מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קורות חייו של סבא רבא

סבא בצעירותו
סבא בצעירותו
הבריחה ממצרים

שמי נויה, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי, סיפורי עוסק בסבא רבא שלי.

סבא רבא נולד במצרים, משפחתו עסקה בתיירות והיה להם בית קולנוע. סבא רבא דיבר 16 שפות אבל סבא רבא וסבתא רבתא עבדו יחד בחנות דברי עתיקות שנים. הם היו מגיעים לארץ בתור תיירים לביקור.

לסבא רבא היו הרבה חברים קצינים בצבא המצרי שהיו אתו בקשר חם ובשנת 1949, עם קום המדינה, בא חבר טוב של סבא רבא אליו הביתה ושאל אותו אם הוא מרגל לטובת מצרים, בגלל שביקרו הרבה בישראל היה להם חשד. סבא רבא ענה שהוא לא מרגל הם רק נסעו לנופש בארץ. החבר אמר לסבא רבא שיש לו ביד צו מעצר נגדו, הוא מציע לו לקחת את המשפחה ולעזוב מיד את הארץ.

סבא רבא וסבתא רבתא החליטו לפעול. באותו ערב אספו את כמות הבגדים שיכלו לקחת ומעט הכסף שהיה בבית, עזבו את כל הרכוש והגיעו ואיטליה. באיטליה היו שנה ואחר כך עלו לארץ. סבא רבא עבד בכל מני עבודות מזדמנות. עם הזמן סבא רבא פתח חנות לדברי תיירות ועבד עם משרד התיירות.

בפרוץ מלחמת ששת הימים הגיעה אליו הודעה שקצינים בכירים ממצרים מגיעים לעכו. סבא רבא לקח מונית ונסע לבקר את הקצינים. שם נודע לו שאחד הקצינים הוא הבן של הקצין שהזהיר אותו. סבא רבא לקח כסף וביקש מאחד המלווים לקנות דברים שהוא צריך כמחווה לעבר ותודה על האזהרה שנתן לו האב.

אחיין של סבא מאזור המרכז רצה לבנות עץ של משפחת יעבץ ולאחר השלמתו גילה שהמשפחה התפצלה לארצות רבות: הולנד, רוסיה, גירוש ספרד. לסבא רבא הייתה אחות באנגליה ואחות באוסטריה, הגרמנים רצחו את הבת שלה ואת בעלה והיא נשארה בודדה. עוד מתברר שהעושר שסבא רבא השאיר במצרים נשאר במשמורת של קרובת משפחה. הוא ביקש מהמשפחה שנשארה שם לשמור על הרכוש, ואותה קרובת משפחה לקחה את כל הרכוש המשפחתי לעצמה.

הזוית האישית

נויה: היה לי ממש כיף ללמוד מסבתא דברים חדשים מהעבר שלה ואני רוצה לאחל לה שתצליח בכל מה שהיא רוצה להצליח בו.

מילון

הגרוש הלבן ליום השחור
כסף לימים שלא יהיה (לשמור קצת בצד)

ציטוטים

”באותו ערב אספו את כמות הבגדים שיכלו לקחת ומעט הכסף שהיה בבית“

הקשר הרב דורי