מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של סבתא אתי ארבל

מסיבת סיום במסגרת התכנית
סיור בבית התפוצות במסגרת התכנית
ילדותי במושב

סבתא אתי, ששמה המלא אסתר אמרגי, היא הבת  הבכורה לסבא וסבתא רבה שלי, וידל וויקי.

לסבתא אתי היו עוד 2 אחים אייל ויהודה, ו-3 אחיות, לוסי רחל, ורבקה.

סבתא שלי נקראה בלידתה על שם הסבתא שלה, אסתר אמרגי. במשפחה שלה היה מקובל שכל אחד מבניה של סבתא רבה, משנולדה להם בת, קראו לה על שם סבתא אסתר. כך יש במשפחה של סבתא 5 בנות בשם אסתר. וכל זאת מתוך כבוד והערכה. כשנולדו לסבתא אסתר נכדות כבר לא המשיכו במסורת זו.

סבתי נולדה בשנת 1952 במרוקו ועלתה לארץ  בשנת 195, ישירות למושב ברק.

בָּרָק הוא מושב באזור הצפון בחבל תענך, הנמצא בצידו המזרחי של עמק יזרעאל. המושב משתייך למועצה אזורית הגלבוע, בגוש ששמו "חֶבֶר" הכולל את המושבים ברק, דבורה ואדירים. גוש חבר, ובתוכו ברק, הוקמו בשנת 1956 על ידי עולים ממרוקו, כחלק ממבצע יישוב חבל תענך. שלושת מושבי חבר – ברק, דבורה ואדירים – אוכלסו עם הגעת העולים לחיפה ביום ט' בשבט תשט"ז – 22 בינואר 1955 והובאו ישר מאוניה אל המקום.

בהגיעם למושב, סבתי נכנסה לגן הילדים הסמוך לבית הספר, ובגיל חמש וחצי עברה לבית ספר "יד לחמישה" במושב. המשפחה התפרנסה מחקלאות, והיו בבעלותה לול, דיר, שדות בוטנים, סלק סוכר וחממת ורדים. כל בני המשפחה עבדו במשק כדי לסייע בפרנסת המשפחה.

כשסיימה את בית הספר היסודי, היא עברה ללמוד  בבית ספר התיכון החקלאי בנהלל, בתנאי פנימיה. לאחר שסיימה החלה ללמוד בעתודה אקדמית, בבית ספר לאחיות.

עתודה אקדמית היא מסלול בו מאפשרים לאדם החייב גיוס לצבא, ללמוד לימודים אקדמיים ולממש את השירות הצבאי, לאחר תום לימודיו, תוך ניצול ההכשרה שעבר לצורכי הצבא. בישראל, העתודה האקדמית היא תוכנית המופעלת על ידי צה"ל במטרה לקלוט לשורותיו חיילים בעלי הכשרה על תיכונית (מהנדס, מורה, תואר אקדמי) במקצועות הנחוצים לצבא. (ויקיפדיה)

בתום הלימודים בעתודה הצברית היא התגייסה לצבא, ושרתה כקצינת רפואה. לאחר שחרורה מהצבא  עבדה במשך שנים רבות, כאחות בחדר ניתוח וחדר מיון, והייתה מפקחת על תחנות של טיפת חלב בעפולה. לפני כחודש פרשה ויצאה לפנסיה.

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי. התכנית נערכה בבית הספר יד לחמישה במועצה אזורית גלבוע, התש"ף, בהנחיית המורה המובילה אלה בנימין.

מילון

עתודה אקדמית
קצונה אקדמית (ידוע גם כעתודה אקדמית) היא מסלול בו מאפשרים לאדם החייב גיוס לצבא ללמוד לימודים אקדמיים ולממש את השירות הצבאי לאחר תום לימודיו, תוך ניצול ההכשרה שעבר לצורכי הצבא. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבתא שלי נקראה בלידתה על שם הסבתא שלה, אסתר אמרגי, כי במשפחה שלה היה מקובל שכל אחד מבניה של סבתא רבה, משנולדה להם בת, קראו לה על שם סבתא אסתר“

הקשר הרב דורי