מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קורות חייו של סבא דוד

סבא דוד ואנחנו
סבא דוד בצעירותו
בית ומשפחה

עלייתם של סבא רבא וסבתא רבתא שלנו לישראל

איך הכל התחיל….

סבא רבא וסבתא רבתא שלנו עלו לארץ ישראל בשנת 1946 מבולגריה לאחר מלחמת העולם השנייה. התיישבו בקיבוץ "גניגר" בעמק יזרעאל. סבא רבא התנדב  להגנה (ארגון צבאי גדול שנוגד להגן על היישוב היהודי בארץ ישראל).

סבא שלנו דוד נולד בשנת 1948 בקיבוץ "גניגר".

ילדותו ושירותו הצבאי של סבא דוד

בגיל שנתיים סבא והוריו עברו לגור ברמלה בעקבות עלייתם לארץ של סבו וסבתו. רמלה הייתה עיר מעורבת של עולים מכל מיני מדינות. סבא שלנו גר בבית גדול עם המון עצי פרי. בבית גרו גם סבא וסבתא רבא ואחיו הקטן של סבא.

כאשר סבא דוד היה בן 8 פרצה מלחמת "קדש" וסבא רבא שלנו אבא של סבא נפצע בלחמה.

סבא דוד למד בבית ספר "אחווה" והיה חבר בתנועת נוער "הצופים"-שבט "אחווה" ברמלה שאותו הקים סבא יחד עם חבריו הטובים. בילדותו של סבא דוד היו כמה קשיים, לדוגמה  חוסר בחשמל, התחלקות במזון/ שתייה.

החגים במשפחה

המשפחה של סבנו נהגו לחגוג חגים בפורום משפחתי רחב. סבא סיפר לנו שבליל הסדר משפחתו היו מתאספים, כל בני המשפחה המורחבת כולל הדודים ובני דודים,  אימא של סבא שלנו הייתה מבשלת תבשילים מסורתיים ואופייניים לבולגריה כמו ממולאים, קציצות פרסה ועוד והיה מאוד חגיגי ושמח. גם בחג השבועות נהגו סבא דוד ומשפחתו להתאסף בפורום משפחתי רחב ואימא הייתה אופה עוגת חלב מיוחדת ופסטל עם בטטה מתוק. בהיותי בן שמונה התקופה בארץ הייתה מתוחה חדירות של מחבלים מעזה ומהגדה , הרג אזרחים והיה פחד. בארץ הייתה מלחמת קדש [מבצע סיני ] שהתנהלה בין ישראל, בריטניה וצרפת לבין מצרים.  במהלך המלחמה כבש צה"ל את חצי האי סיני והשמיד תשתיות צבאיות רבות  בצבא המצרי.

הנעורים של סבא דוד

סבא למד בתיכון אורט שבלוד. לאחר סיום הלימודים בשנת 1965 התגייס סבא דוד לחטיבת גולני ונלחם בשנת 1967 במלחמתו הראשונה מלחמת ששת הימים.

במסגרת המלחמה השתתף סבא דוד בכיבוש רמת הגולן בקרב קשה בתל פאחר שבו נהרגו חברים של סבא ובכללי נהרגו 34 חיילים. אחרי המלחמה  סבא דוד השתחרר מהצבא והתחתן.  בהמשך נלחם במלחמת ההתשה, במלחמת יום הכיפורים ובמלחמת לבנון הראשונה בסך הכל סבנו נלחם בארבע מלחמות.

תמונה 1

 

נישואים

את סבתא שלי נורית סבא שלנו פגש בתל השומר בבית החולים שבא לבקר חבר מהילדות בזמן הזה סבתא שלי למדה בבית ספר לאחיות. הם יצאו ביחד וביום אחרון של חג החנוכה של שנת 1970 התחתנו. בחתונה סבא מיכאל {אבא של סבתא נורית} שר שירים והיה שמח מאוד. במהלך החיים של סבא שלנו הוא התעסק בתחום המזון עבד בעסק משפחתי בתחום הקפה, אחר כך בתחום טיהור מים ובהמשך בתחום המסעדנות.

התחביבים של סבנו

סבא שלי מאוד אוהב להקשיב למוזיקה. רוב המוזיקה שהוא מקשיב לה זה שירים ישראלים. הוא אוהב לטוס ויש לו רישיון טייס. יש לו מטוס קל עם שני מושבים שהוא מטייל איתו בארץ. אני מאוד אוהב לטוס אם סבא שלי והוא גם נותן לי להטיס את המטוס. זה אומר שאני מזיז את הסטיק ומזיז את המטוס באמצעות הסטיק: ימינה, שמאלה, למטה ולמעלה.

 

הזוית האישית

עומר ואורי מאחלים: סבא היה מהנה מאוד לעשות איתך את עבודת הקשר הרב דורי למדנו עליך המון ואנחנו מקווים שגם הילדים שלנו בעתיד יעשו את העבודה הזו. מאחלים לך בריאות, אריכות ימים, שמחה והצלחה. אוהבים מאוד. סבא דוד מאחל לאורי ולעומר: אושר, שמחה, הצלחה בלימודים והגשמת החלומות.

מילון

סיפולוקס
בקבוק מתכת להכנה ביתית של מי סודה ולהכנת משקאות מוגזים.

ציטוטים

”"מלחמה היא כמו אהבה, תמיד היא מוצאת לה דרך".“

הקשר הרב דורי