מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קורותיה של סבתי מלכה

אני (אריאלה) וסבתא מלכה
סבתא התינוקת
החיים לא האירו פנים

קורות חייה של סבתי מלכה
 
סבתא מלכה נולדה בישראל בעיר ירושלים בשנת 1936.
סבתא זוכרת את הבית כבית עיראקי טיפוסי שדיברו בו גם עברית וגם ערבית חשוב ליין שסבתי הייתה הילדה החמישית מבין שישה אחים ובנוסף חשוב לי לציין שהוריה של סבתי ומשפחתה כלומר אחיה הגדולים נולדו בעיראק בעיר בגדד ואילו היא ואחיה הקטן נולדו כבר בארץ בביתה של סבתי נהגו להכין חאשווה וסמבוסק עיראקי.
 
סבתי התינוקת בירושלים 1936
תמונה 1 
מצב משפחתי לפי סדר
סבא ניסים שעשוע ז"ל סבתא פרחה נעימה ז"ל, דודה חנה ז"ל דוד יעקב ז"לדוד ראובן ז"לדודה אהובה ז"לסבתא מלכה דוד חיים אביה של סבתי עבד בישראל כמאבטח הגבול ונדקר כשסבתי הייתה רק בת שנתיים!!!
 
באותה תקופה המצב הכלכלי של המשפחה היה נוראי וסבתא עם אחיה נאלצו להיפרד מאמם האלמנה כעבור זמן מה התקבלה לבית היתומים סבתא פרחה ויש הנהוגים לומר שסבתא רבתא שלי הייתה מביאה לילדיה ולילדי בית היתומים את ארוחותיה כדי שלא ירעבו לאחר זמן מה הכירה סבתא פרחה נעימה את סבא מחפוד ולימים נהפכו שניהם לבעל ואישה בהגיעו של סבא מחפוד מצב הכלכלי של הבית  השתפר עד מאוד ואף סבתי אמה ואחיה עזבו את בית היתומים.
 
סבתא סיפרה לי שהיא זוכרת סיפור שאמה סיפרה לה והוא הולך כך: אמא של סבתא פרחה הייתה עשירה וכשהיא התחילה להזדקן אז סבתא פרחה הייתה עוזרת לה ויום אחד היא אמרה לסבתא פרחה שאני אמות אני אוריש רק לך את הכסף מכיוון שאחותך לא באה ועזרה לי, כמה ימים אחר כך היא נפטרה  ופרחה שאלה איפה הכסף ואז העוזרת חלמה שהיא אמא של פרחה באה אליה בחלום ואומרת להגיד לפרחה איפה התיבה עם הכסף" יום אחר כך העוזרת טלפנה לפרחה וסיפרה לה על החלום הם הלכו מקום והכסף באמת היה שם!!!!
 
בגיל 14 אחותה של סבתא שלי דודה אהובה טבעההתאבדה (עדיין לא ידוע) כשהלכו לים. סבתא סיפרה שבתקופה שבה היא התחתנה לא היה נהוג להביא צ'ק או כסף אלא סכוצים וכלים לבית כמובן . סבא וסבתא שלי התחתנו דרך השדכנית יוכבד ברצוני לומר שבמשפחתנו יש הרבה את השמות ניסים ואהובה עקב הגעגועים לאבא ולאחות המנוחים
 
 ירושלים 1936 שנה בה נולדה  סבתא בירושלים
תמונה 2
  צילום יהודה קריין, ירושלים 1936

תשע"ו

מילון

חאשווה
מאכל עיראקי

ציטוטים

”"אין לי זכרונות מאבא שלי. איך אני יכולה לזכור? הוא נפטר כשהייתי בת שנתיים"“

הקשר הרב דורי