מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קורות חייה של סבתא רבקה מזרחי

עם סבא בטיול לפני מספר שנים
בפעילות כללית של תכנית הקשר הרב דורי
חייה של סבתא רבקה בשכונת נחלאות

סבתא שלי, רבקה מזרחי, סיפרה לי על החיים שלה. ההורים של סבתא עלו מטורקיה בשנת 1926. לסבתא שמונה אחים, שלושה אחים נולדו בטורקיה ועלו לארץ באונייה. סבתא נולדה וגדלה בשכונת "נחלאות", אבא שלה עבד בשוק ואימא שלה הייתה עקרת בית. השכונה בה גרה סבתא הייתה נקראת "שכונה חופשית", כלומר כל השכנים היו כמו אחים.

סבתא הכירה את בעלה (סבא שלי) בנחלאות בגיל שלוש עשרה, הוא היה אח של חברה טובה שלה, אתה היא חברה עד היום. סבתא עובדת עכשיו בבית ספר כסייעת למורה בחינוך מיוחד. האתגר הקשה ביותר שהיה לסבתא בחיים הוא לגדל משפחה ולחנך חמישה ילדים.

על שכונת נחלאות

שכונת "נחלאות"  היא גוש של שכונות ותיקות בלב ירושלים, שנבנו בין הרבע האחרון של המאה ה-19 לאמצע המאה ה-20. רוב השכונות מרוכזות בין הרחובות אגריפס ובצלאל, ומיעוטן מגיע עד רחוב יפו מכאן ושכונת בצלאל מכאן. רובן בנויות במתכונת שכונות החצר האופייניות לבנייה היהודית הקהילתית של אותה תקופה.

השכונות הראשונות נבנו על ידי יהודים יוצאי העיר העתיקה (אנשי היישוב הישן) כחלק מתהליך היציאה מהחומות, ואילו החדשות יותר הוקמו על ידי בני עדות המזרח שעלו ארצה בסוף המאה ה-19 וראשית המאה ה-20. הקרקע נקנתה חלקים חלקים מידי יושבי הכפר הערבי ליפתא שבמערב ירושלים.(ויקיפדיה)

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת תכנית "הקשר הרב דורי", בגימנסיה העיברית. תש"פ (2020). המורה המוביל – אלירן דיין

מילון

טורקיה
מדינה במזרח התיכון ובדרום מזרח חבל הבלקן שבאירופה. היא גובלת בדרום בים התיכון, בסוריה ובעיראק, במערב בים האגאי, בצפון-מערב ביוון ובבולגריה, בצפון בים השחור, בצפון-מזרח בגיאורגיה ובמזרח בארמניה, באזרבייג'ן ובאיראן. שפתה הרשמית היא הטורקית. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”האתגר הקשה ביותר שהיה לסבתא בחיים הוא לגדל משפחה ולחנך חמישה ילדים“

הקשר הרב דורי