה של למצוא חבר זה היה לה מאוד מסובך למצוא מישהו שיהיה גבוה יותר ממנה. היא מספרת לנו שכשהיא הייתה בצבא, היה תימני אחד שהגיע לה לכתף בגובה שלו, והוא היה מחכה לה כל יום לקחת אותה מצריפין לביתה בתל אביב. יונה מספרת לנו שהוא אמר לה שהוא רוצה להיות החבר שלה אך היא אמרה לו שהוא לא יכול להיות החבר שלה כי הגובה שלה הוא 1.80 ושלו הוא הוא 1.60. יונה אומרת לנו שהוא היה אומר לה אחד גבוה ואחד נמוך אבל ככה (סימן לה עם הידיים) כולם שווים.

תמונה מתקופת השרות הצבאי של יונה

תמונה 2

יונה סיפרה קצת על מלחמות ישראל, היא חוותה את כל מלחמות הארץ. יונה מספרת לנו על סביבת חייה העכשווית בבית "משען" על החיים הטובים עם החברים ועל כל הדברים שיש שם אירועי התרבות המפגשים מקומות הבילוי וכו'….

יונה מתמצאת מבחינה טכנולוגית ויודעת להתמצאות בעידן הטכנולוגי.

הזוית האישית

לירון חולי חן פטריק ואופיר מנו: במסגרת התכנית, הגענו לביתה של יונה ובפגישה הראשונה התאהבנו בבית שלה, הבית של יונה כל כך מלא חיים וצבעוני. יש לה כלבה ששמה מגי שהיא ממש חמודה. נהננו מאוד אצל יונה. פשוט חוויה!

ליונה קרוג

ניהננו מאוד להכיר אותך ולשמוע את הסיפור חיים שלך גילנו אישה נפלאה עברנו איתך חוויות רבות שלא נשכח לעולם ותהליך מדהים. תודה על הכל אוהבות אותך מאוד

יונה קרוג: נהננתי מאוד להכיר אותכן ולספר את סיפור חיי הרגשתי שנוספו לי עוד שלוש נכדות חדשות והקשר הנפלא שנוצר עקב העבודה וההתענינות שלכן.

לירון חולי חן פטריק ואופיר מנו, בבית משען בחולון עם יונה

תמונה 3

מילון

קיים ההאר
בואי הנה {מילה ביידיש}

ציטוטים

”אל תיקח הכל ללב החיים יפים “

הקשר הרב דורי