מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא יוסי טויסטר מספר לענבר

אני וסבי בבית של סבא וסבתא שלי.
סבא וסבתא שלי בחתונה אצל חברים.
סבי עבר הרבה דברים מעניינים בחייו ורצה לספר לי עליהם

שמי יוסף נחום טויסטר. שמי הפרטי יוסף נחום הוא על שם סבי יוסף וסבי החורג נחום. שם משפחה: טויסטר שם משפחה המקורי מזה דורות משמעות שם משפחתי הוא קשור לעיירה בשם טויסט באוסטריה, משם מוצא המשפחה.

נולדתי בטבריה ב 1 בדצמבר 1946. גרנו בצפת (בית החולים הסקוטי שבו נולדתי היה בטבריה). מיקום משפחתי הגרעינית היה בצפת אני הבכור, אחרי נולד אחי יעקב ואחותי מרים. כבכור הייתי ראש לאחי הצעירים, טיפלתי בהם ושמרתי עליהם בכל מקרה של מריבה עם ילדים, הייתי בא להגן עליהם. לא הרגשתי שהיה הבדל בין האחים כולנו קיבלנו אותו יחס. גדלתי בצפת, בזמן מלחמת השחרור, אמא ואני התינוק, הצטרפנו למשפחות נוספות שגרו ברובע היהודי ועברנו להשתקע בבית הכנסת האר"י והמבוגרים שמרו על המקום, מפני פרעות הערבים. גרתי בבית קטן מאוד שני חדרים מטבח ושירותים בחדר אחד גרו הורי בחדר השני גרתי אני ואחי, בזמן שפתחו את המיטות לשינה לא היה מקום לעבור בחדר.

בשבתות וחגים הלכנו לבית הכנסת עם כל אנשי השכונה שרובם היו דתיים שהיה בקרבתינו. כאשר היינו חולים והיינו צריכים ללכת לקופת חולים זה כבר היה רחוק מאיתנו והיינו צריכים ללכת כברת דרך די ארוכה. היות ואנו קרובים היום לחנוכה חפצים שהשתמשו בהם החנוכייה שבנינו מסרגל עץ פקקים של בקבוקים, את הסביבון היינו עושים מקרטון גדול ממלאים אותו בממתקים וקושרים לתקרה עם חבל.

מקום העבודה הראשון שלי היה מפעל צ.ד. כיום "עלית". לאחר שחרורי מהצבא בשנת 1968. מקצועי היה מסגר ואחראי מזגנים. מקצועי נרכש בבית הספר אורט בעפולה. במקצוע זה אני בחרתי ומאוד נהניתי מעבודתי. מקצוע זה ליווה אותי במשך 15 שנה במשך השנים האלה הספקתי ללמוד תואר הנדסאי תעשייה וניהול. בנוסף הספקתי ללמוד ניהול ייצור אבטחת איכות ונושאים נוספים. בסיום לימודי קיבלתי תפקיד מנהל ייצור שבו עסקתי 15 שנים עד יציאתי לגמלאות.

בזמן שירותי במילואים הספקתי במספר מלחמות מלחמת ששת הימים, מלחמת יום הכיפורים מלחמת שלום הגליל.

איך הכרתי את אשתי?

הכרת אשתי היה סיפור מעניין כפי שציינתי בהתחלה התחלתי לעבוד במפעל צ.ד. שם הכרתי את המכונאי מר פרידמן האחראי על תפעול המכונות – מקצוע הדורש מיומנות ברמה גבוהה מאוד שהחל לקרב אותי אליו, ובשיחות איתו סיפר לי על בתו. ערב אחד ניגשתי לביתם בלי הודעה מוקדמת דפקתי בדלת ואכן בתו חווה פתחה את הדלת ושאלה: האם הגעת לאבי? עניתי לה מיד מבלי להניד עפעף "לא, באתי להכיר אותך" אני לא יודע מה מצבה היה באותו רגע, אבל החזקנו טוב מעמד, המשכנו להיפגש, אבל הבטחתי הייתה שבשעה עשר אני מחזיר אותה הביתה.

יצאנו שלושה שבועות קבענו להתחתן לאחר שלושה חודשים וזאת לאחר שהיזמנו אולם. האולם שהוזמן הוא "בית האומן", השנה הייתה 1968 ואני בסך הכל בן 21 וחצי ואשתי חווה צעירה ממני בחצי שנה.

סבא וסבתא שלי בחתונה אצל חברים

תמונה 1

אצל עדות אשכנז נהוג ללכת לבית הכנסת שבת לפני החתונה לעלות לתורה לערוך כיבוד לכל המתפללים בבית הכנסת והכן כך עשינו. שנה שנייה לנישואין בשנת 1970 נולד בנינו הבכור אופיר שהוא היום מהנדס אלקטרוניקה ומחשבים ובעל תואר שני במשפטים בנושא פטנטים. בתנו השנייה לימור נולדה לאחר ארבע שנים והיא היום אחות מוסמכת עם שני תארים בנושא ניהול מערכות בריאות. בנינו בן הזקונים יובל נולד לאחר 11 שנה והוא היום מורה למתמטיקה, לאחר שהסב את מקצוע מהנדס חומרים שהוא עסק מספר שנים בהייטק, להוראה והספיק להוציא תארים נוספים בנושא מערכות חינוך.

לסיכום כפי שהבנתם בסיפורי זה יש לנו שלושה ילדים וכן שמונה נכדים, כאשר שלושה נכדים משרתים בצבא – הנכד הגדול הוא קצין קשר בצנחנים, השני הוא חובש קרבי בשריון והשלישית היא תצפיתנית. אנחנו משתדלים להיפגש כל שבוע בשבת אצלנו או אצל ילדים בביתם. הנכדים בחופשה באים אלינו למספר ימים.

הזוית האישית

ענבר: מכל סיפורו של סבא למדתי שסבא עבר הרבה מלחמות. למדתי שסבא הכיר את סבתי דרך אביה שעבד עם סבא באותו מפעל וניסה לקרב את סבי אליו. שסבי חזר מהצבא התחיל לעבוד במפעל צ.ד. ותיקן מזגנים. אהבתי את המפגשים בהם למדתי על סבא שלי ועל הדברים שקרו בעברו. הקשר שלי עם סבא שלי תמיד היה קשר מצוין.

מילון

בית החולים הסקוטי בטבריה
המלון הסקוטי (באנגלית: The Scots Hotel) הוא בית מלון בעיר טבריה, הנמצא בבעלותה של הכנסייה של סקוטלנד. המתחם בו שוכן המלון הוקם במאה ה-19 ושימש כבית חולים, ומאוחר יותר הוסב לאכסניה לצליינים ולבית הארחה, עד להפיכתו לבית מלון. ויקיפדיה

ציטוטים

”כיף לי איתך“

הקשר הרב דורי